Porty, logistyka

Dzisiaj, tj. w poniedziałek, 1 lutego w siedzibie Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA odbyła się konferencja, na której zaprezentowano wyniki działalności gdyńskiego portu w 2015 roku oraz plany na rok bieżący.

Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego rok 2015 Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA zakończył zyskiem netto w wysokości 47 535 tys. zł, gdzie w 2014 zysk ten wynosił 107 926 tys. zł. Głównym czynnikiem różnicującym zysk jest działalność finansowa - w 2014 r. sprywatyzowano terminal drobnicowy (BTDG - Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia sp. z o.o. - obecnie OT Port Gdynia Sp. z o.o.), a zysk z transakcji wyniósł ponad 45 mln zł. Na niższe przychody finansowe wpłynęła również sytuacja na rynkach finansowych - trend spadkowy rentowności lokat i bezpiecznych instrumentów finansowych, w które Zarząd gdyńskiego portu angażuje swoje środki.

Jak jednak czytamy w komunikacie Zarządu Morskiego Portu Gdynia, rok 2015 był udanym okresem w działalności. Na sukcesy portu przełożyły się przeładunki towarów, które osiągnęły drugi najwyższy w historii poziom 18 197,9 tys. ton (w porównaniu do 2014 r. spadek obrotów o około 6 %). Największy wzrost zanotowano w przeładunkach zbóż - o 812,1 tys. ton (+ 28%). Procentowo natomiast najistotniejszy wzrost - 75% nastąpił w przeładunkach ropy i przetworów naftowych, co przełożyło się na dodatkowe 172,5 tys. ton ładunku.

Jeśli chodzi o spadki przeładunków, to dotyczyły one trzech grup ładunkowych, tj. węgiel i koks - 33% (spadek o 673,6 tys. ton), inne masowe - 8,0% (spadek o 121,5 tys. ton) oraz drobnica - 11,0% (spadek o 1 414,0 tys. ton). 

Spadki zanotowano także w przeładunkach kontenerów. W skali całego portu obroty kontenerowe zmniejszyły się o 19,4% - z 849 123 TEU w 2014 r do 684 796 TEU w roku minionym. Na sytuację tę wpłynęło głównie przekierowanie znaczącej części kontenerów do Portu Gdańsk w wyniku utworzenia w marcu 2015 r. aliansu 2M pomiędzy armatorami Maersk Line i Mediterranean Shipping Company, a także, od sierpnia 2015 r., rozpoczęcia współpracy DCT Gdańsk z armatorami aliansu G6. Ograniczenie przeładunków kontenerowych wynikło również z sytuacji globalnej gospodarki, w szczególności spadku eksportu Chin.

Nadal istotnym czynnikiem wspierającym osiąganie bardzo dobrych rezultatów pozostaje aktywna działalność inwestycyjna Zarządu Portu. W minionym roku ZMPG-a SA pomyślnie sfinalizował pięć ważnych projektów inwestycyjnych współfinansowanych przez UE w ramach POIiŚ 2007-2013.

Czytaj także: W gdyńskim porcie dobiegają końca kolejne duże inwestycje

Czytaj także: Zakończono projekt „Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia” [VIDEO]

Od początku br. Zarząd Portu przystąpił do realizacji strategii rozpisanej do roku 2027. Głównym źródłem finansowania tych inwestycji będą środki własne, które zostaną uzupełnione przez fundusze unijne. Kluczową w najbliższych latach dla gdyńskiego portu inwestycją jest "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia Etapy I-III". Ma ona zasadnicze znaczenie dla zachowania konkurencyjności gdyńskiego portu w przeładunkach kontenerów. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych. 

W bieżącym roku rozpoczną się roboty budowlane w ramach I etapu, zmierzające do powiększenia średnicy Obrotnicy nr 2 do 480 m dla umożliwienia obsługi kontenerowców o długości 380-400 metrów. Zakończenie tego etapu planowane jest na grudzień 2017 roku.

Kontynuowane będą również prace projektowe dotyczące pogłębienia akwenów portowych do maksymalnej głębokości -16 m. Roboty budowlane w ramach tego zadania są planowane do realizacji w latach 2017-2020.

rel (Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9968 4.0776
EUR 4.2794 4.3658
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.9969 5.0979

Newsletter