Porty, logistyka

W lutym br. było o 9 proc. więcej ładunków w zespole portów Szczecin-Świnoujście, niż w lutym ub. roku. Tym samym w 2021 roku, luty to po styczniu (+8 proc.) drugi miesiąc z rzędu z dodatnim wynikiem pod względem ilości obsłużonych przeładunków.

Pomimo pandemii koronawirusa obydwa porty są w pełni operacyjne. Statki i ładunki są obsługiwane na bieżąco, co widać w obsłużonym wolumenie. Pod tym względem liderami lutego są: ruda, zboża i węgiel. Na plusie odpowiednio o 95 proc., 51,4 proc. i 46,1 proc. Więcej jest również drobnicy, wzrost o prawie 5 proc., w tym o 5,5 proc. więcej drobnicy promowej. Porty obsłużyły więcej aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych oraz bloków granitowych.

W porównaniu do lutego ub. roku, w lutym br. było mniej ładunków w takich grupach towarowych jak: inne masowe, paliwa i kontenery.

W sumie bilans po dwóch miesiącach br. wypada na plusie o 8,3 proc. wobec tego samego okresu sprzed roku Większe ilości towarów zauważalne są w prawie wszystkich grupach przeładunkowych. Na pierwszym miejscu z trzycyfrowym wzrostem +126,5 proc. plasuje się ruda. Kolejne miejsca zajmują: zboża +43,4 proc., węgiel +20 proc. oraz drobnica +4,5 proc. Są też spadki. Te notują: paliwa -17 proc., kontenery -7,1 proc. oraz inne masowe -0,5 proc.

Trzeba pamiętać, że od roku porty mierzą się z nieoczekiwanym i poważnym wyzwaniem w postaci pandemii koronawirusa. Po związanych z tym spadkami przeładunków notowanymi w drugim i trzecim kwartale ub. roku, te od jesieni 2020 systematycznie rosną wracając do poziomu z okresu przedpandemicznego. W efekcie są one realizowane na poziomie zbliżonym do planowanego. Wpływa na to uniwersalny charakter obu portów, realizujących obsługę ładunków w szerokim zakresie.

Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany będzie terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa (drogi i kolej) łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które z pewnością znacząco zmieni oblicze obu portów oraz wpłynie na życie gospodarcze regionu będzie głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.

rel (ZMPSiŚ SA)

+2 Skoro
Kontenery poszły w dół mimo, że większość portów odnotowuje wzrosty w przeładunkach to chyba nie jest najlepszy pomysł aby budować jeszcze większy port. No ale zobaczymy co z tego wyjdzie.
16 marzec 2021 : 17:41 Michał W Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 W końcu przecież
Pójdą w górę. I chyba warto mieć wtedy terminal a nie dopiero zaczynać go budować?
16 marzec 2021 : 20:00 Marek 50+ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 pójdą w gore
Szczecin i swinoujscie są bardzo uniwersalne, idealne pod średnie i średnioduze jednostki , przewóz Agro , masowka, auto Moto , gabaryty, kontenery chlodnicze, ma bardzo tani fracht samochodowy, samochody wracają przez Szczecin z Niemiec , klucz to dobry tor wodny do Szczecina , dobre 12,5 a powinno być nawet 14, dużo obietnicą w szczecinie. 50 mln ton w zasiegu , minus to płytka zatoka pomorską raczej nie wypali terminal kontenerowy.
21 marzec 2021 : 11:27 romek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter