W środę, 21 sierpnia spodziewany jest w gdańskim terminalu DCT największy kontenerowiec na świecie. Z tej okazji jego właściciel, duński armator Maersk Line szykuje kilka niespodzianek dla mieszkańców Trójmiasta i turystów.
Na plaży w Stogach, bezpośrednio z prawej strony terminala DCT Gdańsk w dniu zawinięcia statku - środa 21 sierpnia - zorganizowany zostanie punkt widokowy. Jednostka będzie widoczna około dwóch godzin przed wpłynięciem. Na miejscu będą lunety, przez które będzie można obejrzeć statek nawet z dużej odległości. Obecny na miejscu personel Maersk Line będzie udzielał informacji o statku, procedurze zawinięcia, linii łączącej port w Gdańsku z portami azjatyckimi.
Przedstawiciele armatora informują, że rejs z Szanghaju, Hong Kongu i Singapuru do Europy statku Maersk Mc-Kinney Moller, bo tak nazywa się największy kontenerowiec, przebiega zgodnie z planem.
Zgodnie z harmonogramem zawinięcie do Gdańska planowane jest 21 sierpnia. Maersk Line zaprasza tego dnia w godzinach 14-18 na punkt widokowy. W przypadku opóźnienia statku godziny otwarcia punktu ulegną zmianie, o czym organizator będzie informował.
Punkt widokowy z lunetami to nie wszystko. W piątek, 23 sierpnia, w godzinach 10-22, w centrum Gdańska przy Targu Rybnym, Maersk Line rozstawi strefę wystawową poświęconą Triple-E. Będzie można zapoznać się z konstrukcją statku, jego załogą, życiem na morzu, transportem kontenerowym. Na miejscu będzie też niewielkie kino wyświetlające film o armatorze. Największą atrakcją mogą być jednak dodatkowo organizowane dwa rejsy statkiem wycieczkowym z Targu Rybnego do terminalu DCT, dzięki czemu wszyscy, którzy zgłoszą swój udział, będą mogli obejrzeć statek z bliska. Godziny rejsów, a także zasady na jakich będzie można zdobyć bezpłatny bilet na rejs statkiem wycieczkowym, zostaną podane później.
Informacje na temat wydarzenia można śledzić na facebooku lub stronie www.worldslargestship.com/events.
Będzie to kolejne wielkie wydarzenie w historii polskich portów. Największy na świecie statek kontenerowy i pierwszy klasy Triple-E (eng. - efficiency, economy of scale and the environment) czyli wydajny, ekonomiczny, ekologiczny, warty 190 mln dolarów, zbudowała stocznia Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Okpo w Korei Południowej. Chrzest kontenerowca odbył się w czerwcu.
Nowy gigantyczny kontenerowiec ma długość 399 m, szerokość - 59 m, wysokość - 73 m. Jest nieznacznie większy od Emma Maersk, statku klasy E jednak w ładowniach i na pokładzie statku Maersk Mc-Kinney Moller można przewozić do 18 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych. Natomiast pojemność Emmy Maersk - kiedyś największego kontenerowca na świecie - która w czerwcu 2011 roku pierwszy raz wpłynęła do gdańskiego portu wynosi maksymalnie 15,5 tys. TEU.
Sztandarowe hasło tzw. POlityków z lat 90tych: pierwszy milioon trzeba ukraść (J.K Bielecki obecnie doradca tuska).
PLO nie miało pozycji na normalnym rynku kontenerowym, za poprzedniego ustroju zajmowało się transportem broni w różne rejony świata.
A słusznie, Maerskiem nie ma co się ekscytować, znam z doświadczenia.
A gdzie te wierzby płaczące, krzaki burzanu, i lilije białe, rzucone, na wodzie się unoszące. Gdzież podział się ten bocian, biało-czerwony... Och...
1. Relacja USD - Polski złoty - na czarnym rynku relacja ponad stokrotnie większa
2. Relacje w PLO - wysokie stanowisko sekretarzy partii ( ogólnie ćwoków z wypranymi mózgami) którzy na obowiązkowych szkoleniach uczyli wyższości komunizmu nad kapitalizmem. Za te nauki , dostawali możliwości awansu na stopnie oficerskie bez ukończenia szkoły morskiej)
3. Awanse - na kapitana jedynie za zgodą Sekretarza PZPR.
4. Rozbudowana struktura - kolesiostwo i rodzina.
5. Przedstawiciele na placówkach - za niewielkie pieniądze , ale USD - odstępowali ładunki innym armatorom.
6. Port Gdyński - opłaty za postój w porcie , za przeholowania.
7. Terminal kontenerowy e Gdyni miał stawki jak .... Hamburg. Dawał upust ale i tak bardzo drogi.
8. Stocznie remontowe. Usługi w stoczniach niezbyt dobre , natomiast ceny za usługi szczególnie w latach 80 były szalone.
Można byłoby jeszcze wiele wymieniac.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.