Rząd włoski przeznaczył 270 mln dolarów na budowę linii kolejowej, zwanej korytarzem Lobito, która połączy kopalnie Zambii i Demokratycznej Republiki Konga (DRK) z atlantyckim portem Angoli, a docelowo przetnie wszerz cały kontynent.
Kolejne 50 mln dolarów Włosi już przekazali Africa Finance Corporation (AFC), panafrykańskiej organizacji finansowej wspierającej rozwój kontynentu i zaangażowanej w finasowanie projektu Lobito, o czym poinformował w mediach społecznościowych prezes tej instytucji, Samaila Zubairu.
Szef AFC poinformował również, że dodatkowe pieniądze na ten największy w Afryce projekt przeznaczy też Afrykański Bank Rozwoju (AfDB).
W ubiegłym tygodniu Massad Boulos, starszy doradca USA do spraw Afryki zapewnił podczas wizyty w DRK, że administracja prezydenta Donalda Trumpa, wbrew powszechnym obawom, nie wycofa się z finasowania projektu. Przypomniał przy okazji, że to za pierwszej prezydentury Trumpa Waszyngton udzielił Angoli pożyczki w wysokości 550 mln dolarów na rozpoczęcie prac związanych z budową liczącej ponad 1,3 tys. km afrykańskiej linii kolejowej i powiązanej z nią infrastruktury.
Budowana obecnie linia kolejowa połączy Luacano w Angoli z zambijską stacją kolejową w Chingola, zapewniając łączność z DRK i Tanzanią przez istniejącą już linię Tazara i przedłużając tym samym korytarz z portu Lobito nad Atlantykiem do portu Dar es Salaam na Oceanie Indyjskim. Koszty projektu oszacowano na przeszło 10 mld dolarów.