Port w Kłajpedzie chce być pierwszym portem na Litwie i w krajach bałtyckich produkującym i dostarczającym zielony wodór dla statków, różnego rodzaju urządzeń portowych i transportu prywatnego. Jest coraz bliżej założonego celu, bo właśnie uzyskał pozwolenie na budowę i wkrótce rozpoczną się pierwsze prace.
Port w Kłajpedzie jako pierwszy na Litwie wdrożył projekt wodorowy. Zawsze trudno jest być pierwszym, ale jesteśmy pewni sukcesu tego projektu, bardzo ważnego dla samego portu w Kłajpedzie. Nasza flota zostanie niebawem uzupełniona o statek napędzany wodorem, który jest już w budowie. Realizacja projektu przyspieszy również transformację energetyczną transportu lądowego - mówi Algis Latakas, dyrektor generalny zarządu portu w Kłajpedzie.
Procedura przetargowa na budowę ogłoszona przez zarząd portu w Kłajpedzie dobiega końca. Prace budowlane mają rozpocząć się w tym miesiącu.
Zielony wodór będzie wytwarzany w procesie elektrolizy przy użyciu elektrolizera PEM (z membraną polimerową, pełniącą rolę elektrolitu) lub jego odpowiednika. Urządzenia do jego produkcji zostaną zainstalowane w standardowym 40-stopowym kontenerze. Planowane zapotrzebowanie na energię elektryczną dla urządzeń do produkcji wodoru w porcie w Kłajpedzie wynosi 2,25 MW. Infrastruktura zostanie dostosowana do dostarczania wodoru statkom, a także pojazdom, ciężarówkom i autobusom. Stacja ma produkować 127 ton wodoru rocznie.
Oprócz przygotowań do produkcji trwają prace nad planami wykorzystania tego paliwa. W ubiegłym roku władze portu podpisały memorandum z przedsiębiorstwem przeładunkowym Bega. Zgodnie z umową strony zobowiązały się do zbadania możliwości wykorzystania ekologicznego wodoru w urządzeniach działających na terenie terminalu.
Pod koniec ubiegłego roku podpisano również umowę o współpracy z LTG Group, zobowiązującą się do zbadania możliwości wykorzystania zielonego wodoru w transporcie kolejowym, udziału w projektach finansowanych przez UE oraz połączenia zasobów i wiedzy specjalistycznej w celu opracowania łańcucha dostaw zielonego wodoru.
Projekt będzie częściowo finansowany z funduszy Unii Europejskiej. Całkowitą wartość instalacji produkcyjnej i stacji tankowania oszacowano na około 12 mln EUR, z czego około 6 mln euro zostanie sfinansowane ze środków unijnych.
AL, rel (Port of Klaipeda)