Porty, logistyka

PortalMorski.pl rozmawia z Marią Wasiak, Ministrem Infrastruktury i Rozwoju.

- Była Pani minister obecna, w czerwcu br. w Szczecinie, przy podpisaniu przez przedstawicieli władz PŻM, PŻB oraz Polskich Inwestycji Rozwojowych listu intencyjnego dotyczącego powołania Polskiej Grupy Promowej. Jakie korzyści polskiej żegludze promowej przyniesie jej konsolidacja?

- Inicjatywa powołania spółki Polska Grupa Promowa jest trafna. Konsolidacja polskiej branży promowej wzmocni pozycję rynkową polskiego przewoźnika wobec innych bałtyckich operatorów promowych, co sprawi, że będziemy w stanie sprostać rosnącej konkurencji ze strony pozostałych przedsiębiorstw żeglugowych obecnych na tym rynku. Eksploatacja większej liczby statków pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie istniejącego potencjału kadrowego oraz gospodarczego.

- Jak Pani postrzega umiejętności i skuteczność polskich firm sektora morskiego (nie tylko portów) w zakresie pozyskiwania funduszy europejskich i realizacji projektów przez nie wspieranych?

- Polskie przedsiębiorstwa skutecznie pozyskują fundusze europejskie na rozwój infrastruktury, zarówno portowej jak i dostępu do portów od strony morza i lądu. Inwestycje przyciągają przedsiębiorców prywatnych, także zagranicznych, którzy inwestują w modernizację i budowę nowych terminali, co wpływa na poprawę konkurencyjności polskich portów morskich.

Ze środków tych korzystają zarówno podmioty zarządzające portami, jak i Urzędy Morskie, samorządy oraz PKP PLK, zarządca infrastruktury kolejowej. Projekty ubiegające się o uzyskanie współfinansowania w ramach działania 7.2 Rozwój transportu morskiego były dobrze przygotowane, co powoduje, że zaplanowana alokacja zostanie wykorzystana. W nowej perspektywie finansowej na działanie 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych zostaną zaangażowane kolejne 882,5 mln euro.

Ze środków europejskich korzystają również nadzorowane przez ministra właściwego ds. gospodarki morskiej uczelnie wyższe: Akademia Morska w Gdyni i Akademia Morska w Szczecinie oraz Instytut Morski w Gdańsku, które uzyskują współfinansowanie dla swoich projektów w ramach programów operacyjnych krajowych i regionalnych oraz uczestniczą w realizacji wielu projektów europejskich.

- Co z zapewnieniem lepszego kolejowego i drogowego dostępu do polskich portów, szczególnie z południa Polski i z kierunków tranzytowych? Kiedy zakończy się budowa autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7, a także tak potrzebnej portom Szczecina i Świnoujścia drogi ekspresowej S3?

- W ostatnich latach została oddana do eksploatacji autostrada A1 łącząca porty morskie i Trójmiasto z autostradą A2 w Strykowie k. Łodzi, oddany do ruchu został także śląski odcinek A1 od Pyrzowic do granicy z Czechami. Trwa budowa A1 pomiędzy Strykowem, a Tuszynem, inwestycja zgodnie z harmonogramem powinna zostać oddana w II połowie przyszłego roku. Dla odcinka A1 pomiędzy Pyrzowicami, a Częstochową ogłoszono już przetargi. Ostatni odcinek A1 powinien zostać oddany do 2023 r.

Wybierani są wykonawcy do budowy ostatnich brakujących odcinków trasy S7 pomiędzy Południową Obwodnicą Gdańska, a Elblągiem. W budowie są już pozostałe odcinki, aż do granicy woj. warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. Ten fragment S7 jako dwujezdniowa droga ekspresowa będzie oddany do ruchu do 2018 r. Kolejne odcinki S7 od granicy woj. mazowieckiego, aż do Płońska powinny zostać oddane do 2020 r. Realizowane będą także brakujące odcinki S7 na południe od Warszawy. Intencją jest ukończenie całego ciągu S7 w obecnej perspektywie finansowej UE.

Połączenie drogowe z portami w Szczecinie i Świnoujściu zapewnia droga ekspresowa S3 w kierunku granicy z Czechami. Istotna część tej trasy już została oddana do ruchu. Na dalszych ponad 140 km do Legnicy uruchomione zostały postępowania przetargowe, dla części z nich udało się już podpisać umowy z wykonawcami. Odcinek ten jest planowany do ukończenia najpóźniej do 2019 r. Przetarg został ogłoszony również na odcinek Legnica-Bolków, podpisanie umowy planowane jest jeszcze w tym roku, natomiast otwarcie dla ruchu w 2019 r.

Budowa transgranicznego odcinka z Bolkowa do Lubawki jest jednym z priorytetów MIiR, dlatego obecnie trwają rozmowy ze stroną czeską w sprawie wspólnego zgłoszenia odcinka przygranicznego do finansowania w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (CEF).

- A co z połączeniami kolejowymi?

- W perspektywie finansowej 2007-2013 realizowano szereg prac przygotowawczych, których celem było zwiększenie przepustowości linii kolejowych zapewniających dostęp do portów morskich. W ramach nowej perspektywy finansowej planujemy realizację kolejnych ważnych inwestycji, wpływających na poprawę dostępu do portów. Będą to m.in. prace na linii C-E 59 na kilku ważnych odcinkach, czy też na linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk.

- Port Gdynia zabiega o poprawienie dostępu kolejowo-drogowego, w tym m.in. budowę tzw. drogi czerwonej, modernizację stacji Gdynia Port oraz dostosowanie linii kolejowej nr 201 do parametrów sieci TEN-T...

- Obecnie dostęp do portu jest zapewniony przez Trasę Kwiatkowskiego, gdzie dopuszczalny nacisk to 10 t/oś. Celem modernizacji jest przystosowanie odcinka do pełnej nośności, dlatego też został ujęty na liście podstawowej projektów przewidzianych do finansowania z instrumentu "Łącząc Europę" (CEF).

Nowy korytarz, równoległy do obecnej drogi krajowej nr 6, pozwalający na przejęcie ruchu w stronę Wejherowa oraz w kierunku Półwyspu Helskiego wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 216 jest planowany do realizacji jako Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT). W ramach OPAT, która jest planowana jako inwestycja samorządowa, pojawiła się nowa koncepcja budowy tej trasy, która ma łączyć pierwszy etap obwodnicy z tzw. Drogą Czerwoną w kierunku Portu Gdynia. Z punktu widzenia rozwoju portu, propozycja ta wydaje się racjonalna, ponieważ uzyska on dodatkowy dostęp do drogowej sieci tranzytowej.

W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 zostało przewidziane połączenie Trójmiasta ze Szczecinem poprzez drogę ekspresową S6, a także Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta. Na odcinki od Koszalina do Szczecina są już rozstrzygane pierwsze przetargi. Naszą intencją jest, by na te drogi przeniósł się ruch tranzytowy z Trójmiasta i dróg dojazdowych od południa i południowego wschodu w kierunku Słupska, Koszalina, Kołobrzegu, Szczecina i Świnoujścia.

Biorąc pod uwagę ryzyko osiągnięcia granicznej przepustowości tzw. średnicy trójmiejskiej, planowane jest stworzenie alternatywnego dojazdu do portu morskiego w Gdyni poprzez linię kolejową nr 201. Na tej linii jest przebudowa układów torowych i częściowa dobudowa drugiego toru na najbardziej obciążonych odcinkach oraz docelowo elektryfikacja. Obecnie trwają prace przygotowawcze do opracowania studium wykonalności, a szczegółowe rozwiązania będą określone po jego opracowaniu.

W Gdyni planowana jest ponadto modernizacja stacji Gdynia Port i styku sieci kolejowej należącej do PKP PLK SA z bocznicami portowymi. Obecnie opracowywane jest studium wykonalności, a projekt zostanie zgłoszony w ramach drugiego konkursu CEF.

- Co można jeszcze zrobić, aby szybko zwiększyć przepustowość linii kolejowych, którymi pociągi towarowe dojeżdżają i wyjeżdżają z Trójmiasta? Remont magistrali E-65 przyczynił się do zwiększenia liczby pociągów pasażerskich, jednak może to stanowić problem dla przewoźników towarowych, obsługujących porty morskie Trójmiasta.

- Port morski w Gdańsku ma niezależne połączenie z korytarzem E-65, który na odcinku Pruszcz Gdański - Tczew ma od trzech do czterech torów. Modernizacja korytarza E-65 usprawniła ruch pociągów zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Wzrost prędkości, przebudowa układów torowych i zabudowa nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym umożliwiła sprawne kursowanie pociągów. Układy torowe umożliwiają dynamiczne wyprzedzanie pociągów. Znacznie poprawiło to przepustowość korytarza. PKP PLK S.A. na bieżąco analizuje plany rozwoju połączeń pasażerskich i prognozy przeładunków w portach. Osiągniecie granicznej przepustowości korytarza E-65, oraz planowanej do modernizacji linii nr 201, będzie skutkowało podjęciem działań zwiększających parametry linii, polegających m.in. na dobudowie kolejnych torów szlakowych i rozbudowie układów torowych stacji.

- Dziękujemy za rozmowę

Rozmawiali: Grzegorz Landowski i Piotr B. Stareńczak

Fot.: MIiR

+2 Cudownie.
Jedyne co potraficie, to wydać pieniądze z Unii, które tak naprawdę zadłużają nasz kraj. Tego poziomu zadłużenia, nie można praktycznie spłacić " 1101,4 mld zł na koniec grudnia 2015 r" - dlug publiczny org pl. Więc nie chwal się paniusiu przed kamerami, na chwilę przed wyborami.
09 wrzesień 2015 : 10:58 Arek123 | Zgłoś
+1 propaganda
znowu propaganda w wykonaniu platformy obywatelskiej
09 wrzesień 2015 : 11:17 jack | Zgłoś
-3 Znowu marudy przyszły
No pomiauczcie jeszcze i weźcie coś na andropauzę
09 wrzesień 2015 : 16:40 Adm | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9286 4.008
EUR 4.2444 4.3302
CHF 4.3379 4.4255
GBP 4.9359 5.0357

Newsletter