Prace nad nowym wielofunkcyjnym nabrzeżem w Porcie Zachodnim postępują stabilnie, a fizyczny szkielet zaczyna nabierać realnych kształtów. Wzdłuż nabrzeża maszyny budowlane układają rury i kładą niezbędne okablowanie, aby zapewnić dostęp do wody, energii elektrycznej i ścieków dla statków, które będą cumować w przyszłości – poinformowali przedstawiciele portu Roenne na wyspie Bornholm.
Ważnym elementem prac jest instalacja dużego zbiornika na ścieki, aby zapewnić prawidłowe i przyjazne dla środowiska postępowanie ze ściekami ze statków. Na samym nabrzeżu trwają prace nad betonową belką brzegową, która zostanie wylana na szczycie ścianki szczelnej. Pachoły umożliwiające cumowanie i odbojnice chroniące nabrzeże i statki podczas cumowania zostaną zainstalowane później. W głębi lądu zostaną również zainstalowane dwa pachoły sztormowe, aby zapewnić cumowanie nawet bardzo dużych statków w trudnych warunkach pogodowych – informuje komunikat.
Michael Dalsgaard Sørensen, kierownik projektu w MT Højgaard, jest zadowolony z postępu prac.
- Prace postępują bardzo dobrze, a dobra pogoda sprawiła, że przebyliśmy długą drogę w krótkim czasie. Projekt jest pełen dobrej energii i naprawdę nie możemy się doczekać, kiedy ukończone wielofunkcyjne nabrzeże zostanie oddane do użytku - mówi.
{no-article-gallery}
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze 300 metrów nabrzeża będzie gotowe do przyjmowania statków od sierpnia tego roku. Będzie to kolejny ważny kamień milowy w dużym projekcie mającym na celu wzmocnienie przepustowości i elastyczności portu pod kątem przyszłych potrzeb – dodano w komunikacie.
Do czasu ukończenia nowego nabrzeża, nabrzeża 31 i 32 w Sydhavnen będą wykorzystywane jako nabrzeża wycieczkowe podczas pierwszej części sezonu wycieczkowego, który rozpoczyna się wraz z pierwszym zawinięciem 30 kwietnia. Zapewni to płynne przejście bez zakłócania ruchu w porcie.
Budowa nowego nabrzeża w Porcie Zachodnim to kolejny etap rozbudowy portu w Roenne, który rozpoczął się kilka lat temu. Realizowane etapami inwestycjea mają w dużym stopniu wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa żeglugi z/na wyspę Bornholm, a także udoskonalenie obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego.
W ramach pierwszego etapu rozpisanego na wiele lat procesu inwestycyjnego, zbudowany już został m.in. 1100 metrowy falochron mający bardzo istotne znaczenie dla operacji promowych w czasie niekorzystnych warunków pogodowych. Obecnie nawet w niesprzyjających warunkach statki mogą zawijać do portu, a także go opuszczać.
{no-article-gallery}
Strategiczne położenie wyspy na Morzu Bałtyckim poskutkowało także tym, że port Roenne stał się zapleczem logistycznym dla kilku projektów morskich farm wiatrowych. Z oddanego w 2021 roku portu instalacyjnego korzysta m.in. przez polski ORLEN i kanadyjski Northland Power, które wspólnie budują morską farmę wiatrową Baltic Power.
Port Roenne jest nowoczesnym portem obsługującym ponad 3 tys. statków o łącznej masie 1,4 mln ton ładunku rocznie.
Port oferuje infrastrukturę obejmującą nabrzeża, baseny portowe i przyległe tereny lądowe. Ponadto port zapewnia dźwigi, magazyny i inne obiekty do obsługi statków, promów, sztauerów, najemców powierzchni i innych.
LEW (Źródło: Port Roenne)