Belgijska spóła Sea-Invest ma zamiar stworzyć w gdańskim Porcie Północnym swoje centrum na Europę i najważniejsza bazę przeładunkową na Bałtyku. Już w przyszłym roku w Gdańsku rozpocznie się budowa wielkiego terminalu przeładunkowo-składowy suchych ładunków masowych, w szczególności węgla, a w przyszłości także baza przeładunku pasz oraz biomasy.
Belgijska grupa Sea-Invest we współdziałaniu z Portem Północnym i Rudoportem zamierza zainwestować 40 mln euro w nowy port przeładunkowy w Gdańsku. Teren budowanego terminalu do blisko 90 hektarów. Dzięki możliwości cumowania statków o zanurzeniu do 15 metrów (jednostek typu Baltimax) i planowanym inwestycjom chcą zaoferować swym klientom (zarówno w eksporcie, jak i imporcie) usługi najwyższej jakości i opłacalności.
W najbliższych latach w naszym terminalu chcemy przeładowywać węgiel, rudy żelaza, ale także karmę dla zwierząt i biomasę - mówi Ludo De Nijs, przedstawiciel Sea-Invest. - Biomasa to dobry kierunek, bo zgodnie z ustaleniami unijnymi do 2020 musi się zwiększyć udział biomasy w produkcji energii.
Inwestor ma zamiar zainwestować w nowy sprzęt przeładunkowy - dźwigi oraz ładowarki. Wybudowana zostanie także nowa stacja kolejowa oraz place składowe. - Wieża kapitanatu w Porcie Północnym nie zostanie jednak zburzona - mówi De Nijs. - Pozostanie ona jako budynek już historyczny.
W 2008 r. firma kupiła większościowy pakiet udziałów w Przedsiębiorstwie Przeładunkowo-Składowym Port Północny w Gdańsku, zajmującej się m.in. załadunkami polskiego węgla, ekspediowanego statkami do odbiorców zagranicznych. Sea-Inwest jest także większościowym udziałowcem spółki Rudoport, dysponującej na terenie Portu Północnego terenem o powierzchni 14 hektarów i połowy pirsu rudowego.
Grupa Sea-Invest, mająca główną siedzibę w belgijskiej Gandawie, specjalizuje się w eksploatacji terminali portowych. Jest liderem wśród firm przeładunkowych. Jej terminale przeładowują zarówno masowe ładunki suche, jak i płynne, drobnicę konwencjonalną i przewożoną w technologii ro-ro oraz owoce i towary łatwo psujące się. Sea-Invest obsługuje rocznie ok. 120 milionów ton ładunków w terminalach o łącznej powierzchni ponad 800 ha. Zatrudnia 5 tys. osób. Zakres działalności Sea-Invest obejmuje również usługi logistyczne, składowanie towarów, inżynierię morską oraz transport morski ładunków ropopochodnych i chemikaliów.
Porty, logistyka
Port Północny europejską centralą Sea-Invest
17 pażdziernika 2011 |
Źródło:
