Porty, logistyka

Konkretyzują się projekty Doliny Logistycznej i Nadmorskiego Obszaru Usługowego NORDA, które realizować chcą wspólnie gminy z północnej części woj. pomorskiego. W sprawie przygotowań do realizacji przedsięwzięcia NORDA - Północny Biegun Wzrostu udało się niedawno zawrzeć umowę z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Stwarza to szansę, iż ambitny projekt zostanie sfinalizowany do 2020 r. Tym bardziej, że oprócz ministerialnego znalazło się także wsparcie zewnętrzne. - Jako lider projektu pozyskaliśmy dofinansowanie z funduszy norweskich - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

W ramach mechanizmu finansowego EOG na lata 2009- 2014 oraz dotacji celowej z budżetu państwa udało się wywalczyć 2,2 mln zł. Jest to 85 proc. kosztów kwalifikowanych przygotowań do projektu, szacowanych na niecałe 2,6 mln zł. Oprócz Gdyni w przedsięwzięciu biorą udział liczni partnerzy zrzeszeni w Metropolitalnym Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów NORDA. Są to: Puck, Władysławowo, Kosakowo, Rumia, Reda, Wejherowo, Jastarnia, Hel, Krokowa, Choczewo, Łeba, a nawet przedstawiciele powiatu lęborskiego, jak Wicko. Samorządowcy z tych miast liczą, iż współpraca przyniesie im korzyści gospodarcze i przyciągnie do regionu turystów. Główna część projektu, Subregionalna Strefa Funkcjonalna Dolina Logistyczna, powstać miałaby na obszernych terenach Gdyni, Rumi, Redy, Wejherowa i Kosakowa. Są to grunty nieco oddalone od nabrzeży gdyńskiego portu. Jednak według samorządowców idealnie nadające się pod nowe magazyny czy place składowe.

- Nie wszystkie ładunki trzeba magazynować na nabrzeżach i w ich pobliżu - uważa Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni. - Występuje tam deficyt miejsca, a grunty są drogie. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby składować je nawet 10 km od portu, w tym na niezagospodarowanych dziś terenach sąsiednich gmin. Tamtejsze tereny są po prostu dużo tańsze. Jednocześnie takie rozwiązanie miałoby jeszcze więcej zalet.

Uwolniłyby się przestrzenie w Gdyni, np. przy ul. Hutniczej, przy której dziś masowo składowane są kontenery, co niezbyt dobrze wpływa na estetykę miasta. W ramach Nadmorskiego Obszaru Usługowego NORDA gminy podjęłyby się z kolei nie tylko nowych inwestycji, skierowanych do mieszkańców i turystów, ale także wspólnej promocji. Zdaniem samorządowców, skoordynowanie zagospodarowania gruntów przy Zatoce Gdańskiej i Puckiej od Gdyni aż po Hel może przynieść wiele korzyści. Urzędnicy spodziewają się, że za pieniądze uzyskane z funduszy norweskich i ministerstwa do 2016 r. sporządzonych zostanie kilka dokumentów strategicznych. Będzie to program operacyjny dla obszaru funkcjonalnego Dolina Logistyczna 2020 z perspektywą do roku 2050, wraz z diagnozą obszarów problemowych wymagających interwencji. Kolejnym opracowaniem ma być strategia zrównoważonego rozwoju Nadmorskiego Obszaru Usługowego NORDA. Gminy NORDY walczą też wspólnie o przyznanie dofinansowania dla projektu komunikacyjnego, Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Jest on kluczowy dla obsługi w przyszłości nie tylko doliny logistycznej, ale także portu w Gdyni i ruchu turystycznego w tej części województwa.

Szymon Szadurski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter