Na tradycyjnej już konferencji prasowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA, w ostatni czwartek, przedstawiono wyniki za rok miniony oraz zamierzenia na kolejny. Zakończony 2013 rok był rokiem rekordowym dla gdyńskiego portu przede wszystkim ze względu na najwyższą w 91-letniej historii portu wielkość przeładunków (17,66 mln ton).
Zanotowano też najlepszy historycznie wynik w grupie ładunkowej drobnicy (ponad 11 mln ton). Rok 2013 odznaczał się również największą liczbą podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków unijnych, na łączną kwotę dofinansowania - ponad 210 mln zł.
W osiąganiu rekordowych rezultatów niewątpliwie udział swój ma niebagatelna działalność inwestycyjna Zarządu Portu, sprzyjająca utrzymaniu silnej pozycji konkurencyjnej Gdyni wśród portów Morza Bałtyckiego. W latach 2003 - 2013 ZMPG-a S.A. zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 763 mln zł (w tym około 77% w infrastrukturę portową). Z zainwestowanych kwot około 687 mln zł pochodzi ze środków własnych (tj. z przychodów ZMPG-a SA i prywatyzacji spółek portowych) oraz około 76 mln zł z funduszy europejskich (Fundusz Spójności UE, Norweski Mechanizm Finansowy). Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych na lata 2014-2016 to kolejne 737 mln zł.
- BTDG - Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia Sp. z o.o.- proces prywatyzacji rozpoczęty formalnie w 2012 roku. 30 kwietnia 2013 r. upłynął termin składania ofert wstępnych przez oferentów dopuszczonych do „data room”. W wymaganym terminie określonym w procedurze prywatyzacji spółki tj. do 16 lipca 2013 roku, wpłynęły dwie oferty wiążące na nabycie 100% udziałów BTDG. Po rozpatrzeniu wniosku Komisji Prywatyzacyjnej, Zarząd spółki ZMPG-a S.A. podjął uchwałę na mocy której wyłączności na przeprowadzenie due diligence BTDG w pełnym zakresie udzielono spółce OT Logistics S.A. z siedzibą w Szczecinie. Zakończenie procesu prywatyzacji przewidywane jest na czerwiec 2014 roku.
- Spedycja Polska Spedcont Sp. z o.o. - 16 grudnia 2013 roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zawarł z firmą Pekaes S.A. umowę zbycia posiadanego pakietu 52,93% udziałów SPEDCONT Sp. z o.o., za sumę 14 mln zł. Po transakcji Pekaes SA. posiada 100% udziałów Spedcontu.
- Bałtycka Baza Masowa sp. z o. o. - w związku z upłynięciem 15 lutego 2013 roku terminu ważności oferty złożonej przez spółkę Zakłady Azotowe w Tarnowie – Mościcach S.A. na nabycie 50% udziałów w spółce Bałtycka Baza Masowa sp. z o. o., Zarząd ZMPG-a S.A. podjął decyzję o zamknięciu procesu prywatyzacji spółki bez wyboru oferenta.
Przychody z działalności operacyjnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w 2013 r. ukształtowały się na podobnym poziomie, jak w roku poprzedzającym i wyniosły 151 mln zł. Zwiększyły się przychody z opłat portowych, w wyniku wzrostu przeładunków w Porcie Gdynia do 17,7 mln ton. Dzięki przebudowie budynku Posti przy ul. Polskiej 13A na biurowiec wzrosły również przychody z najmu i dzierżawy. Przychody ogółem wyniosły 177 mln zł, co oznacza spadek o 7,5% w porównaniu z 2012 rokiem. O ich zmniejszeniu zadecydowały niższe przychody finansowe z lokowania nadwyżek finansowych w bezpiecznych instrumentach finansowych, w związku z obniżką polskich stóp procentowych do rekordowo niskiego poziomu. Konsekwencją spadku wyniku na działalności finansowej było zmniejszenie zysku netto za 2013 r. o 22,3% do 44 mln zł. Koszty działalności gospodarczej ZMPG-a SA w 2013 roku spadły o 1,7%, przy czym zmniejszenie dotyczyło działalności operacyjnej, co przełożyło się na wzrost rentowności podstawowej działalności, tj. zarządzania obszarem portu - zysk ze sprzedaży był wyższy o blisko 25 %.
Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w 91-letniej historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również, co niezwykle ważne, najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 % w stosunku do 2012 roku).
Wynik ten został osiągnięty m.in. dzięki konsekwentnie realizowanym procesom inwestycyjnym poprawiającym infrastrukturę portową (pogłębianie, przebudowa nabrzeży, modernizacja układu kolejowo-drogowego, itp.), skutecznym procesom prywatyzacyjnym, w których pozyskano istotnych partnerów biznesowych oraz bardzo dobrze układającej się współpracy z interesariuszami portu. Jedyny niedosyt w obrotach ładunkowych - to przeładunki paliw płynnych przez SPPP i bazę OLPP w Dębogórzu, ale w tym przypadku obroty portowe są całkowicie uzależnione od właściciela bazy.
Wielkość poniesionych w roku 2013 nakładów inwestycyjnych wyniosła: na roboty budowlane i projektowe w zakresie infrastruktury - 51,59 mln zł; na roboty budowlane i projektowe w zakresie suprastruktury - 46,39 mln zł; na zakupy inwestycyjne - 1,66 mln zł; ogółem - 99,64 mln zł. W zakresie finansowym realizacja planowanych na rok 2013 inwestycji wyniosła 86%, a w zakresie rzeczowym ok. 88 %.
Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych w planie trzyletnim wynosi: 259,10 mln zł w roku 2014; 309,44 mln zł w roku 2015 i 168,51 mln zł w roku 2016, co daje łączną kwotę 737,05 mln zł.
W tym roku planowane są wydatki na:
- infrastrukturę portową - łącznie 640,58 mln zł (odpowiednio w kolejnych latach: 208,97 + 270,96 + 160,65 mln zł)
- suprastrukturę (place składowe, magazyny, budynki biurowe i pomocnicze) - łącznie 90,89 mln zł (odpowiednio w kolejnych latach: 47,43 + 37,07 + 6,39 mln zł)
- zakupy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - łącznie 5,58 mln zł.
Z powyższych środków planuje się wydatkować na realizację dziewięciu projektów unijnych, dofinansowywanych z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - Działanie 7.2. Transport morski i 7.4 Transport intermodalny, kwotę 196,46 mln zł w roku 2014 i 363,40 mln zł w latach 2015 - 2016; łącznie 559,86 mln zł w latach 2014 - 2016.
Sześć z tych projektów ma przyznane dofinansowanie ze środków okresu budżetowego 2007 - 2013 i muszą one zostać zakończone i rozliczone do końca 2015 roku. Pozostałe trzy projekty ("Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia", "Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" i "Przebudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia") zostały wstępnie umieszczone na liście projektów indywidualnych okresu budżetowego 2014 - 2020.
2013 to rok rekordowy dla gdyńskiego portu z wielu względów. Jest wśród nich najwyższa w 91-letniej historii portu wielkość przeładunków ( 17,66 mln ton), najlepszy wynik w grupie ładunkowej drobnicy (ponad 11 mln ton), czy też największa liczba podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków unijnych, na łączną kwotę dofinansowania - ponad 210 mln zł.
W osiąganiu rekordowych rezultatów niewątpliwie udział swój ma niebagatelna działalność inwestycyjna Zarządu Portu, sprzyjająca utrzymaniu silnej pozycji konkurencyjnej Gdyni wśród portów Morza Bałtyckiego. W latach 2003 - 2013 ZMPG-a S.A. zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 763 mln zł (w tym około 77% w infrastrukturę portową). Z zainwestowanych kwot około 687 mln zł pochodzi ze środków własnych (tj. z przychodów ZMPG-a S.A. i prywatyzacji spółek portowych) oraz około 76 mln zł z funduszy europejskich (Fundusz Spójności UE, Norweski Mechanizm Finansowy).
Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych na lata 2014-2016 to kolejne 737 mln zł. Dla realizacji założonych planów inwestycyjnych i osiągnięcia równie dobrych, jak dotychczas, wyników finansowych, oprócz intensywnych wysiłków ZMPG-a S.A. potrzebne będą również jednoznaczne, korzystne rozstrzygnięcia przepisów podatkowych.
rel(ZMPG-a), Media4Sea
Przeładunki wg grup towarowych (w tys. ton).
|
31.12.2011 |
31.12.2012 |
31.12.2013 |
Zmiana 31.12.2013/31.12.2012 |
|
w tys. ton |
w % |
||||
Węgiel i koks |
1 399,8 |
2 050,3 |
2 640,0 |
589,7 |
128,8 |
Rudy |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Inne masowe |
2 712,7 |
1 794,5 |
1 630,7 |
-163,8 |
90,9 |
Zboże |
1 601,1 |
1 782,1 |
2 178,1 |
396,0 |
122,2 |
Drewno |
45,1 |
50,3 |
95,0 |
44,7 |
188,9 |
Drobnica |
9 562,2 |
9 919,7 |
11 053,3 |
1 133,6 |
111,4 |
Paliwa płynne |
590,6 |
212,6 |
61,6 |
-151,0 |
29,0 |
Przeładunki ogółem: |
15 911,4 |
15 809,5 |
17 658,7 |
1 849,7 |
111,7 |
Przeładunki kontenerów (w TEU).
|
31.12.2011 |
31.12.2012 |
31.12.2013 |
Zmiana 31.12.2013/31.12.2012 |
|
|
w tys. ton / TEU |
w % |
|||
w tys. ton. |
5 927,4 |
6 346,9 |
6 997,3 |
650,4 |
110,2 |
w TEU |
616 441 |
676 349 |
729 607 |
53 258 |
107,9 |
Liczba Pasażerów (w osobach).
31.12.2011 |
31.12.2012 |
31.12.2013 |
Zmiana 31.12.2013/31.12.2012 |
|
Liczba osób |
w % |
|||
571 001 |
612 093 |
594 341 |
-17 752 |
97,1 |
Statki zawijające do Portu Gdynia (w sztukach).
|
31.12.2011 |
31.12.2012 |
31.12.2013 |
Zmiana 31.12.2013/31.12.2012 |
|
w sztukach |
w % |
||||
Z ładunkiem |
2 845 |
2 718 |
2 800 |
82 |
103 |
Puste |
526 |
520 |
515 |
-5 |
99 |