Porty, logistyka

Mimo pandemii, nie spada tempo prac przy największych w historii robotach budowlanych poprawiających dostęp kolejowy do portów w Szczecinie i Świnoujściu. W sumie ułożono już 21 kilometrów nowych torów: 14 kilometrów w rejonie stacji Szczecin Port Centralny i 7 kilometrów w Świnoujściu.

Budowa obejmuje infrastrukturę kolejową stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski w Porcie Szczecin, a także tory zdawczo-odbiorcze w Porcie Świnoujście. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnicą.

Docelowo na stacji Szczecin Port Centralny wymienionych na nowe zostanie około 61 kilometrów torów oraz 177 rozjazdów. Te ostatnie będą wyposażone w elektryczne ogrzewanie, co zwiększy ich bezawaryjność, zwłaszcza w okresie zimowym. 12 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie poddanych modernizacji, co znacznie podniesie poziom bezpieczeństwa na szlaku kolejowym.

W Świnoujściu przebudowywanych jest 35 kilometrów torów oraz 10 przejazdów kolejowo-drogowych.108 nowoczesnych rozjazdów zapewni sprawniejszą obsługę składów towarowych. Na różnych odcinkach prowadzonej inwestycji trwają prace przy stabilizacji podłoża, odwodnieniu oraz budowie słupów i sieci trakcyjnej.

W obu portach, aby nie ograniczać ruchu pociągów i przeładunku statków, prace prowadzone są etapami.

Dzięki inwestycji zwiększy się potencjał portów. Po zakończonych pracach do portów pojadą dłuższe i cięższe składy. Pociągi towarowe będą mogły mieć długość nawet 750 metrów przy obciążeniu na oś 21kN. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i Świnoujściu, a porty przyjmą i odprawią więcej ładunków.

To bardzo potrzebna inwestycja w kontekście rozwoju obu portów. Przypomnijmy, w Świnoujściu przystosowywany jest terminal promowy do obsługi transportu intermodalnego, rozbudowywany będzie terminal LNG oraz jest planowana budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. W Szczecinie natomiast dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra i przystosowaniu istniejących nabrzeży do przyjmowania większych jednostek oraz budowy nowych wzrośnie liczba obsługiwanych statków i ładunków.

Inwestycję za prawie 1,5 miliarda zł netto realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., głównym wykonawcą robót jest firma Torpol. Prace współfinansowane są z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę” i mają się zakończyć w II kw. 2022 r.

Dodatkowo na początku roku podpisane zostały z firmą Strabag umowy na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej E59 z Poznania do Szczecina. PKP PLK S.A. planują także do 2027 roku modernizację tzw. Nadodrzanki łączącej Rzepin przez Szczecin Podjuchy ze Świnoujściem. Drogą tą przewożone są towary z Dolnego Śląska.

Modernizacja obu linii skróci czas przejazdu pociągów i poprawi dostęp do zespołu portów Szczecin – Świnoujście. Po zakończeniu modernizacji wzrosną prędkości poruszających się nimi pociągów osobowych do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h.

rel (Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujśćie SA)

+8 Super
Super, a pan Zahorski, ktory remontuje stare szroty w krzakach, pan Zahorski twierdzil wciaz ze nic sie w Szczecinie nie uda. Jak widac, co nieco sie uda, jesli tylko panowie Zahorscy nie doczepiaja kamieni i nie petaja lancuchami.
09 listopad 2020 : 17:41 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Modernizacje i budowy
Super ! Skala inwestycji związanych z Odrą ,portem i transportem w Zachodniopomorskim jest ogromna od Świnoujścia aż po trasę kolejową do Poznania , pogłębianie toru wodnego wraz z przebudową infrastruktury aż miło patrzeć
!
09 listopad 2020 : 20:34 POLAK Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Sedina
W cywilizowanym Świecie nikt nie rozbudowywuje portów na terenach miejskich. Rostock, Brema, Hamburg i wiele innych. Porty budowane są tam gdzie są głownie dobre warunki nawigacyjne ( głębokości na podejściach) i dogodne warunki skomunikowania z zapleczem aby unikać kongestii. My budujemy w miastach niech mieszkańcy ze Słonecznego jadąc do centrum w korkach mogą podziwiać rozrost bazy przeładunkowej portu. Mamy już w Szczecinie i CPN 3 i Baltchem i dużo innych towarów z grupy IMDG np. 5.1. Czekamy na powtórkę Bejrutu? Port Morski Szczecin powinien być rozbudowany na terenie Świętej nad Damiążą. Na zdjęciach ładnie się prezentują nowe torowiska do Terminalu Deutsche Bahn Szczecin.
10 listopad 2020 : 09:34 Kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter