Porty, logistyka

Po 25 latach przerwy pociągi powrócą na linię kolejową nr 229: Kartuzy – Sierakowice – Lębork. Odbudowa i modernizacja tego odcinka ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Inwestycja stanie się kluczowym szlakiem transportowym dla budowy i obsługi pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Zakończenie prac zaplanowano na 2028 rok. Umowę na realizację inwestycji wartej ponad 508 mln zł netto podpisały Polskie Linie Kolejowe S.A.

Kluczem do rozwoju polskiej energetyki jądrowej jest nie tylko zaplecze energetyczne, ale także infrastrukturalne. Odbudowa i modernizacja linii kolejowej Kartuzy–Lębork to inwestycja, która łączy dwa cele: poprawę dostępności komunikacyjnej Pomorza i zapewnienie sprawnej logistyki dla budowy i eksploatacji pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Polski Atom to nie tylko bloki energetyczne, ale system precyzyjnie połączonych ze sobą inwestycji, które wspierają rozwój regionów i bezpieczeństwo energetyczne całego kraju. Budujemy solidne fundamenty pod nowoczesną, niskoemisyjną energetykę – mówi Minister Energii Miłosz Motyka.

Na około 60-kilometrowej trasie przebudowanych zostanie 11 stacji i przystanków, powstaną także 3 nowe przystanki, które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Przebudowanych zostanie 10 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów, a 57 zostanie wyremontowanych. Sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów będzie możliwe dzięki zabudowie nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Bezpieczniej będzie także na styku dróg i torów dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Pociągi pasażerskie i towarowe po zakończeniu prac pojadą z prędkością do 120 km/h.

Zadanie, warte ponad 508 mln zł netto i finansowane z budżetu państwa, zrealizuje firma Torpol SA w formule „projektuj i buduj”. Zakończenie prac przewidziano na I kwartał 2028 roku.

Rewitalizacja odcinka Kartuzy – Lębork to pierwszy z trzech etapów projektu, którego celem jest zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino. Drugi etap obejmie modernizację linii Lębork – Łeba oraz budowę nowych odcinków przez Choczewo i teren elektrowni do stacji Steknica. Trzeci zakłada modernizację linii Wejherowo – Choczewo. Dzięki tym inwestycjom, po ponad 30 latach, mieszkańcy tej części Pomorza będą mieć dostęp do kolei.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2029 rok.

Rel/Ministerstwo Energii, Fot. Sławomir Lewandowski /PortalMorski.pl

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter