Porty, logistyka

Władze Gdańska zaglądają do kieszeni portów. Samorząd uznał, ze terminale przeładowcze muszą zapłacić 2-procentowy podatek od nieruchomości. W przypadku DCT jest to kwota 10 mln złotych rocznie. – Odwołaliśmy się od tej decyzji – mówi Adam Żołnowski, dyrektor ds. strategii w DCT Gdańsk, argumentując, że całkowite koszty dzierżawy gruntów dla DCT wzrosną nawet o 600 mln zł.

Terminal jest zbudowany na gruncie dzierżawionym od Zarządu Portu na okres 30 lat. - Za własne środki w wysokości 260 mln euro wybudowaliśmy całą infrastrukturę - tłumaczy główny strateg DCT.

Wysokie nakłady inwestycyjne zwracają się latami, dlatego władze terminalu prawdopodobnie planowały przedłużyć okres dzierżawy o kolejny 30-letni okres. Teraz jednak sytuacja nie wygląda zachęcająco, a właściciel DCT, australijski fundusz inwestycyjny, może czuć się oszukany: - Ten podatek nie był dyskutowany przy podpisywaniu umowy dzierżawy. Jeśli będziemy musieli dodatkowo płacić podatek od nieruchomości w wysokości około 10 mln zł rocznie, to przy założeniu 60-letniej dzierżawy zapłacimy 600 mln zł więcej, niż wynika z umowy - mówi Adam Żołnowski. - Gdybyśmy wiedzieli wcześniej, że taki podatek zostanie nałożony, pewnie decyzje inwestycyjne byłyby trochę inne - dodaje. Zastrzeżenia władz terminalu budzi także sposób naliczenia podatku, który został obliczony na podstawie wartości gruntów już po inwestycjach infrastrukturalnych (...), które były poniesione na własny koszt, a nie od wartości samych gruntów. Dla DCT decyzja władz Gdańska jest niezrozumiała, bo może szkodzić przyszłym inwestycjom. DCT od dłuższego czasu ma w planach budowę drugiego terminalu w Gdańsku, jednak im większe obciążenia fiskalne, tym mniejszy zapał potencjalnych inwestorów do realizacji nowych projektów. (...) Odwołanie, złożone przez terminal, obecnie jest rozpatrywany przez Naczelny Sad Administracyjny.

Komentarze   

-1 PO-lityka przyjazne państwo
Kochajcie Tuska
12 marzec 2013 : 07:52 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Miasto przyjazne inwestorom
postanowiło ich wydymać stosując kruczki prawne. DCT ma duże zyski, więc niech się z nimi podzieli. Nie ma to jak słynny na świecie polski spryt i cwaniactwo. Na pewno po tym inwestorzy będą tu walić drzwiami i oknami. Zamknijcie lepiej ten kretyński stadion, na który teraz musimy wszyscy łożyć, bo kto miał chore polityczne ambicje. Miejmy tylko nadzieję, że NSA wyda sprawiedliwe orzeczenie.
12 marzec 2013 : 09:38 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Sdd
Teraz wzieli się za Gdańsk. Szczecin (spółki portowe) i tak płaci wyższe podatki za użytkowanie nabrzezy portowych. Sprawa jak narazie stoi w miejscu. Trzeba płacic jak najniższe podatki.
12 marzec 2013 : 20:11 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: