DCT Gdańsk zapowiada regularne połączenie kolejowe z Moskwą. Już od grudnia, co tydzień, po torach podróżowały będą do Rosji kontenery. Zapleczem logistycznym terminalu będzie powstające właśnie Pomorskie Centrum Logistyczne.
- Chcielibyśmy zaprezentować państwu owoc wielomiesięcznych starań DCT i naszych partnerów – regularny pociąg kontenerowy z terminalu kontenerowego DCT Gdańsk do Moskwy przez teren Obwodu Kaliningradzkiego (lądowy terminal kontenerowy w Czerniachowsku) - obwieściła triumfalnie firma. - Pierwszy skład opuści bocznicę kolejową DCT 1 grudnia 2012 roku i będzie wyjeżdżał do Moskwy cyklicznie raz w tygodniu, w soboty, zapewniając tym samym bezpośrednie powiązanie z serwisem oceanicznym AE10.
Od tej pory z Gdańska do Rosji po torach będą transportowane kontenery, które przypłyną kontenerowcami Maerska do gdańskiego portu. Pociąg uruchomiony zostanie przy ścisłej współpracy z PKP Cargo oraz rosyjskimi kolejami RŻD. W planach są też połączenia z Ukrainą. Firma zapowiada, że w niedalekiej przyszłości jej zdolności przeładunkowe osiągną 4 mln TEU. Połączenie kolejowe z Moskwą to jeden z elementów pozwalających na sprawną obsługę tak wielkiej ilości ładunków.
Kolejnym jest budowa przez firmę Goodman, w bezpośrednim sąsiedztwie DCT Gdańsk, projektu pod nazwą Pomorskie Centrum Logistyczne, które jest największym tego typu przedsięwzięciem w Północnej Polsce. Wielofunkcyjne centrum logistyczne, z docelową powierzchnię ok. 500 000 m2, składać się będzie z magazynów logistycznych i hal produkcyjnych z powierzchniami biurowymi. Magazyny o powierzchni co najmniej 3 500 m2, będą budowane na zamówienie konkretnych klientów. Pierwszy, o powierzchni 14 000 m2 powstaje od września 2012 r., a jego oddanie do użytku planowane jest na koniec pierwszego kwartału 2013 r. Szacuje się, że wartość całej inwestycji może przekroczyć 300 mln euro. W poniedziałek, 1 października odbyło się wmurowanie kamienia węgielnego pod tę inwestycję.
- Pomorskie Centrum Logistyczne jest oczywistym uzupełnieniem, naturalną konsekwencją wybudowania w Porcie Gdańsk terminalu DCT - tłumaczy Jerzy Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Ponad milion TEU, które może obsłużyć istniejącą już infrastrukturą, nie satysfakcjonuje jego właścicieli, ani portu. Prowadzone z ZMPG SA rozmowy skutkować będą niebawem rozbudową, pozwalającą przyjmować jednocześnie dwa giganty oceaniczne i zwiększyć potencjał DCT do 4 milionów TEU.
Funkcjonujące po sąsiedzku PCL i DCT, przekonuje rzecznik, poza bliskością nowoczesnego lotniska, będą miały też wkrótce znakomite połączenia drogowe. Na ukończeniu jest już Trasa Sucharskiego, która - poprzez Południową Obwodnicę Gdańska - skomunikuje je z autostradą A1 oraz drogami ekspresowymi S7 do Warszawy i S6 do Szczecina. Przejazdy staną się szybsze także dzięki wkomponowanemu w sieć tunelowi drogowemu pod kanałem portowym.
- Jesteśmy przekonani, że nasze Pomorskie Centrum Logistyczne w Gdańsku, dzięki swojej doskonałej lokalizacji będzie cieszyć się dużym zainteresowaniem klientów, szczególnie, że na północy Polski wciąż brakuje tak dobrze położonych obszarów logistycznych i przemysłowych - mówił podczas uroczystości Błażej Ciesielczak, dyrektor regionalny Goodman na Polskę.
- Rozwój Centrum Logistycznego jest istotny dla Gdańska, pretendującego do roli głównej bramy prowadzącej do krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Cieszymy się, że rozpoczęły się prace budowlane - dodawał Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.
Czesław Romanowski
Fot. www.portgdansk.pl
Na zdjęciu od lewej: Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, Alan Aleksandrowicz, prezes Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego, Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk, Błażej Ciesielczyk, dyrektor regionalny Goodman w Polsce.