Porty, logistyka

Na ukończeniu są prace budowlane na terenie Morskiego Terminalu Przeładunkowego Orlen w Gdańsku. Jesteśmy w trakcie testów, uruchamiania i sprawdzania tego, co wybudowaliśmy - powiedział PAP Łukasz Biernat z Grupy NDI, lidera konsorcjum realizującego inwestycję.

We wtorek zaprezentowano systemu przeciwpożarowy na terenie Morskiego Terminalu Przeładunkowego Orlen w Gdańsku.

Koncern poinformował, że inwestycję zabezpieczać będą m.in. cztery zdalnie sterowane działka wodno-pianowe, trzy zapory przeciwrozlewowe, trzy ciężkie wozy bojowe oraz czternastu wyszkolonych strażaków. Ponadto do dyspozycji służb jest również specjalistyczna łódź ratownictwa wodno-ekologicznego, przystosowana do działań na wodach śródlądowych i przybrzeżnych wodach morskich.

Jest to jednostka napędzana silnikiem zaburtowym o mocy 150 KM. Dodatkowo jest ona wyposażona w ster strumieniowy, który pozwala nam na łatwiejsze manewrowanie łodzią. Ponadto na wyposażeniu są: otwierana burta dziobowa oraz dwie otwierane furty boczne. To pozwala nam na łatwiejsze prowadzenie działań ratowniczo-gaśniczych – tłumaczył komendant Lotos Straż Piotr Pryczkowski.

Zastępca dyrektora projektu ds. branżowych NDI Łukasz Biernat podkreślił, że prace budowlane na terenie Morskiego Terminalu ORLEN w Gdańsku są na ukończeniu.

Jesteśmy na etapie testów, uruchamiania i sprawdzania tego co wybudowaliśmy. To skomplikowana konstrukcja i skomplikowana inwestycja. Dlatego czas, jaki tutaj poświęciliśmy na pracę, to już dzisiaj dwa i pół roku. Potrwa to jeszcze kilka miesięcy w fazie testów, ale zakończy się sukcesem – zaznaczył przedstawiciel NDI.

Orlen podkreśla, że Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle, którego docelowe moce mogą wynieść do 2 mln ton rocznie, usprawni dostawy biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla), powstających w gdańskiej rafinerii. Wartość inwestycji, której zakończenie planowane jest w drugiej połowie tego roku, to około 500 mln zł.

Obiekt, oprócz przyjmowania biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do gdańskiej rafinerii koleją oraz transportu na statki olejów bazowych II generacji, posłuży również - jak zapowiada koncern - do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych Marine Gas Oil, które przeznaczone są do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających.

Terminal ma również odciążyć funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie aktualnie odbywa się transport produktów pomiędzy rafinerią, a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.

Nabrzeże terminala o łącznej długości 380 m ma dwa stanowiska przeładunkowe, umożliwiające jednoczesną obsługę dwóch zbiornikowców za pomocą 8 zautomatyzowanych, dwukierunkowych ramion nalewczych (po 4 na każdym stanowisku).

Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum, w skład którego wchodzi Grupa NDI, która jest liderem, oraz Biproraf, BPBM "PROJMORS" i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH.

dsok/ malk/

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter