Porty, logistyka

Operator gazociągów przesyłowych Gaz-System poinformował w piątek o trwającym przewiercie pod Wisłą w ramach budowy gazociągu Gardeja-Kolnik. Spółka podkreśliła, że zastosowana w ramach przedsięwzięcia innowacyjna technologia Direct Pipe minimalizuje wpływ na środowisko.

W ramach realizacji części lądowej strategicznego Programu FSRU trwa wykonanie ważnego etapu inwestycji – przewiertu pod rzeką Wisłą o długości 1000 metrów i średnicy 1000 mm, realizowanego w technologii Direct Pipe na trasie gazociągu Gardeja-Kolnik w gminie Kwidzyn – poinformowała w przesłanym PAP komunikacie rzeczniczka prasowa Gaz-System Iwona Dominiak.

Wyjaśniła, że przewiert został podzielony na dwa odcinki: pierwszy o długości około 300 m, drugi około 700 m.

To najdłuższy przewiert na budowie tego gazociągu oraz drugi pod względem długości na trasie 250 km gazociągów od Gdańska do Gustorzyna – dodała.

Spółka podała, że gazociąg Gardeja-Kolnik będzie przechodził bezwykopowo pod rzeką Wisłą dwa razy z wykorzystaniem technologii Direct Pipe. Natomiast łączna długość zaplanowanych do wykonania wszystkich bezwykopowych przekroczeń na całej trasie FSRU wynosi około 15,6 km.

Mogę śmiało powiedzieć, że nasza spółka specjalizuje się w stosowaniu bezinwazyjnych metod przejścia gazociągami pod przeszkodami terenowymi. W części lądowej i morskiej Programu FSRU wykorzystamy wielokrotnie te technologie, ponieważ ograniczają one ingerencję w środowisko naturalne i pozwalają zachować walory krajobrazowe cennych przyrodniczo terenów – wskazał prezes Gaz-System Sławomir Hinc, cytowany w informacji.

Zgodnie z komunikatem prace prowadzone są m.in. na terenie obszaru Natura 2000, pod ścisłym nadzorem oraz zgodnie z decyzją środowiskową, a dzięki zastosowanej technologii Direct Pipe zminimalizowano oddziaływanie inwestycji na środowisko naturalne.

Aktualnie na budowie gazociągu Gardeja-Kolnik trwają zaawansowane prace ziemne, w toku jest przygotowanie do spawania oraz prace związane z układaniem rurociągu. Prace budowlane realizuje firma Stalprofil S.A., wykonawcą przewiertu Direct Pipe jest spółka GGT Solutions S.A., a dostawcą rur wykorzystanych w przewiercie – spółka Izostal S.A. Wszystkie trzy firmy to krajowe podmioty, które stanowią istotny element local content przy realizacji projektu – podkreśliła Dominiak.

W ramach budowy części lądowej Programu FSRU Gaz-System ma zrealizować osiem przekroczeń o łącznej długości ponad 5,2 km wykonywanych w technologii Direct Pipe.

Wśród nich znajdują się kluczowe przekroczenia rzek i cieków wodnych, takie jak: Martwa Wisła (Kolnik-Gdańsk, 1042 m), Wisła (Gardeja-Kolnik, 1000 m; Gustorzyn-Gardeja 670 m), Wierzyca (523 m), Kanał Młyński (558 m), a także Drwęca (536 m). Ponadto projekt obejmuje przekroczenia autostrady A1 oraz użytków ekologicznych – podaje spółka.

Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości ok. 3 km od brzegu morza. Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU – ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do procesowego magazynowania gazu (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy. W tej postaci gaz będzie następnie przesyłany, poprzez gazociąg podmorski, do krajowej sieci przesyłowej.

Planowany termin uruchomienia Terminalu FSRU to I kwartał 2028 roku.

Należący w 100 proc. do Skarbu Państwa operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego i zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce; jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Świnoujściu. 

dsok/ mmu/

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6916 3.7662
EUR 4.2384 4.324
CHF 4.5157 4.6069
GBP 5.0218 5.1232