Porty, logistyka

3 marca br. odbyła się polska konferencja końcowa projektu Bothnian Green Logistic Corridor. Tematem przewodnim debaty był zrównoważony rozwój potencjału logistycznego Portu Gdynia jako elementu zielonego korytarza transportowego BGLC. Polski Klaster Morski wspierał Urząd Miasta w Gdyni w promocji projektu na forum krajowym i międzynarodowym.

Otwierając obrady, dr Wojciech Szczurek, prezydent Miasta Gdyni podkreślił wagę rozwoju zielonych korytarzy i aktywności Gdyni w ich kreowaniu.

Gdynia jest jedynym polskim uczestnikiem w projekcie wśród 40 jego partnerów, głównie z Norwegii, Szwecji i Finlandii. Botnicki Zielony Korytarz Logistyczny nie kończy się na granicy Skandynawii ze światem zewnętrznym – podkreślił Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdynia, który kierował projektem w Polsce. W jego ramach między innymi wykreowano inicjatywy: „Port intermodalny w Gdyni” oraz „Dolina Logistyczna”, a także zaproponowano by logistyka dla przetwórstwa rybnego był jedną z inteligentnych specjalizacji Pomorza.

Dr Maciej Matczak z Akademii Morskiej w Gdyni zwrócił uwagę, że w przemyśle przetwórstwa rybnego działa prawie 250 dużych i około 400 małych zakładów. Usytuowane są one głównie w gminach nadmorskich. Pracuje w nich około 18 tys. osób. Dostawy ryb z Norwegii stanowią jedno z głównych źródeł surowca. Dominuję tu przewozy drogowe i ze względu na czas i konieczność dostaw „do drzwi” raczej trudno będzie zamienić ten rodzaj transportu na kolejowy. Zwracając na rynkowe wyzwania dla rozwoju zrównoważonego zaplecza logistycznego portu morskiego w Gdyni, dr Matczak wskazał na wysoką dynamikę podaży kontenerów i samochodów ciężarowych w ruchu promowym. W efekcie w 2013 r. po drogach Gdyni przejechało prawie 690 tys. samochodów ciężarowych, podczas gdy w 2009 r. było ich około 526 tys. Zakładając, że tempo podaży kontenerów się utrzyma, już w 2018 r. na drogach Gdyni i okolicznych miejscowości może rocznie przemieszczać się 1,5 mln pojazdów ciężarowych – prognozuje dr Matczak.

W trakcie odrębnego panelu zwrócono uwagę na istotne miejsce portu i Gdyni w korytarzu transportowym Bałtyk – Adriatyk. Ważnym wydarzeniem było podpisanie porozumienia samorządowego dla korytarza Adriatyk-Bałtyk. W trakcie omawiania dyskusji nt. infrastrukturalnych i przestrzennych uwarunkowań rozwoju zaplecza logistycznego dla portu Gdynia, dr Karolina Krośnicka z Akademii Morskiej w Gdyni zauważyła, że Gdynia wraz z sąsiednimi gminami stanowi ważny węzeł miejski na styku Skandynawii i lądowego korytarza transportowego prowadzącego na południe kontynentu. W rozwoju Doliny Logistycznej istotnym będzie brak obwodnicy omijającej obszary zurbanizowane Gdyni, Rumii i Redy oraz brak wyodrębnienia przestrzeni dla rozwoju funkcji logistycznych w gminach sąsiadujących z Gdynią.

Udział Gdyni w projekcie BGLC przyczynił się do zaznaczenia miejsca portu i miasta w Regionie Morza Bałtyckiego. Miał nie tylko znaczenie promocyjne ale również zaowocował wieloma nowymi, wspomnianymi wyżej, inicjatywami, a co najważniejsze – stworzył bazę do dalszego udziału Gdyni w aktywnym kreowaniu morsko-lądowych korytarzy przez Pomorze. Organizatorem konferencji był Urząd Miasta Gdynia, a wykonawcą Actia Forum.

MG

Klaster Morski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter