Międzynarodowy inwestor Accolade wskazał Porty w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu jako jedne z dziesięciu europejskich portów, które w nadchodzących latach odegrają strategiczną rolę w transformacji łańcuchów dostaw i logistyki przemysłowej.
Port Gdynia od lat uchodzi za jedno z najbardziej dynamicznych centrów logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego. Tylko w 2024 roku przeładowano tam 975 tys. TEU. Realizowana obecnie inwestycja – budowa Portu Zewnętrznego z głębokowodnym terminalem kontenerowym zdolnym obsłużyć największe jednostki oceaniczne – pozwoli znacząco zwiększyć przeładunki.
Kluczowe atuty gdyńskiego portu to również modernizacja istniejących nabrzeży, integracja z siecią kolejową i drogową, obsługa rynku krajowego oraz Czech, Słowacji i krajów bałtyckich. Zarząd Morskiego Portu Gdynia podkreśla ponadto udział w rządowym programie „Polskie Morze”, wspierającym zieloną transformację, intermodalność i cyfryzację.
– Port Gdynia od lat uchodzi za jedno z najdynamiczniej rozwijających się centrów logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego. Dzięki strategicznym inwestycjom i wsparciu programów rządowych Polska może stać się liderem nowej, zrównoważonej logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Joanna Sinkiewicz, Dyrektor Zarządzająca Accolade w Polsce.
Pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, budowa terminala kontenerowego oraz planowana infrastruktura LNG i intermodalna czynią z obu portów kluczowy punkt logistyki na Bałtyku – podkreślają z kolei przedstawiciele Portów Szczecin-Świnoujście.
Zaletą jest również bliskość granicy niemieckiej i dostęp do sieci kolejowej łączącej Polskę z Niemcami, Czechami i Skandynawią zwiększają jego znaczenie.
Z potencjału Szczecina jako portowego centrum logistyczno-przemysłowego korzystają inwestorzy, którzy rozwijają m. in. nowoczesne obiekty magazynowe. Port Szczecin-Świnoujście znalazł się na liście obok Walencji, Rijeki, Genui, Pireusu czy Porto.
Accolade to międzynarodowy inwestor specjalizujący się w nieruchomościach przemysłowych.
LEW/rel (Źródło: ZMPSiŚ, ZMPG)
