Inne

Flemingo International Ltd BVI podpisała 8 października umowę inwestycyjną z państwowym przedsiębiorstwem Polskie Porty Lotnicze (PPL) w celu sprzedaży 80,68% udziałów w spółce Duty Free, która prowadzi m.in. sklepy na promach Unity Line. Oznacza to w praktyce, że większościowy pakiet udziałów należący dotąd do Flemingo International trafi do PPL. 

Baltona Duty Free jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Zajmuje się m.in. prowadzeniem największego sklepu na Lotnisku Chopina w Warszawie. Od roku 2017 prowadzi także sklepy na czterech promach Unity Line.

Jak poinformowano, Flemingo International, większościowy akcjonariusz Baltony, podpisał list intencyjny dotyczący transakcji już w czerwcu.
Na mocy porozumienia Flemingo przystąpi do wezwania publicznego, które PPL ogłosi w najbliższych dniach, w celu nabycia 100% udziałów w Baltonie.
Jednocześnie PPL zakupi dwie serie obligacji wyemitowanych przez Baltonę. Zapewnią one środki na bieżącą działalność operacyjną, inicjatywy rozwojowe oraz refinansowanie obecnych instrumentów bankowych w Baltonie. Programy obligacji były organizowane za pośrednictwem PKO Banku Polskiego.
Zarówno umowa inwestycyjna, jak i przetarg publiczny podlegają zatwierdzeniu przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

"Jesteśmy bardzo zadowoleni z podpisania tej umowy inwestycyjnej z PPL, jedną z czołowych firm z branży infrastruktury lotniczej w Polsce i właścicielem największego portu lotniczego, na którym działa Baltona", powiedział członek zarządu Flemingo i dyrektor generalny regionu Europy Carlo Bernasconi.
Jestem przekonany, że PPL, pod kierownictwem prezesa Mariusza Szpikowskiego, będzie w stanie dalej rozwijać i napędzać rozwój Baltony, czego dowodem są ostatnie robiące wrażenie wygrane kontrakty w Tallinie we Wrocławiu oraz, co najważniejsze, udane negocjacje kontraktów warszawskich.
Dzięki dogłębnej wiedzy PPL na temat lotnisk komercyjnych i wsparciu w postaci silnej bazy kapitałowej, Baltona bezsprzecznie stanie się niekwestionowanym liderem w branży turystycznej w Polsce i cieszę się, że nasz doświadczony zespół zarządzający z Baltony dołącza do zarządu i rady nadzorczej PPL".

"Transakcja z Flemingo jest dla nas korzystna ze względów ekonomicznych i bezpieczeństwa na lotnisku" - powiedział Mariusz Szpikowski, Prezes Zarządu Państwowego Przedsiębiorstwa Lotniczego. "Grupa kapitałowa PPL odzyskałaby większą kontrolę nad bezpieczeństwem w strefach zastrzeżonych, co przełożyłoby się na zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów w portach. Ogromną wartością dodaną byłoby również stworzenie silnego podmiotu, który byłby w stanie konkurować na bezcłowym rynku" - dodał.

Flemingo jest globalnym detalistą turystycznym, prowadzącym działalność w 29 krajach na czterech kontynentach, prowadzącym działalność na lotniskach na rynkach wschodzących. Flemingo posiada dominującą pozycję w Indiach i silny profil w sektorze sprzedaży detalicznej rejsów wycieczkowych poprzez swoją 100% spółkę zależną Harding Retail. Flemingo działa również bezcłowo poprzez swoją turecką spółkę zależną Iris Ekspress i prowadzi działalność dystrybucyjną, zarządzaną przez oddział Flemingo w Dubaju.

Baltona jest wiodącym operatorem sklepów wolnocłowych na polskich lotniskach regionalnych. Prowadzi również liczne sklepy ogólnodostępne i sklepy F&B w Polsce i za granicą. Firma jest obecna na polskim rynku od ponad 70 lat. Działalność handlowa i gastronomiczna firmy zlokalizowana jest w Polsce, Estonii, Rumunii, Francji, Włoszech i na Ukrainie. Grupa Baltona zajmuje się również działalnością w zakresie zaopatrzenia statków w polskich portach morskich oraz obsługą polskich statków za granicą.
W roku 2017 Baltona zawarła umowę z polskim operatorem promowym Unity Line Ltd. dotyczącą wyłącznej koncesji na prowadzenie działalności handlowej na czterech promach.

3 września 1946 podpisany został akt notarialny powołujący w Gdyni spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością "Baltona". Jej główną działalnością było zaopatrywanie statków (etymologia nazwy: dostawy towarów - tona, na Bałtyku - bal). 16 listopada 1949 specjalnym rozporządzeniem Minister Żeglugi powołał przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Baltona Zaopatrzenie Statków". W następnym roku Baltona została podporządkowana, uchwałą Prezydium Rządu z 23 grudnia, Ministerstwu Handlu Zagranicznego.

Od 1955 przedsiębiorstwo zaczęło zaopatrywać polskie placówki dyplomatyczne za granicą (w zeszłym roku władze firmy poinformowały o chęci pozbycia się udziałów w spółkach zależnych, koncentrujących się tylko na zaopatrywaniu placówek dyplomatycznych). W 1956 Baltona stała się członkiem ISSA (Międzynarodowego Zrzeszenia Dostawców Okrętowych), w tym też roku rozpoczęła również sprzedaż detaliczną w sklepach dla marynarzy oraz na przejściach granicznych. Zadaniem firmy było również zaopatrywanie samolotów, portów lotniczych, a nawet wypraw naukowych.

Od 1977 przedsiębiorstwo działało już jako centrala handlu zagranicznego, prowadząca własną działalność eksportową na tzw. małe rynki, tj. Watykan, Wyspy Karaibskie, Malta, Wyspy Kanaryjskie.

Sklepy detaliczne "Baltony" w PRL były przede wszystkim czymś w rodzaju "Pewexu dla marynarzy" - umożliwiały legalne zakupy towarów importowanych osobom, które zatrudnione były za granicą i otrzymywały wynagrodzenie lub jego część w dewizach. Dotyczyło to w szczególności: marynarzy, rybaków, pracowników zatrudnionych na kontraktach dewizowych (w tzw. II obszarze płatniczym), dyplomatów oraz personelu latającego LOT-u. W tamtych czasach na potrzeby Baltony drukowano bony baltonowskie (Marynarskie Bony Towarowe), których wartość podawana była w dolarach USA. Bony te wypłacane były marynarzom i rybakom w ramach tzw. dodatku dewizowego przysługującego podczas podróży zagranicznych zamiast prawdziwych dewiz.

W 1984 przedsiębiorstwo zostało przekształcone w spółkę akcyjną pod nazwą Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego Baltona SA z siedzibą w Gdyni. Od tego czasu organizowana była też sieć sklepów, która w 1989 liczyła ok. 260 placówek w całym kraju.

Marką "Baltona" oznaczane były linie produktów, m.in.: konserwy, kiełbasy, pieczywo, słodycze, a także piwo. Artykuły te charakteryzowały się długim okresem trwałości, były też synonimem dobrej jakości. Jednym z niemal kultowych, znanych głównie na Wybrzeżu, produktów były w okresie socjalistycznej gospodarki niedoboru "parówki baltonowskie" z codziennego menu na polskich statkach morskich.

W 2010 inwestorem strategicznym spółki została Ashdod Holdings Limited z Izraela - spółka zależna firmy Flemingo International zarejestrowanej na Wyspach Dziewiczych, z siedzibą w Dubaju, wyspecjalizowana w sprzedaży wolnocłowej w portach lotniczych; Baltona stanowi centrum operacji europejskich Flemingo. Ashdod Holdings Ltd. posiadała dotąd 80,68 % ogólnej liczby akcji Baltony. Baltona posiada biura w Gdyni (dawna siedziba spółki), Gdańsku, Świnoujściu, Szczecinie.

Od czerwca 2011 akcje spółki były notowane na rynku NewConnect. 15 stycznia 2013 akcje PHZ Baltona zadebiutowały na rynku głównym GPW.

PPL jest częścią PPL Business Group i posiada udziały w 14 spółkach - operatorach lotnisk w Polsce.

PBS, rel

 

Komentarze   

-6 ssalnia kasy
W koncu ktos w PiSuarze zauwazyl ze Baltona to kolejna krowa z z ktorej mozna wyssac spora kase .
09 październik 2019 : 07:58 Jorge Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Parowki
Parowki nie byly codziennie ale raz w tygodniu, te tzw duze .Natomiast te "male" byly na tzw nocne porcje czyli posilek regenracyjny w nocy i nie byly znamionami luksusu, tylko wspomagaly wysilek jaki ludzie ponosili w czasie wachty bo na wachtach sie pracowalo(!) i to czasem nadzwyczaj ciezko!Ciezej niekiedy niz w kopalni wegla.
09 październik 2019 : 08:03 Jorge Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Cała władza i majątek w ręce partii
Kolejna nacjonalizacja. Będzie następne koryto, dla polityków PiS i rodziny królika. Komuna coraz bliżej.
09 październik 2019 : 16:06 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Ostatnie ankiety