Porty, logistyka

Terminal kontenerowy Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) uruchomił 3 bm. testowy obszar dla logistyki portowej zasilanej wodorem, łącznie ze stacją tankowania tego zeroemisyjnego paliwa.

Instalacja zbudowana w terminalu Tollerort (Container Terminal Tollerort - CTT) jest kolejnym kamieniem milowym na drodze do dekarbonizacji logistyki. Wraz z firmami partnerskimi z klastra Clean Port & Logistics, HHLA testuje niezawodność wodoru do zasilania pojazdów ciężarowych, wykonujących operacje przeładunkowe w porcie.

- Pierwsza instalacja tego typu umożliwi nam testowanie przyszłych technologii, gromadzenie cennych danych i ocenę wyników. W ten sposób kształtujemy zrównoważoną przyszłość logistyki i nadal inwestujemy w innowacyjne technologie. Dzielimy się naszymi odkryciami z firmami stojącymi przed podobnymi wyzwaniami, aby wspólnie opracowywać przyjazne dla klimatu rozwiązania transportowe. Chcemy zdekarbonizować sektor logistyczny i osiągnąć nasz cel, jakim jest neutralność klimatyczna w całej naszej grupie do 2040 roku – stwierdziła Angela Titzrath, prezes HHLA.

- Dzięki programowi Clean Port & Logistics w Porcie Hamburg powstał projekt, będący 'latarnią morską' w zakresie wykorzystania wodoru w logistyce portowej. Od wózków widłowych po ciągniki siodłowe i ciężarówki - finansowana przez nas infrastruktura wodorowa toruje drogę dla przyjaznej dla klimatu logistyki. Mam nadzieję, że instalacja testowa wodoru będzie nośnym sygnałem dla branży, dzięki zaangażowaniu graczy portowych. Tylko w ten sposób uda nam się uczynić logistykę w Niemczech przyjazną dla klimatu – podkreślił dr Volker Wissing, minister transportu i infrastruktury cyfrowej w rządzie federalnym.

- To ważny krok, który w przyszłości umożliwi korzystanie z napędzanych wodorem pojazdów ciężarowych w terminalach i poza nimi. Potencjał dla Hamburga i sektora logistycznego jest znaczący - na przykład ciężarówki, które regularnie przyjeżdżają do portu, będą mogły również skorzystać z takiej infrastruktury w przyszłości. Instalacja testowa pomaga nam zdobyć ważne doświadczenie w tej dziedzinie. HHLA i jej partnerzy kontynuują w ten sposób transformację i dekarbonizację procesów przeładunkowych i transportowych – uważa dr Melanie Leonhard, senator ds. gospodarki i innowacji we władzach Wolnego, Hanzeatyckiego Miasta Hamburg.

- Jesteśmy pionierem w rozwoju elektrycznych pojazdów ciężarowych o dużej ładowności, w tym do obsługi kontenerów, zasilanych ogniwami paliwowymi Nuvera®. Cieszymy się, że możemy współpracować z HHLA w celu odkrycia nowych możliwości i zdobycia wiedzy, rozpoczynając próby ciągnika terminalowego Hyster® zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi w rzeczywistym zastosowaniu portowym. Kontynuujemy współpracę z myślącymi przyszłościowo firmami, które chcą odkrywać nowe rozwiązania w ramach swojej podróży w kierunku zrównoważonego rozwoju i wydajności – dodaje dr Lucien Robroek, prezes działu rozwiązań technologicznych w Hyster-Yale Materials Handling.

Wraz z otwarciem obszaru testowego ze stacją tankowania wodoru, infrastruktura wymagana do przyspieszenia przejścia na bezemisyjną logistykę ciężkich ładunków i pozostałych operacji portowych, jest gotowa. Urządzenia takie jak wózki widłowe, układarki pustych kontenerów, sztaplarki wysokiego składowania (reach stackery), ciągniki siodłowe i ciężarówki mogą być skutecznie napełniane zielonym wodorem do ciśnienia 350 bar.

Stacja tankowania będzie otwarta dla użytku publicznego, tym samym oferując również innym firmom możliwość przetestowania przyjaznych dla klimatu rozwiązań transportowych.

Od 2022 roku HHLA współpracuje z ponad 40 firmami partnerskimi z całego świata w ramach klastra Clean Port & Logistics. Celem jest opracowanie rozwiązań, umożliwiających szybkie wprowadzenie na rynek pojazdów ciężarowych i urządzeń terminalowych zasilanych wodorem, a także wdrożenie środków niezbędnych do ich użytkowania. Koncepcje opracowane przez grupy robocze w zakresie obsługi, bezpieczeństwa, konserwacji, tankowania i dostaw są testowane i optymalizowane w praktyce na obszarze testowym w CTT.

W ciągu ostatnich kilku tygodni przeprowadzono pierwsze próby na stacji tankowania wodorem z wykorzystaniem sprzętu firm Hyster-Yale, VWG Oldenburg i ciężarówki CMB.TECH. Współpraca w ramach klastra CPL pomaga firmom na drodze do dekarbonizacji ich procesów i dokonywania znaczących, przyjaznych dla klimatu inwestycji, ponieważ gromadzą one niezbędne informacje i praktyczne doświadczenie.

Klaster oraz stacja tankowania otrzymały dofinansowanie w wysokości około trzech milionów euro z Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu w ramach krajowego programu innowacji w zakresie technologii wodorowej i ogniw paliwowych. Wytyczne dotyczące finansowania są koordynowane przez NOW GmbH i wdrażane przez Project Management Jülich (PTJ).

W ramach strategii zrównoważonego rozwoju "Balanced Logistics", HHLA dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej w całej Grupie do 2040 roku. Jednym ze sposobów dojścia do tego celu jest elektryfikacja procesów i operacji portowych. Wodór może w znacznym stopniu przyczynić się do dalszej dekarbonizacji logistyki.

Oprócz wykorzystania wodoru w urządzeniach do transportu i przeładunku ciężkich obiektów, HHLA jest również aktywna w dziedzinie importu i dystrybucji. Dzięki rozległej europejskiej sieci terminali portowych i połączeń intermodalnych, HHLA jest dobrze przygotowana do importu i transportu tego bezemisyjnego paliwa.

GL, rel (HHLA)

Zdjęcia: HHLA/Thies Rätzke

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8874 3.966
EUR 4.2524 4.3384
CHF 4.3964 4.4852
GBP 5.066 5.1684

Newsletter