Polskie, w tym trójmiejskie porty i terminale kontenerowe mają ambicje zostania wiodącymi ośrodkami w łańcuchu dostaw w tej części Europy. Środowisko portowe od długiego czasu zaznacza, że dla podniesienia konkurencyjności portów potrzebne są zmiany regulujące prawo. W ubiegłym tygodniu, z inicjatywy DCT Gdańsk SA, w gdańskim terminalu odbyło się spotkanie przedstawicieli rządu i wszystkich najważniejszych terminali kontenerowych portów i firm z nimi współpracujących.
Według analiz zaprezentowanych przez DCT, zapotrzebowanie dotyczące przewozu kontenerowego potroi się w ciągu 15 lat, co stwarza ogromne możliwości dla Polski, której znaczenie jako bramy dla korytarza do Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji nieustannie rośnie.
Spotkanie było pierwszym krokiem do utworzenia silnej reprezentacji sektora, zdolnej do efektywnej współpracy z rządem. Inicjatywa ma się przyczynić do podjęcia prac nad przygotowaniem reform zwiększających konkurencyjność polskich portów oraz polskiej gospodarki oraz mających odbudować historyczną pozycję Polski jako centrum handlu w regionie.
Ze strony rządu gościli w Gdańsku przedstawiciele Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Ministerstwa Gospodarki.
- Polski rząd jest bardzo zadowolony z inicjatywy polskich portów i terminali kontenerowych. Niezwykle cenimy możliwość zapoznania się z poglądami ich przedstawicieli - powiedziała Anna Wypych-Namiotko, podsekretarz stanu w resorcie transportu.
W czasie spotkania uczestnicy poruszyli takie zagadnienia jak: reprezentacja fiskalna, naliczanie podatku VAT od towarów importowych, procedury związane z odprawą towarów oraz poprawa infrastruktury. Jeśli zostaną usunięte bariery infrastrukturalne, finansowe oraz regulacyjne, znaczenie polskich portów wzrośnie.
Usunięcie barier regulacyjnych jest stosunkowo proste i nie wymaga dużych nakładów finansowych, przy czym podnosi konkurencyjność Polski i poprzez to wpływa pośrednio na jej szybszy rozwój. Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT i gospodarz spotkania, nie krył zadowolenia z przebiegu debaty.
- Zmiany w przepisach, ustanowione przez polski rząd, przyniosą istotne, długotrwałe, korzystne efekty dla rozwoju polskich portów i przemysłu kontenerowego - mówił Boris Wenzel. - Wsparcie, które otrzymaliśmy ze strony władz centralnych, utwierdza nas w przekonaniu, że polskie porty w niedługim czasie będą mogły zapewnić lepsze rozwiązania logistyczne dla klientów z Europy Środkowo-Wschodniej.
Na zapleczu trójmiejskich portów powstaje wiele inwestycji, które uczynią z nich europejskie huby. W sąsiedztwie DCT powstaje Pomorskie Centrum Logistyczne firmy Goodman. W sąsiedztwie gdyńskich terminali także realizowane są inwestycje związane z obsługą ruchu kontenerowego.
Jacek Klein