Porty, logistyka

Port w Hongkongu przeładował w 2013 roku 22,3 mln TEU towarów w kontenerach, czyli o 4 proc. mniej niż rok wcześniej. Główny terminal tego portu, Kwai Tsing Container Terminals, którego operatorem jest przez Hutchison Port Holdings, przeładował 17,1 mln TEU, tj. o 2 proc. mniej. Wolumen obsłużonych kontenerów w pozostałych terminalach wyniósł 5,2 mln TEU i zmalał aż o 8,4 proc. r/r. Informuje o tym Llyod’s Loading, powołując się na dane rządowe miasta.

W efekcie, Hongkong prawdopodobnie stracił w ub.r. pozycję numer trzy na świecie wśród największych portów kontenerowych, na rzecz sąsiedniego w Shenzhen, podobnie jak w 2005 roku stracił ją na korzyść Singapuru (dziś nr 2, w 2012 r. przeładowano tam 31,7 mln EU), a w 2007 rok został wyprzedzony przez port w Szanghaju - obecnie niekwestionowany lider światowy (przeładunki 32,5 mln TEU).

Port w Shenzhen powstał w 2007 roku i szybko awansował do czołówki globalnych terminali kontenerowych. W 2012 roku przeładował 22,9 mln TEU.

Na wymienione cztery porty chińskie w 2012 roku przypadło łączne 110,1 mln TEU przeładunków towarów w kontenerach, czyli 18 proc. globalnych (obliczenia własne, oparte na danych UNCTAD).

Warto też przypomnieć, że Hutchison Port Holdings jest operatorem także jednego z terminali w porcie Gdynia, tj. Gdynia Containter Terminal (GCT), który jest mniejszy niż Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT).

 

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter