Porty, logistyka

Na tradycyjnej już konferencji prasowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA, w ostatni czwartek, przedstawiono wyniki za rok miniony oraz zamierzenia na kolejny. Zakończony 2013 rok był rokiem  rekordowym dla gdyńskiego portu przede wszystkim ze względu na najwyższą w 91-letniej historii portu wielkość przeładunków (17,66 mln ton).

Zanotowano też najlepszy historycznie wynik w grupie ładunkowej drobnicy (ponad 11 mln ton). Rok 2013 odznaczał się również największą liczbą podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków unijnych, na łączną kwotę dofinansowania - ponad 210 mln zł.

W osiąganiu rekordowych rezultatów niewątpliwie udział swój ma niebagatelna działalność inwestycyjna Zarządu Portu, sprzyjająca  utrzymaniu silnej pozycji konkurencyjnej Gdyni wśród portów Morza Bałtyckiego. W latach 2003 - 2013  ZMPG-a S.A. zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 763 mln zł (w tym około 77% w infrastrukturę portową). Z zainwestowanych kwot około 687 mln zł pochodzi ze środków własnych (tj. z przychodów ZMPG-a SA i prywatyzacji spółek portowych) oraz około 76 mln zł z funduszy europejskich (Fundusz Spójności UE, Norweski Mechanizm Finansowy). Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych  na lata 2014-2016 to kolejne 737 mln zł.

Do najważniejszych wydarzeń w gdyńskim porcie w roku 2013 zaliczyć należy:
- 14.02  podpisanie umowy z firmą Przembud  Gdańsk S.A. na budowę kolejnego etapu Centrum Logistycznego w postaci magazynu wysokiego składowania przy ulicy J. Wiśniewskiego 27 w Gdyni.
- 2.04  podpisanie umowy z firmą Mostostal Warszawa S.A. na budowę przy Nabrzeżu Śląskim gdyńskiego portu nowego, czterokomorowego magazynu zbożowego.
- 13.05 uroczyste otwarcie  nowego biurowca przy ul. Polskiej 13 A, powstałego w wyniku przebudowy sześciopoziomowego magazynu znanego gdynianom jako budynek Posti.
- 6.06  zawarcie umowy z  Konsorcjum firm: Korporacji Budowlanej Doraco Sp. z o.o. i Zakładu Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service Sp. z o.o.  na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu inwestycyjnego "Przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego w Porcie Gdynia"
- 5.09 zawarcie umowy z firmą STRABAG Sp. z o.o. na realizację robót budowlanych w ramach projektu "Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia"
- 8.11 podpisanie z firmą Aalborg Portland Polska Sp. z o.o. umowy wieloletniej dzierżawy terenu zlokalizowanego na Nabrzeżu Węgierskim gdyńskiego portu (umowa weszła w życie  1 stycznia 2014r.)
- 15.11 podpisanie umowy z firmą Tebodin Poland Sp. z o.o. na wykonanie projektu nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim gdyńskiego portu.
- 16.12 zawarcie z firmą PEKAES  S.A. umowy zbycia posiadanego pakietu 52,93% udziałów spółki  Spedcont Sp. z o.o.
- grudzień -  podpisanie czterech  umów o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko inwestycji prowadzonych przez Zarząd Portu  (na łączną kwotę ponad 210 mln zł).
 
W gdyńskim porcie postępuje prywatyzacja. Oto najważniejsze wydarzenia w tym zakresie z ostatniego roku.

- BTDG - Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia Sp. z o.o.- proces prywatyzacji rozpoczęty  formalnie w 2012 roku. 30 kwietnia 2013 r. upłynął termin składania ofert wstępnych przez oferentów dopuszczonych do „data room”. W wymaganym terminie określonym w procedurze prywatyzacji spółki  tj. do 16 lipca 2013 roku, wpłynęły dwie oferty wiążące na nabycie 100% udziałów BTDG. Po rozpatrzeniu wniosku Komisji Prywatyzacyjnej, Zarząd spółki ZMPG-a S.A. podjął uchwałę na mocy której wyłączności na przeprowadzenie due diligence BTDG w pełnym zakresie udzielono spółce OT Logistics S.A. z siedzibą w Szczecinie. Zakończenie procesu prywatyzacji przewidywane jest na czerwiec 2014 roku.

- Spedycja Polska Spedcont Sp. z o.o. - 16 grudnia 2013 roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zawarł z firmą Pekaes  S.A. umowę zbycia posiadanego pakietu 52,93% udziałów SPEDCONT Sp. z o.o., za sumę 14 mln zł. Po transakcji Pekaes SA. posiada 100% udziałów Spedcontu.

- Bałtycka Baza Masowa sp. z o. o. - w związku z upłynięciem 15 lutego 2013 roku terminu ważności oferty złożonej przez spółkę Zakłady Azotowe w Tarnowie – Mościcach S.A. na nabycie 50% udziałów w spółce Bałtycka Baza Masowa sp. z o. o., Zarząd ZMPG-a S.A. podjął decyzję o zamknięciu procesu prywatyzacji spółki bez wyboru oferenta. 

Przychody z działalności operacyjnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w 2013 r. ukształtowały się na podobnym poziomie, jak w roku poprzedzającym i wyniosły 151 mln zł. Zwiększyły się przychody z opłat portowych, w wyniku wzrostu przeładunków w Porcie Gdynia do 17,7 mln ton. Dzięki przebudowie budynku Posti przy ul. Polskiej 13A na biurowiec wzrosły również przychody z najmu i dzierżawy. Przychody ogółem wyniosły 177 mln zł, co oznacza spadek o 7,5% w porównaniu z 2012 rokiem. O ich zmniejszeniu zadecydowały niższe przychody finansowe z lokowania nadwyżek finansowych w bezpiecznych instrumentach finansowych, w związku z obniżką polskich stóp procentowych do rekordowo niskiego poziomu. Konsekwencją spadku wyniku na działalności finansowej było zmniejszenie zysku netto za 2013 r. o 22,3% do 44 mln zł. Koszty działalności gospodarczej ZMPG-a SA w 2013 roku spadły o 1,7%, przy czym zmniejszenie dotyczyło działalności operacyjnej, co przełożyło się na wzrost rentowności podstawowej działalności, tj. zarządzania obszarem portu - zysk ze sprzedaży był wyższy o blisko 25 %.

Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w 91-letniej historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również, co niezwykle ważne, najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 % w stosunku do 2012 roku).

Wynik ten został osiągnięty m.in. dzięki konsekwentnie realizowanym procesom inwestycyjnym poprawiającym infrastrukturę portową (pogłębianie, przebudowa nabrzeży, modernizacja układu kolejowo-drogowego, itp.), skutecznym procesom prywatyzacyjnym, w których pozyskano istotnych partnerów biznesowych oraz bardzo dobrze układającej się współpracy z interesariuszami portu. Jedyny niedosyt w obrotach ładunkowych - to przeładunki paliw płynnych przez SPPP i bazę OLPP w Dębogórzu, ale w tym przypadku obroty portowe są całkowicie uzależnione od właściciela bazy.

Wielkość poniesionych w roku 2013 nakładów inwestycyjnych wyniosła: na roboty budowlane i projektowe w zakresie infrastruktury - 51,59 mln zł; na roboty budowlane i projektowe w zakresie suprastruktury - 46,39 mln zł; na zakupy inwestycyjne - 1,66 mln zł; ogółem - 99,64 mln zł. W zakresie finansowym realizacja planowanych na rok 2013 inwestycji wyniosła 86%, a w zakresie rzeczowym ok. 88 %.

Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych  w  planie trzyletnim  wynosi: 259,10 mln zł w roku 2014; 309,44 mln zł w roku 2015 i 168,51 mln zł w roku 2016, co daje łączną kwotę 737,05  mln zł.

W tym roku planowane są wydatki na:
- infrastrukturę portową - łącznie 640,58 mln zł (odpowiednio w kolejnych latach: 208,97 + 270,96 + 160,65 mln zł)
- suprastrukturę (place składowe, magazyny, budynki biurowe i pomocnicze) - łącznie 90,89 mln zł (odpowiednio w kolejnych latach:  47,43 + 37,07 + 6,39 mln zł)
- zakupy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - łącznie 5,58 mln zł. Z powyższych środków planuje się wydatkować na realizację dziewięciu projektów unijnych, dofinansowywanych z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko -  Działanie 7.2. Transport morski i 7.4 Transport intermodalny, kwotę 196,46 mln zł w roku 2014 i 363,40 mln zł w latach 2015 - 2016; łącznie 559,86 mln zł w latach 2014 - 2016.

Sześć z tych projektów ma przyznane dofinansowanie ze środków okresu budżetowego 2007 - 2013 i muszą one zostać zakończone i rozliczone do końca 2015 roku. Pozostałe trzy projekty ("Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia", "Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" i "Przebudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia") zostały wstępnie umieszczone na liście projektów indywidualnych okresu budżetowego 2014 - 2020.

2013 to rok rekordowy dla gdyńskiego portu z wielu względów. Jest wśród nich najwyższa w 91-letniej historii portu wielkość przeładunków ( 17,66 mln ton), najlepszy wynik w grupie ładunkowej drobnicy (ponad 11 mln ton), czy też największa liczba podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków unijnych, na łączną kwotę dofinansowania - ponad 210 mln zł.

W osiąganiu rekordowych rezultatów niewątpliwie udział swój ma niebagatelna działalność inwestycyjna Zarządu Portu, sprzyjająca  utrzymaniu silnej pozycji konkurencyjnej Gdyni wśród portów Morza Bałtyckiego. W latach 2003 - 2013  ZMPG-a S.A. zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 763 mln zł (w tym około 77% w infrastrukturę portową). Z zainwestowanych kwot około 687 mln zł pochodzi ze środków własnych (tj. z przychodów ZMPG-a S.A. i prywatyzacji spółek portowych) oraz około 76 mln zł z funduszy europejskich (Fundusz Spójności UE, Norweski Mechanizm Finansowy).

Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych na lata 2014-2016 to kolejne 737 mln zł. Dla realizacji założonych planów inwestycyjnych i osiągnięcia równie dobrych, jak dotychczas, wyników finansowych, oprócz intensywnych wysiłków ZMPG-a S.A. potrzebne będą również  jednoznaczne, korzystne  rozstrzygnięcia przepisów podatkowych.

rel(ZMPG-a), Media4Sea

 

Przeładunki wg grup towarowych (w tys. ton).

 

31.12.2011

31.12.2012

31.12.2013

Zmiana 31.12.2013/31.12.2012

w tys. ton

w %

Węgiel i koks

1 399,8

2 050,3

2 640,0

589,7

128,8

Rudy

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Inne masowe

2 712,7

1 794,5

1 630,7

-163,8

90,9

Zboże

1 601,1

1 782,1

2 178,1

396,0

122,2

Drewno

45,1

50,3

95,0

44,7

188,9

Drobnica

9 562,2

9 919,7

11 053,3

1 133,6

111,4

Paliwa płynne

590,6

212,6

61,6

-151,0

29,0

Przeładunki ogółem:

15 911,4

15 809,5

17 658,7

1 849,7

111,7

 

Przeładunki kontenerów (w TEU).

 

31.12.2011

31.12.2012

31.12.2013

Zmiana 31.12.2013/31.12.2012

 

w tys. ton / TEU

w %

w tys. ton.

5 927,4

6 346,9

6 997,3

650,4

110,2

w TEU

616 441

676 349

729 607

53 258

107,9

 

Liczba Pasażerów (w osobach).

31.12.2011

31.12.2012

31.12.2013

Zmiana 31.12.2013/31.12.2012

Liczba osób

w %

571 001

612 093

594 341

-17 752

97,1

 

Statki zawijające do Portu Gdynia (w sztukach).

 

31.12.2011

31.12.2012

31.12.2013

Zmiana 31.12.2013/31.12.2012

w sztukach

w %

Z ładunkiem

2 845

2 718

2 800

82

103

Puste

526

520

515

-5

99

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter