Porty, logistyka

DCT Gdańsk, najszybciej rozwijający się na Morzu Bałtyckim duży terminal kontenerowy, hub obsługujący kraje Europy Środkowo-Wschodniej oraz Rosję, świętował wczoraj piąte urodziny.

Terminal DCT, poprzez otwarcie nowych powierzchni składowych, zwiększył zdolności przeładunkowe o 25 proc. - do poziomu 1,25 miliona TEU. Piąte urodziny świętował 15 października br. w obecności marszałka województwa pomorskiego, prezydenta miasta Gdańska oraz prezesów Zarządów Morskich Portów w Gdańsku i Gdyni.

DCT Gdansk SA jest spółką zarejestrowaną w Polsce, będącą w większości własnością GIF II (Global Infrastructure Fund II), specjalistycznego funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Udziałowcami funduszu są głównie australijskie fundusze emerytalne. Terminal oferuje całoroczny, niezamarzający kanał podejściowy o głębokości 17 m i nabrzeże przeładunkowe z basenem portowym o głębokości 16,5 m, zapewniając doskonałe warunki do utworzenia tu bałtyckiego hubu portowego dla Morza Bałtyckiego. DCT Gdańsk to także pierwszy terminal kontenerowy w basenie Morza Bałtyckiego zdolny do obsługi statków klasy post-panamax, zarówno ze względu na głębokość podejść i stanowisk postojowych, jak również z uwagi na infrastrukturę i wyposażenie nabrzeża.

Bocznica kolejowa w DCT Gdańsk (2 ×1000 m) zlokalizowana jest w sąsiedztwie nabrzeża przeładunkowego. Terminal jako jedyny na Morzu Bałtyckim, oferuje bezpośrednie połączenie z Dalekim Wschodem. Sąsiaduje z położonym na terenie liczącym 100 ha Pomorskim Centrum Logistycznym, budowanym przez firmę Goodman, które zgodnie z planami rozpocznie działalność w 2012 roku, oferując polskiej gospodarce rozwiązania zaczerpnięte z koncepcji port centric logistics.

- DCT Gdańsk powstało z wizji, że Gdańsk i cały region Pomorza może na nowo świecić blaskiem głównej bramy handlowej, jak miało to miejsce w XVI wieku - mówił w czasie urodzistości urodzinowych Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk. - Wielu ludzi nie wierzyło, że realizacja tej wizji jest możliwa, ale dziś DCT jest przykładem wykorzystania ogromnego potencjału Polski - bramy, obsługującej kraje Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji. Rozwój DCT Gdańsk był możliwy dzięki wsparciu lokalnych władz. Do dziś terminal zatrudnia 500 osób, a w najbliższej przyszłości powstaną kolejne miejsca pracy, szczególnie w obliczu rozpoczętej budowy liczącego 100 hektarów centrum logistycznego.

Terminal DCT Gdańsk został otwarty w październiku 2007 r. i szybko zyskał ponad 57 proc. udział w rynku przewozów kontenerowych. Jako jedyny bałtycki hub z cotygodniowymi zawinięciami ultrawielkich kontenerowców (ULCC - Ultra Large Container Carriers), obsługuje Polskę i graniczące z nią kraje, również Rosję.

Warto, zwłaszcza przy okazji piątych urodzin, pamiętać także o grupie biznesmenów, deweloperów i inżynierów, którzy tę inwestycję zainicjowali i której nadali kształt również od strony technicznej - zanim znaleźli dla niej wielkiego inwestora i obecnego właściciela w postaci Macquarie. Muszą tu paść przede wszystkim trzy nazwiska: Jamesa Sutcliffe'a i Roberta Sinclair'a, odpowiedzialnych głównie za sprawy finansowe, organizacyjne i prawne oraz Robina MacLeod'a, który opracowywał założenia projektowe terminalu.

A jak wyglądały początki DCT Gdańsk? Koncepcja budowy głębokowodnego terminalu w Gdańsku powstała w połowie lat 90., wraz ze wzrostem morskiego obrotu kontenerowego w tej części Morza Bałtyckiego. Spółka DCT Gdańsk została wybrana do zaprojektowania, budowy i obsługi nowego, niezależnego, głębokowodnego terminalu kontenerowego - największego tego typu na Bałtyku.

Umowę dotyczącą budowy terminalu Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA parafował z konsorcjum, wtedy jeszcze brytyjskim - Deepwater Container Terminal, w lutym 2003 roku. Po uzyskaniu zgody Ministerstwa Skarbu Państwa, w styczniu 2004 roku, Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA i James Sutcliffe, ówczesny prezes DCT Gdańsk SA podpisali umowę na długoletnią (30 lat z opcją na kolejne 30 lat) dzierżawę terenów portowych, w myśl której brytyjski inwestor miał zbudować na nich największy w Polsce głębokowodny terminal kontenerowy. Pod koniec grudnia 2004 roku wojewoda pomorski podpisał porozumienie na budowę.

Rozpoczęła się ona w październiku 2005 r., a jej realizacja opierała się na współpracy firm doświadczonych w tego typu inwestycjach z Polski, Holandii i Niemiec. Główny wykonawca prac wyłoniony został spośród pięciu kandydatów. Został nim niemiecki koncern budowlany Hochtief. Zatrudniona została także m.in. holenderska firma pogłębiarska Van Oord i polska - Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku.

Terminal DCT zlokalizowano w miejscu, gdzie wcześniej była plaża - na sztucznie usypanym pirsie, o który powiększyło się terytorium Polski.

Rozwój DCT Gdańsk został zaplanowany w czterech fazach. Pierwsza obejmowała budowę sztucznego pirsu o 800 m długości i 315 metrów szerokości. Materiał go wypełniający powstał w wyniku prac refulacyjnych prowadzonych wokół, dzięki czemu nabrzeże przeładunkowe o długości 650 metrów ma 16,5 metrów głębokości - więcej niż na jakimkolwiek innym bałtyckim terminalu kontenerowym. Największe statki wpływające na Bałtyk (klasy “Baltimax”) mają 15 metrów zanurzenia i mogą bez problemu zostać przyjęte do obsługi przy nabrzeżu DCT Gdańsk.

Realizacja prac budowlanych na kilku etapach wymagała zastosowania specjalnych metod i sprzętu, jak również najnowszych technologii. Przy budowie zastosowano po raz pierwszy w Polsce jedne z największych profili stalowych ze stali o podwyższonej odporności na korozję. Specjalnie do realizacji prac związanych z pogrążaniem i kotwieniem ścianki szczelnej sprowadzono do Polski wielofunkcyjną platformę podnoszoną Odin. Zakończenie budowy pierwszego etapu miało miejsce 1 października 2007 roku, dokładnie 24 miesiące od rozpoczęcia prac.

Rezultatem jest powstanie pełnej infrastruktury głębokowodnego terminalu kontenerowego wraz z drogą dojazdową i torowiskiem, własną bocznicą kolejową, w pełni wyposażonym nabrzeżem przeładunkowym i rampą umożliwiającą rozładunek statków w technologii ro-ro oraz budynkiem administracyjnym i halą magazynową CFS.

Pierwsze zawinięcie statku do terminalu DCT Gdańsk nastąpiło 1 czerwca 2007 roku.

PioSta, rel (DCT Gdansk)
Zdjęcia: Piotr B. Stareńczak 

0 Co jest porozumienie na budowę które podpisał wojewoda pomorski w 2004?
jw.
16 październik 2012 : 10:47 Guest | Zgłoś
0 Danziger
jeśli już nie umiemy mówić po "polskiemu", pojawiają się efekty

ULCC = Ultra Large Crude Carrier; natomiast w tym przypadku powinno być ULCV = Ultra Large Container Vessel
16 październik 2012 : 15:42 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter