Porty, logistyka

Projektowane poszerzenie wejścia głównego do Portu, z obecnych 100 m do 140 m, jest integralną częścią realizowanego przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia projektu "Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”, mającego na celu zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych, obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne oraz największych wchodzących na Bałtyk statków masowych.

- W celu poszerzenia wejścia głównego do Portu niezbędne jest skrócenie Ostrogi Północnej, co wymusza konieczność likwidacji stawy dolnej oznakowania nawigacyjnego, wyznaczającego oś toru wejścia do Portu. W związku z tym, podjęto decyzję o montażu nowatorskiego na skalę europejską, systemu nawigacyjnego – powiedział Grzegorz Dyrmo, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem.

Słup nabieżnika w Porcie Gdynia zmodernizowany przez Pronaw Sp. z o.o. został wyposażony w nową konstrukcję stalową. Nowa drabina z zaplecznikiem i podesty robocze zapewniają dostęp do zainstalowanych urządzeń oznakowania nawigacyjnego służbom odpowiedzialnym za ich utrzymanie. Na nabieżniku zainstalowano światło sektorowe VEGA PEL-4 oraz światło pomocnicze VEGA VRL-74.

Pracownicy Urzędu Morskiego w Gdyni, wspólnie z inżynierami Pronaw Sp. z o.o. i Sabik Oy z Finlandii określili szerokości poszczególnych sektorów, dobierając je do lokalnych uwarunkowań Portu Gdynia. Światło sektorowe emituje światło w trzech kolorach, co w połączeniu z działaniem funkcji oscylujących granic sektorów pozwoliło na uzyskanie aż siedmiu sektorów, na jakie dla obserwatora jest podzielone podejście do Portu Gdynia.

Czytaj także: Port Gdynia: "Łączymy tradycję z nowoczesnością"

Dzięki oscylacji matrycy światła obserwator płynący od strony Gdańska i przecinający tor podejściowy znajdzie się w pierwszej kolejności w sektorze światła czerwonego błyskowego, w którym zaobserwuje krótkie błyski w kolorze czerwonym, wydłużające się wraz ze zbliżaniem się obserwatora do osi toru, aż obserwator znajdzie się w sektorze światła stałego czerwonego. Dalsze podążanie na północ spowoduje przejście obserwatora do sektora światła białego przenikającego światło czerwone, w którym światło czerwone świeci naprzemiennie ze światłem białym, a im bliżej osi toru będzie znajdował się obserwator, tym dłuższe będą błyski białe a krótsze czerwone.

Wejście w kolejny, czwarty sektor - sektor światła stałego białego będzie jednoznaczne z wejściem w oś toru, a podążanie do portu przy jednoczesnej obserwacji tego koloru zapewni jednostce bezpieczne wejście do Portu Gdynia. Jeżeli jednak obserwator będzie kontynuował ruch ku północy, przetnie jeszcze sektor światła zielonego przenikającego światło białe, sektor światła stałego zielonego i sektor światła zielonego błyskowego.

Dzięki pracy nowego światła sektorowego osoba nawigująca jednostką podchodzącą do portu, odbiera natychmiastową informację czy znajduje się w osi toru, czy też z tej linii zboczyła. Co więcej, na podstawie zmieniającej się wraz z wartością odejścia od osi charakterystyki błysków, nawigator jest w stanie szybko ocenić wielkość odejścia, a w konsekwencji odpowiednio wymierzyć wartość manewru jednostką, w celu powrotu do idealnej drogi podejścia.

Użyteczność światła wzmocniona jest dodatkowo poprzez jego duży zasięg, przekraczający 21 mil morskich w nocy i 5 mil morskich w dzień.

Światło sektorowe współpracuje ze światłem pomocniczym dużego zasięgu, o charakterystyce zgodnej ze światłami na główkach wejściowych do portu, co pozwala wyróżnić światło sektorowe spośród innych świateł portowych. Oba światła zostały wyposażone w zaawansowany moduł monitoringu od Navsim Polska Sp. z o.o., który umożliwia zdalny odczyt i zmianę parametrów światła w czasie rzeczywistym.

rel (Port Gdynia SA)

1 1 1

Ostatnie ankiety