W przetargu na zakup większościowego pakietu udziałów (67 procent) w greckim porcie Pireus (OLP) pojawiła się szósta oferta – chińskiej Cosco Group, właściciela piątego na świecie armatora kontenerowego Cosco.
Oprócz niego, deklaracje te złożyli dotychczas: Ports America (największy operator terminali portowych w USA), spółka duńskiej grupy Maersk - APM Terminals, amerykański fundusz private equity Cartesian Capital Group, filipińska grupa Manila's ICTS (właściciel m.in. Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni) oraz brytyjska firma inwestycyjna Utilico Emerging Markets Limited.
OLP sprzedaje grecka agencja prywatyzacji HRADF, zarządzająca majątkiem skarbu państwa. Zgodnie z ustaleniami planu ratunkowego, jaki Grecja podpisała z Unią Europejską i MFW, rząd zobowiązał się m.in. do pozyskania środków na zmniejszenie deficytu budżetowego ze sprzedaży aktywów skarbu państwa. Od połowy 2010 r. podpisane zostały oferty sprzedaży o wartości 4,9 mld euro, ale dotychczas znikoma ich część została zrealizowana.
Na liście prywatyzacyjnej są m.in. narodowy przewoźnik kolejowy Trainose (przewozy pasażerskie i towarowe, a od 2007 roku, po przejęciu Proastiakos – także w aglomeracji ateńskiej), firma napraw taboru kolejowego ROSCO, kilka lotnisk regionalnych oraz port w Salonikach (OLTH). Ich łączna wartość szacowana jest na 1,5 mld euro.
Najszybciej ma nastąpić rozstrzygnięcie losu portu w Salonikach, bowiem wiążące oferty mają być składane do 5 czerwca.
Poza OLP i OLTH, dwoma największymi portami w Grecji, HRADF planuje sprywatyzować także 10 innych: Volos, Rafína, Igoumenitsa, Patras, Alexandroupoli, Iraklio, Elefsina, Lavrio, Korfu i Kavala.
Jako doradców finansowych w tej prywatyzacji Republika Grecka wyznaczyła Morgan Stanley i Piraeus Bank.
W 2013 roku obroty portu Pireus wzrosły do 108,6 mln euro (ze 106,6 mln euro w 2012 r.), czyli o 2 proc., natomiast jego zysk netto – o prawie 13 proc. i wyniósł 8,1 mln euro.