Porty, logistyka

Kończą się prace nad strategią, która ma mieć przełożenie na inwestycje związane z powstaniem zaplecza logistycznego dla Portu Gdynia. Dokument powstaje na zlecenie Metropolitalnego Forum Norda, zrzeszającego samorządy skupione wokół Miasta Gdynia.

Koszt przygotowania strategii, jak informuje portal trojmiasto.pl, to 2,6 mln zł. Dokumenty uda się stworzyć dzięki wsparciu z funduszy norweskich EOG na lata 2009-14 oraz dotacji z budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Razem to 2,2 mln zł, a więc 85 proc. wszystkich kosztów. Jak podaje trojmiasto.pl, Oprócz Gdyni w projekcie biorą udział m.in.: Puck, Władysławowo, Kosakowo, Rumia, Reda, Wejherowo, Jastarnia, Hel, Krokowa, Choczewo, Łeba. Projekt ma na celu nie tylko rozwój Portu Gdynia, ale też zacieśnienie współpracy gospodarczej i turystycznej pomiędzy gminami zrzeszonymi w Forum Norda.

Portowi zaczyna brakować miejsca

Rozwinięcie możliwości gdyńskiego portu to jeden z najważniejszych celów strategii. Trojmiasto.pl podkreśla, że portowi powoli zaczyna bowiem brakować miejsca do działalności – wokół rozwija się coraz mocniej tkanka miejska. Zdaniem samorządowców koniecznością jest poszerzenie działalności o Kosakowo, Rumię, Redę i Wejherowo. Za kilka lat wspólnie mogłyby więc utworzyć Dolinę Logistyczną.

– Nie chcemy zamknąć portu w granicach administracyjnych, ale pozwolić na rozwój. Zwłaszcza, że przestrzeni zaczyna realnie brakować. Ładunki mogłyby być składowane i magazynowane na terenach niezagospodarowanych w sąsiednich gminach. Nie ma przeciwwskazań co do tego, zwłaszcza, że grunty tam są tańsze – powiedział w rozmowie z portalem trojmiasto.pl Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni.

Portal zauważa, że aby móc zrealizować takie zamierzenie, potrzebna jest jednak nowa infrastruktura. Kluczowe będą starania o środki na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT) oraz Drogi Czerwonej (trzypasmowej arterii ułatwiającej przejazd przez centrum Gdyni). Są to jednak na razie tylko inwestycje na papierze – wydawało się kilka miesięcy temu, że szansa na budowę OPAT wzrosła, ale na razie nic w tej kwestii nie posunęło się do przodu.

Kolej zwiększa przepustowość, ale wciąż zbyt mało

W tym miejscu należy przypomnieć, iż trwa w tym momencie modernizacja terminalu kolejowego BCT, dzięki której możliwa będzie obsługa trzech składów całopociągowych jednocześnie. Prowadzone inwestycje pozwolą na zwiększenie potencjału przeładunkowego terminalu o ponad połowę. Równocześnie trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji odcinków „stykowych” pomiędzy siecią PKP PLK i wewnętrzną siecią portową; chodzi tu m.in. o odcinek pomiędzy Gdynią Gł. i stacją Gdynia Port na linii 201. W dalszym ciągu otwartą kwestią jest natomiast zwiększenie przepustowości linii prowadzących do portu gdyńskiego z głębi Polski, zwłaszcza linii 201 pomiędzy Gdynią i Bydgoszczą. Zwraca na to uwagę przygotowany kilka miesięcy temu raport ZDG TOR.

Ubiegłoroczny, najlepszy w historii wynik przeładunków w Porcie Gdynia, 17,7 mln ton, w tym roku na pewno zostanie poprawiony. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9968 4.0776
EUR 4.2794 4.3658
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.9969 5.0979

Newsletter