Porty, logistyka
Tereny portowe i obszary z nimi sąsiadujące nie są w pełni wykorzystywane. Można mieć z nich znacznie więcej pożytku, jeżeli wprowadzi się zmiany do obowiązującej od 13 lat ustawy o portach morskich.

Portom może zabraknąć fachowców - wynika z badań rynku pracy w Trójmieście
(© Grzegorz Mehring)

Przede wszystkim - powinny zostać zwiększone kompetencje właścicielskie miast i regionów - mówiono w poniedziałek w Gdańsku, na spotkaniu poświęconemu zarządzaniu dużymi portami morskimi i uprawnieniom wspólnoty samorządowej w tym zakresie.

- Komunalizowane, czyli przekazywane gminom, są porty małe - przypomniał prof. Michał Kulesza z Uniwersytetu Warszawskiego, współautor reformy samorządowej. - Nie ma takich szans odnośnie dużych portów, odgrywających bardzo istotną rolę w rozwoju gospodarczym regionów. To paradoks.
- Wiele terenów portowych leży odłogiem - zwracał uwagę Tomasz Parteka, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - W Gdyni są to obszary kolejowe. To wielkie marnotrawstwo. W Gdańsku również bez trudu można dopatrzyć się nieużytków w granicach portu.

Z ugorami w portach różnie bywa - mówił Ryszard Strzyżewicz, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Port gdański włada 600 hektarami. Na pozostałych terenach objętych jego granicami, znajdują się inne przedsiębiorstwa, np. stocznie, osiedla mieszkaniowe, więc nie wszędzie zarząd portu może mieć wpływ na wykorzystanie przestrzeni.

Ale udziały samorządów w strukturze właścicielskiej portów są o wiele za małe, co podkreślał Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego. W przypadku Gdańska wynosi to ponad 6 procent, a Gdyni zaledwie nieco ponad 1 procent.

- Nie chcemy własności, ale tego, by Skarb Państwa cofnął się nieco ze swymi uprawnieniami kompetencyjnymi odnośnie zarządzania portami - stwierdził Wiesław Byczkowski, wicemarszałek województw pomorskiego.

Reprezentanci portów Szczecina-Świnoujścia, a także Gdyni i Gdańska, zgodnie stwierdzali, że rewolucyjne zmiany w ustawie obowiązującej od 13 lat, są niewskazane. Należy ich dokonywać z dużą rozwagą. Na razie ustawa spełnia swe zadania, a porty są w dobrej kondycji - przekonywał Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Na spotkaniu była obecna też Anna Wypych-Namiotko, wiceminister infrastruktury. Przyznała, że przybyła na konferencję po to, by wysłuchać opinii portowców, naukowców - teoretyków i praktyków.

Tymczasem, w portach praca wre. Przygotowywane są też kadry. W poniedziałek, po raz pierwszy wydano "Słowniczek zawodów portowych", opracowany w Bałtyckiej Akademii Umiejętności, która wspólnie z Uniwersytetem Gdańskim, przeprowadziła badania portowego rynku pracy. Te pionierskie analizy wykazały, że z kadrami nie jest dobrze - ostrzega Liliana Barańska, koordynatorka badań. Wyraźnie widać niedostatki w kwalifikacjach zatrudnionych.


Kazimierz Netka
0 porty
A może by tak skończyć z tą obłudą i przyznać się do błędu jakim niewątpliwie jest obowiązująca ustawa o portach. Miasta nie mają nic do powiedzenia o "swoich" portach. Świnoujście i Szczecin mają w ZMPSiŚ po 0,155% udziałów. W Świnoujściu użytkowane jest niespełna 70% obszaru w granicach portu morskiego. Nie ma żadnych inwestycji, no może poza planowanym na ten rok zalądowieniem Basenu Trymerskiego. Status Świnoujścia jako portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki kraju jest czysto papierowy. Za to położony w głębi lądu Szczecin (110km drogą S3)ciągle się rozwija. Do tego nasze bogate państwo realizuje wielomiliardowy projekt modernizacji toru wodnego (70km : poszerzenie w dnie, prostowanie, pogłębienie do 12,5m). To jakaś paranoja. Mija 20 lat wolnej Polski. Czas skończyć z socjalistycznym zarządzaniem portami i je skomunalizować. PRECZ Z KOMUNĄ!
23 czerwiec 2009 : 22:04 szymek | Zgłoś
0 re: porty
Kolego, Twoje wypowiedzi na temat Portów Szczecin-Świnoujście świadczą o zupełnym braku wiedzy w tym temacie. Nie wiem po co tacy jak Ty się tutaj wypowiadają.
25 czerwiec 2009 : 08:48 PORT | Zgłoś
0 re: re: porty
to re: jest rzeczywoscie w stylu ....bo w Ameryce bija murzynow. wez se wstrzymaj z komentowaniem innych bo chlop racje- jest to czysta obłuda że gminy a dokładniej urzędnicy cokolwiek zmienia. im chpdzo tylko o stpłki
25 czerwiec 2009 : 20:57 porty to my | Zgłoś
0 re: re: re: porty
Naucz się pisać.
26 czerwiec 2009 : 09:14 PORT | Zgłoś
0 to zdecyduj się w końcu ???
czy "skomunalizować" czy "precz z komuną" ? ... :)))
23 czerwiec 2009 : 22:23 KolobrzegSeaPort | Zgłoś
0 komunalizacja
W Kołobrzegu jak widać trudno znaleźć rozgarniętego. Komunalizacja to inaczej przekazanie portu na własność samorządowi miasta lub samorządom miasta i regionu.
24 czerwiec 2009 : 16:07 szymek | Zgłoś
0 Ręce precz od portowych akcji
Jak to jest ze w Szczecinie gmina posiada tak nikły procent a w Gdansku jest to 2 %. czy nikt tej różnicy nie zauważa. w jaki sposob Gdanski magistrat wszedł we własność takiej wartosci. Gdzie NIK, gdzie prokuratury, gdzie CBA CBS i kto tam jeszcze. Teraz magistraccy urzednicy wyciąga swe łapska po dalsze profity i stąd ten szum.
24 czerwiec 2009 : 19:18 hakunamatata | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter