Porty, logistyka

Sztab Generalny Wojska Polskiego jest zainteresowany możliwością wykorzystania przyszłego terminalu kontenerowego w Świnoujściu na potrzeby militarne. W efekcie terminal zyskałby status podwójnego, cywilno-wojskowego wykorzystania.

To zagadnienie było przedmiotem spotkania zorganizowanego w siedzibie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Uczestniczyli w nim przedstawiciele Zarządu Logistyki – P4 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz ZMPSiŚ SA.

Świnoujski terminal podobnie jak dziś Hamburg czy Bremenhaven ma szansę stać się jednym z HUB - ów transportowych, gdzie obok podstawowej działalności przeładunkowej realizowane są również przerzuty wojsk, wyposażenia i środków bojowych z wykorzystaniem transportu morskiego.

Walory lokalizacyjne przemawiają za jak najszerszym zakresem wykorzystania terminalu

Terminal kontenerowy w Świnoujściu z racji swoich walorów lokalizacyjnych i dostępowych jest znakomicie predystynowany do jego wykorzystania zarówno do obsługi transportów cywilnych jak i militarnych. Przyszły terminal zlokalizowany będzie w porcie zewnętrznym w Świnoujściu na wschód od terminalu LNG, poza terenem zurbanizowanym, co zapewni możliwość izolacji i ścisłej ochrony terenu, jak również minimalizuje oddziaływanie na środowisko naturalne i tereny zamieszkałe. Dodatkowo - Świnoujście jako port bazowy położony jest na szlaku Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T w ramach korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Przedpole i infrastruktura terminalu także mają potencjał

Obecna głębokość toru podejściowego do terminalu wynosząca 14,5 m (w przyszłości planuje się jej zwiększenie do 17 m) umożliwi nieograniczony ruch największych statków kontenerowych, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie. Terminal zapewni jednoczesną obsługę dwóch jednostek o długości 400 m oraz jednej o długości do 200 m. To w znaczącym stopniu podniesie wskaźnik przepustowości transportowej zachodniego wybrzeża, ponadto stanowić będzie alternatywę dla portu w Szczecinie. Zakładana infrastruktura terminalu oprócz normalnej działalności przeładunkowej jest w stanie umożliwić płynny załadunek i rozładunek wojskowych pojazdów kołowych i gąsienicowych oraz ich postój na tym terenie.

Skomunikowanie z zapleczem gwarantuje sprawne przemieszczanie sprzętu wojskowego

Sztab Generalny WP wskazuje także na potencjał wynikający z dostępności bezkolizyjnych połączeń terminalu z zapleczem. Terminal poprzez tory zdawczo-odbiorcze, przyjazdowo-odjazdowe i ładunkowe w bezpośredni sposób łączyć się będzie z linią kolejową E-59 i CE-59. To pozwoli na szybkie przyjęcie statków, rozładunek sprzętu wojskowego i jego dalszy transport koleją. Z kolei droga ekspresowa S-3 stanowiąca element międzynarodowej drogi E65, z którą terminal będzie miał bezpośrednie połączenie poprzez odcinek dojazdowy o długości 3 km umożliwi szybki rozładunek i dalsze przemieszczanie sprzętu wojskowego po drogach. Ponadto w pobliżu terminalu planuje się powstanie parkingów, co daje możliwość zorganizowania miejsca wyczekiwania i formowania kolumn wojskowych.

W sąsiedztwie terminalu przewiduje się możliwość wydzielenia przestrzeni umożliwiającej rozwinięcie mobilnych punktów tankowania pojazdów wojskowych, obsługi śmigłowców oraz mycia i dekontaminacji sprzętu militarnego.

To będzie istotny element systemu obronnego państwa!

Reasumując - dzięki intermodalnemu charakterowi i połączeniom z sieciami transportu kolejowego i drogowego przyszły terminal kontenerowy wyróżnia się zdecydowanie lepszą dostępnością i możliwościami szybkiego rozładunku i dalszego transportu sprzętu wojskowego i wojsk sojuszniczych w głąb lądu w porównaniu do obecnych zdolności portów w Szczecinie i Świnoujściu w tym zakresie. W rezultacie terminal stanowić będzie istotny element systemu obronnego państwa oraz wpłynie na zwiększenie jego zdolności w odniesieniu do przyjęcia wojsk sojuszniczych NATO na terytorium RP.

Dodatkowe punkty w postępowaniu ofertowym za spełnienie wymagań wojskowych

Co kluczowe ZMPSiŚ SA w ramach prac projektowych terminalu przewiduje uwzględnienie wymagań wojskowych. Ich uszczegółowienie odbędzie się oczywiście we współpracy z przyszłym inwestorem. Ten dzięki temu może zyskać dodatkowe punkty w postępowaniu konkursowym.

ZMPSiŚ SA 9 lipca br. opublikował ogłoszenie o wszczęciu postępowania i zaproszenie do udziału w nim inwestorów zainteresowanych projektem głębokowodnego terminalu kontenerowego.

rel (ZMPSiŚ SA)

+9 MON
Kilometry nabrzeży Portu Wojennego w Świnoujściu świecą pustkami. W Szczecinie, w którym stacjonuje 12 Brygada ,jest kompletna logistyczna infrastruktura , corocznie wykorzystywana do przyjęcia zagranicznych pojazdów wojskowych ze statków ro ro w drodze na drawski poligon. Transportem kolejowym i drogowym.
Polska to bardzo bogaty kraj, jeśli wojskowi mając całą infrastrukturę niezbędną dla realizacji zadań wymyślają coś dodatkowego, kompletnie zbędnego, by tylko uzasadnić budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu. Projektu czysto politycznego, w który nie chce się zaangażować żaden inwestor.
16 lipiec 2021 : 18:34 Andy | Zgłoś
+8 Powtórka z Mierzei
Kiedy niemożliwe staje się znalezienie uzasadnienia ekonomicznego, opowiadane są bajki o potrzebach wojskowych :)
17 lipiec 2021 : 17:19 P. | Zgłoś
+8 MON 2
Jeśli parlament poprze generałów to nic nie będzie stało na przeszkodzie, by inwestorem został ORLEN. Wtedy, gdy mimo zbudowania półwyspu za pieniądze polskich podatników nie pojawi się żaden operator zainteresowany terminalem kontenerowym generałowie zorganizują na nim lotnisko dla F35 albo kosmodrom.
17 lipiec 2021 : 06:01 Andy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter