Stocznie, Statki

Szczecińska stocznia Finomar Sp. z o.o. zwodowała częściowo wyposażony, nieduży (50-metrowy) dwustronny prom pasażersko-samochodowy powstały na zamówienie stoczni w Danii.

Dzisiaj rano rozpoczęło się holowanie kadłuba promu do duńskiego Hvide Sande. Holuje jednostka Dolphin, asystuje holownik Serwal. Zespół holowniczy spodziewany jest w stoczni Hvide Sande 12 stycznia.

Wodowanie odbyło się z wykorzystaniem zbudowanego na własne potrzeby przez Finomar zanurzalnego pontonu heavy-lift zwanego też "wielofunkcyjną pływającą pochylnią pontonową" (Finomar 1; nr PRS 540907; długość 46,00 m, szerokość 18 m, wysokość boczna 4,3 m; nośność 2940, GT 970), oddanego do eksploatacji formalnie 29 września, a "ochrzczonego" 16 października minionego roku.

Prom, któremu nadane zostanie imię Grotte, posiadać będzie napęd elektryczny.

Statek, zamówiony jako częściowo wyposażony w szczecińskiej stoczni, mający mieścić do 400 pasażerów, 24 samochody osobowe i 4 ciężarowe, eksploatowany będzie od lata 2021 r. przez operatora promowego Fanølinjen - część grupy Molslinjen AS, która zamówiła prom w marcu 2020 r. w duńskiej stoczni Hvide Sande Shipyard, Steel & Service.

Wartość kontraktowa promu w stoczni Duńskiej (gotowego), to ok. 80 mln koron. Dalsze 20 mln duńskich koron miało kosztować zbudowanie ifrastruktury lądowej do ładowania baterii akumulatorów promu.

PBS

Fot.: Pomorze Zachodnie News (Fb) / Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego; Molslinjen  

Prom pasażersko-samochodowy Grotte - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9909429
państwo bandery - Dania
armator - Molslinjen AS, Dania
operator - Fanølinjen
linia zatrudnienia - Esbjerg-Fanø
stocznia - podwykonawca częściowo wyposażonego kadłuba - Finomar Sp. z o.o., Szczecin
stocznia - główny kontraktujący / stocznia wyposażająca - Hvide Sande Shipyard, Steel & Service, Hvide Sande, Dania
stoczniowy nr budowy - 754
wodowanie - styczeń 2020
położenie stępki - 27 maja 2020
rozpoczęcie budowy - 24 kwietnia 2020 r.
zamówienie - marzec 2020
długość całkowita - 49,90 m
długość między pionami - 48,00 m
szerokość konstrukcyjna - 13,80 m
zanurzenie - 2,40 m
wysokość boczna - 3,60 m
tonaż pojemnościowy brutto - 750
tonaż pojemnościowy netto - 274
nośność - 205 t
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 2199

Prom Grotte - wizualizacja - Xródło: Molslinjen
Prom Grotte - wizualizacja - Xródło: Molslinjen
+11 kadłuba nie statek budowany w krzakach w Polsce
...i znów ta brudna robota w Polsce a w "białych rękawiczkach" wyposażenie w Danii.
Ot cholera...
08 styczeń 2021 : 09:43 wacwac Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Oczywiscie ze to kadlub
A okna pozabijane sklejkami. Dziadostwo to jest, zeby o takich p*****kach pisac artykuly. Wezmy sie zastanowmy, ile byloby artykulow za komuny jakby na kazda jedna wyspawana sekcje portal morski mial zrobic artykul.
08 styczeń 2021 : 17:05 Danmark Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 za komuny
Panie Kolego :) za komuny w Polsce budowało się w pełni wyposażone statki xd dopiero kiedy tusek postanowił zostać królem europy poświęcono polskie stocznie na ten cel.
10 styczeń 2021 : 13:12 Ktoś tam Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Wyposażenie ?
Goły kadłub.
08 styczeń 2021 : 10:29 Bard Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 i tak źle i tak niedobrze...
To źle panowie że goły ?
Lepszy był by w wersji "wcale" ?


Swoją drogę co jest przyczyną tego, że nasz zakład nie jest głównym dostawcą tylko kooperantem ?
08 styczeń 2021 : 12:58 Romuald Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Lepszy byl w wersji statek z Polski
Pan kolega ma takie ambicje jakie maja panowie spod budki z piwem. Jak im wpadnie jakas robota zeby komus za butelke wina wymurowac dom, to powiedza "lepsze to niz nic!" - i beda szczesliwi. Nie, spawanie kadlubow nie jest wcale lepsze niz w wersji "wcale" - to brudna, niewdzieczna robota, dzieki ktorej Polacy sa postrzegani jako tania sila robocza, tylko do spawania. Lepszy bylby "wcale".
08 styczeń 2021 : 17:03 Danmark Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Mr.
This is a beautiful piece of work and I am looking forward to see this vessel in operation here in Denmark.
Good job, Finomar!
08 styczeń 2021 : 13:59 Lars Hansen Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Take with you the CO2 it took to weld it in Poland
Hei Mr Hansen,
We are also happy, and we hope along with the hull welded in Poland for Danish project owner you will transfer the CO2 amount it took to weld it from Poland's quote to Danmark's one.
08 styczeń 2021 : 17:00 CO2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 PiS w roli głównej
Jak można zwodować statek który jeszcz nie został podpisany do budowy. Ale bajka albo propaganda Pis
08 styczeń 2021 : 19:20 Stefan. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 I kolejny ogromny sukces polskiego przemysłu okrętowego
Brawo ukraińscy spawacze.
09 styczeń 2021 : 05:34 Rysio Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Januszeks sp. z.o.o
Kadłub wydmucha w/g dostarczonego od klienta projektu. Szczyt możliwości rodzimych Januszeksów. Trzeba niestety przyznać, że Januszeksy przez 12 lat niewiele zdziałały, a właściwie nic nie zdziałały i wręcz cofnęły wszystko do takiego poziomu z którego nie da się już pułapu produkcji wydmuszek z napędem typu Fred Flinstone :-) przeskoczyć. :-) . Na 99% za następne 12 lat również będzie hucpa o wybudowaniu przez Januszeks "promu". Przez 12 lat, od 45 roku czyli w 57 roku, statki się ostro budowało. Nie chwale okresu tylko porównuje osiągnięcia. Wszystko zależy jednak od ludzi, a nie od formy własności jak próbują geszefciarze swoimi mediami ogłupić. :-) . Dzisiaj już takich ludzie nie ma, a firmy typu Januszeks nie potrafią stworzyć dla nich miejsca pracy. Plus tego jest taki, że akurat do tego Januszeksu podatnicy nie dopłacają i płaci on podatki choć produkuje CO2, a to droga sprawa. Po przeciwnej stronie ezbecka Gryfia. Ja pier… ! Żenada :-( . Pogańska ziemia :-) .
12 styczeń 2021 : 23:02 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 c.d.
Szczecińskie Janusze to nie sa Bile Gates, Elony Tesle Muski itp. W porównaniu do nich to były, są i będą de..le po zawodówie :-) ! . Palnik, elektroda, młotek. Nic więcej. I jak najmniej za kg, zarzynać się wzajemnie cenowo :-) .
12 styczeń 2021 : 23:09 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter