Artykuły

Rada Ministrów Włoch dała zielone światło reformie portów, której celem jest utworzenie Porti d'Italia SpA, spółki publicznej stanowiącej trzon nowego modelu, która będzie nadzorować cały krajowy system portowy. Opozycyjna Partia Demokratyczna krytykuje reformę i zapowiada walkę o wycofanie się z tego pomysłu.

- To decydujący krok dla przyszłości logistyki i włoskiej gospodarki morskiej. Ten krok rozpoczyna długo oczekiwaną reformę, wprowadzając ujednoliconą wizję, jasne cele i zdefiniowane obowiązki, kładąc podwaliny pod nowoczesny, konkurencyjny system portowy, w pełni zintegrowany z głównymi szlakami śródziemnomorskimi i europejskimi – podkreśla w komunikacie Ministerstwo Infrastruktury i Transportu.

Deklarowanym celem reformy jest zwiększenie konkurencyjności włoskiego systemu portowego i logistycznego, utworzenie „krajowej sieci portowej”, która przezwycięży wewnętrzne rozdrobnienie i wzmocni połączenia z europejskimi sieciami transportowymi oraz wymianę intermodalną między portami a koleją, uproszczenie procedur biurokratycznych, począwszy od przyjmowania planów modernizacji portów i pogłębiania basenów portowych, a przede wszystkim wdrożenie planowania i programowania inwestycji portowych.

Nowy model zarządzania stanowi fundament reformy. Innowacją jest utworzenie Porti d'Italia SpA, spółki publicznej należącej do Ministerstwa Gospodarki i nadzorowanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Transportu, której zadaniem jest pełnienie roli lidera na szczeblu krajowym.

- Nowa spółka będzie odpowiedzialna za zarządzanie dużymi strategicznymi inwestycjami infrastrukturalnymi, nadzwyczajnymi pracami konserwacyjnymi, identyfikacją projektów o ogólnym znaczeniu gospodarczym oraz promocją włoskiego systemu portowego jako całości na rynkach międzynarodowych – wyjaśnia Ministerstwo Transportu.

Jak wyjaśnia Ministerstwo, spółką będzie zarządzać pięciu członków (trzech członków zwyczajnych i dwóch zastępców), z których dwóch zostanie wyznaczonych przez Ministerstwo Transportu, a jeden przez Ministerstwo Gospodarki i Finansów, które również wyznaczy jednego z dwóch zastępców.

- Dotychczasowe 16 zarządów włoskich portów nadal będzie w pełni funkcjonować i utrzymywać terytorialne zarządzanie portami, bieżącą konserwację i wydawanie koncesji, ale zostanie zwolnione z obciążeń finansowych związanych z dużymi inwestycjami – precyzuje Ministerstwo w komunikacie.

Zdaniem Ministerstwa, takie rozwiązanie pomoże zarządom portów skupić się na „efektywności operacyjnej i rozwoju lokalnym”.

Porti d'Italia SpA będzie dysponować kapitałem początkowym w wysokości 500 milionów euro, pochodzącym z nadwyżki administracyjnej istniejących zarządów portów (PSA), która obecnie wynosi 800 milionów euro.

Ponadto utworzony zostanie „fundusz na rzecz strategicznej infrastruktury transportu morskiego”, finansowany z części opłat koncesyjnych pobranych z PSA (do 85 proc. w przypadku starych koncesji) oraz od 15 do 25 proc. opłat portowych, a także ze środków państwowych przeznaczonych na rozwój portów. Szacuje się, że roczny kapitał funduszu wyniesie około 480 milionów euro.

Zdaniem opozycyjnej Partii Demokratycznej reforma jest „centralistyczna i nieracjonalna” oraz pozbawia zarządy portów uprawnień i zasobów, co stwarza realne ryzyko utraty stabilności finansowej i zdolności planowania. Co więcej, nowa spółka wydaje się koncentrować wyłącznie na infrastrukturze, bez realnego kierunku strategicznego.

- Metody finansowania nowej firmy są również niepokojące, ponieważ „odbierają one zasoby Zarządom Portów, wpływając na opłaty i nadwyżki administracyjne, bez zmniejszania obciążeń, które nadal spoczywają na władzach lokalnych, takich jak utrzymanie i ochrona obiektów portowych. Istnieje zatem ryzyko przerzucenia kosztów niezrównoważonej reformy na porty i lokalne społeczności – twierdzą posłowie Partii Demokratycznej i zapowiadają walkę w Komisji Transportu i Izbie Reprezentantów o wycofanie się rządu z tego pomysłu.

Będziemy pracować nad propozycjami, które wzmocnią koordynację krajową, ale bez poddawania portów specjalnej administracji – zapowiadają.

LEW, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter