Porty, logistyka

W piątek, 15 października podpisano umowę pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. i STRABAG Sp. z o.o. na przebudowę Nabrzeża Portowego, Ostrogi Pilotowej oraz Nasady Nabrzeża Francuskiego w Porcie Gdynia.

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie prac i robót budowlanych obejmujących wykonanie „Przebudowy Nabrzeża Portowego, Ostrogi Pilotowej oraz Nasady Nabrzeża Francuskiego w Porcie Gdynia wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie” w ramach zadania inwestycyjnego pn.: Pogłębianie akwenów zewnętrznych Portu Gdynia – zadanie I, etap III” w ramach przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”.

Zakres prac będzie obejmował między innymi wzmocnienie istniejącej głowicy Ostrogi Pilotowej wraz z umocnieniem dna, prace rozbiórkowe, roboty kafarowe, montaż prefabrykatów wygaszacza falowania, wykonanie konstrukcji żelbetowych nadbudowy oraz wykonanie zasypów i nawierzchni z kostki betonowej. Całkowity planowany koszt prac to 21,5 mln zł.

Głównym celem realizacji projektu - pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia oraz przebudowy nabrzeży - jest umożliwienie zawijania do portu znacznie większych statków o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do 15 m (obecne maksymalne zanurzenie wynosi 13 m) oraz poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli.

Przebudowa infrastruktury portowej posłuży poprawie konkurencyjności portu i utrzymania wzrostu tonażu przeładowywanych ładunków oraz bezpieczeństwa żeglugi, nastąpi znaczna poprawa warunków nawigacyjnych w porcie. Trendy w morskim transporcie międzynarodowym wskazują na fakt, że operatorzy towarów masowych i zjednostkowanych, mając na uwadze kwestie ekonomiczne i ekologiczne, starają się wykorzystywać jak największe jednostki pływające.

Stąd też niezbędne jest dostosowanie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych portu do przyjmowania statków o parametrach Baltimax, o dużym zanurzeniu. Umocnienie konstrukcji Ostrogi Pilotowej, zabezpieczenie stanu budowli hydrotechnicznych jest konieczne do spełnienia tego założenia - komentuje Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Bardzo wysoko cenimy naszą dotychczasową współpracę z Zarządem Portu Morskiego Gdynia. Na przestrzeni lat z powodzeniem zrealizowaliśmy na terenie Portu prace, które unowocześniły nabrzeża i przystosowywały je do nowych wymogów technicznych stawianych przez współczesną żeglugę. Wspomnieć tu można choćby zrealizowane ostatnio przez STRABAG przebudowy Nabrzeży Włoskiego, Słowackiego czy będącą na ukończeniu przebudowę nabrzeża Norweskiego. Podpisana dzisiaj umowa to dla nas również dowód na wysoką ocenę naszego know-how i kompetencji w zakresie budownictwa hydrotechnicznego - powiedział Rainer Steindl, dyrektor techniczny Oddziału Hydrotechnicznego Strabag Sp. z o.o.

Przebudowa Nabrzeża Portowego, Ostrogi Pilotowej oraz Nasady Nabrzeża Francuskiego w Porcie Gdynia jest częścią kompleksowego projektu całej inwestycji „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”, wynosi 559 642 791,41 zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi: 273 000 000 zł.

STRABAG SE jest europejskim koncernem budowlanym, liderem w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii z silnym kapitałem własnym. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych, wykwalifikowaną kadrę inżynierską, wysokiej jakości materiały budowlane oraz najnowszej generacji park maszynowy. Dzięki temu możliwa jest kompleksowa realizacja inwestycji - terminowo, na najwyższym poziomie pod względem jakości i w najlepszej cenie. STRABAG korzysta z całej gamy usług oferowanych przez wyspecjalizowane spółki koncernowe, które przejmują odpowiedzialność za ich wykonanie, generując w ten sposób wartość dodaną dla swoich Klientów. Dzięki zaangażowaniu blisko 75 tys. pracowników STRABAG SE osiąga roczne obroty w wysokości ok. 16 mld EUR. Koncern rozszerza swoją działalność daleko wykraczającą poza granice Austrii i Niemiec. Za pośrednictwem sieci należących do niego spółek jest obecny w wielu krajach europejskich i coraz częściej reprezentowany na innych kontynentach.

Port Gdynia jest nowoczesnym morskim portem uniwersalnym, specjalizującym się w obsłudze ładunków drobnicowych, w tym głównie zjednostkowanych, przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro, w oparciu o rozwiniętą sieć połączeń multimodalnych z zapleczem, regularne linie żeglugowe bliskiego zasięgu oraz połączenia promowe. Port Gdynia to węzeł europejskiej sieci bazowej TEN-T i punkt wejścia Korytarza Bałtyk – Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia – Karlskrona.

rel (Port Gdynia SA)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter