Porty, logistyka

Singapur to jedna z najsilniejszych gospodarek w Azji, zaś tamtejszy port morski plasuje się w ścisłej czołówce. Współpraca morska między Singapurem a Polską to temat szeregu spotkań, w których udział wzięli przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Delegacja portów w Gdańsku i Gdyni towarzyszyła wizycie rządowej, której przewodził Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W tym czasie do portu w Singapurze zawinął żaglowiec Dar Młodzieży, opływający kulę ziemską z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Prócz promocji Polski oraz rodzimej branży morskiej, delegacja miała także na celu wzajemną wymianę doświadczeń. Z punktu widzenia ZMPG najważniejszym punktem wizyty były bilateralne spotkania zarówno z Zarządem Portu Singapur, jak również największym operatorem kontenerowym na świecie, który ma siedzibę w Singapurze - PSA International. Port w Singapurze jest drugim największym portem na świecie. Jego rozwiązania logistyczne, elektroniczne oraz procesowe wyznaczają trendy w światowej branży morskiej.

- Dla Portu Gdańsk niezwykle ważne jest nawiązywanie relacji biznesowych i osobistych z najlepszymi w branży. Mamy niepowtarzalną szansę wykorzystać i wdrożyć najnowsze technologie, pokonując od razu kilka etapów rozwoju portu. Jesteśmy przekonani, że kompetencje i doświadczenie PSA oraz MPA zdecydowanie mogą poprawić funkcjonowanie naszego portu. Co więcej, widzimy olbrzymi potencjał dla polskich przedsiębiorstw na ekspansję eksportową na rynki Azji Południowo-Wschodniej właśnie przez Singapur. Miasto Lwa to prawdziwy gospodarczy i finansowy tygrys, słabo dotąd oswojony przez polski przemysł i usługi. A szkoda, bo to najwygodniejsza i najbardziej wiarygodna brama do olbrzymich rynków tej części świata - mówi Łukasz Greinke, prezes ZMPG SA.

Związek Portu Gdańsk z Singapurem trwa nie od dziś. W 2015 r. do Gdańska została przedłużona trasa morska Loop 7, czyli połączenie używane przez armatorów z aliansu G6 - zrzeszenia największych na świecie przewoźników morskich. Port Gdańsk jako jedyny na Bałtyku dysponuje warunkami infrastrukturalnymi zdolnymi do przyjmowania największych jednostek obsługiwanych przez azjatyckich armatorów.

- Zapewniam, że gdański port będzie coraz bardziej aktywny w Azji, promując Gdańsk jako węzeł logistyczny, jak również wspierając powstawanie nowych możliwości biznesowych dla naszych kontrahentów i innych polskich firm. Poznaliśmy też nową obsadę Ambasady oraz lokalny oddział Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Ci ludzie dają gwarancję rzetelnego i profesjonalnego podejścia dla promowania polskich interesów, a to ogromnie cieszy – dodaje Łukasz Greinke.

rel (Port Gdańsk SA)