Porty, logistyka

W nocy z piątku na sobotę do DCT Gdańsk przypłynęły elementy dwóch kolejnych suwnic STS (nabrzeżowych - ship to shore), które staną przy nabrzeżu T2. 

Przywiezione właścnie elementy na dwie suwnice montowane będą do końca 2018. Na początku przyszłego roku spodziewana jest dostawa i montaż jeszcze jednego takiego urządzenia. 
W roku 2019 terminal będzie posiadał trzynaście w pełni operacyjnych suwnic nabrzeżowych (w tym - siedem na T2).

Elementy nowych suwnic przywiózł ciężarowiec - statek-dok Combi Dock I (którego częściowo wyposażony kadłub zbudowała stocznia Crist - jeszcze na pochylni byłej Stoczni Gdańsk, przed przenosinami do Gdyni) z portu Fenit w południowo-zachodniej Irlandii. Tam zostały one dostarczone od producenta - Liebherr Container Cranes Ltd. z siedzibą w Killarney - ok. 40 km od portu.

Nowe suwnice to największe tego typu urządzenia w Polsce i należące do największych nad Bałtykiem. Ich główne parametry to: wysokość podnoszenia pod chwytnią - 50 m, wysięg - 72 m od szyny od wodnej (możliwość obsługiwania statków z 25 rzędami kontenerów), unos (dopuszczalne obciąćenie robocze) - 65 ton (uchwyt podwójny 2 × 20’), wysokość suwnicy z uniesionym ramieniem - ponad 100 m. 

Organizację rozładunku elementów nowych suwnic i ich montaż powierzono gdyńskiej spółce PZT (Portowy Zakład Techniczny).

PBS, rel (DCT Gdańsk)

Fot.: DCT Gdańsk (video stills)

Rozładunek wysięgnika suwnicy STS w DCT Gdansk
Rozładunek wysięgnika suwnicy STS w DCT Gdansk
1 1 1 1