Inne

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku we współpracy z konstruktorem statków Zygmuntem Choreniem przygotowało wystawę czasową pt. "Żaglowce Zygmunta Chorenia". Wystawa pokazuje statki żaglowe i statki innych typów zaprojektowane i współprojektowane przez Zygmunta Chorenia podczas jego pracy w Stoczni Gdańskiej, a potem w firmie "Choreń Design and Consulting".

Pierwsze żaglowce zbudowane w Stoczni Gdańskiej wg projektów Zygmunta Chorenia to barkentyna Pogoria w 1980 r. i fregata Dar Młodzieży w 1982 r. Jego następne żaglowce to: barkentyna ORP Iskra dla Polskiej Marynarki Wojennej w 1982 r.; barkentyna Kaliakra dla Bułgarii w 1984 r.; statek badawczy Oceania zbudowany w 1985 r. dla Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk.

W Stoczni Gdańskiej w latach 1987-1991 zbudowano dla ZSRR pięć trzymasztowych fregat typu B-810 (wzorowanych na Darze Młodzieży). Były to statki Drużba, Mir, Chersonez, Pałłada, Nadieżda. Pod koniec lat 80-tych XX wieku w Stoczni Gdańskiej rozpoczęto budowę żaglowca Gwarek, który miał służyć rejsom wycieczkowym pracowników zakładów przemysłowych w Polsce. Na początku lat 90-tych XX wieku przerwano budowę tej jednostki. Budowa statków żaglowych stała się w tym okresie jedną ze specjalności Stoczni Gdańskiej - w ciągu kilkunastu lat powstało w niej 11 żaglowców, co było osiągnięciem w skali światowej.

W innych stoczniach krajowych i zagranicznych w ciągu ostatnich 30 lat na podstawie projektów Zygmunta Chorenia zbudowano następujące żaglowce (albo przebudowano statki innych typów na żaglowe): bark Aleksander von Humboldt , bryg Fryderyk Chopin, barkentyna Estelle, fregata Royal Clipper, szkuner gaflowy Mephisto, barkentyna Running On Waves, bark Le Quy Don, fregata El – Mellah, bark Flying Clipper. W firmie "Choreń Design and Consulting" w ostatnich latach powstały projekty kilkunastu nowoczesnych statków różnych typów (głównie wielozadaniowych) dla armatorów z Holandii, Niemiec, Malty, Cypru, Liberii, Kuwejtu i innych krajów.

Zygmunt Choreń urodził się w 1941 r. w Brzozowym Kącie na Podlasiu. W 1958 r. przyjechał na pierwszy pobyt nad polskim morzem dzięki wygranej w konkursie zorganizowanym przez miesięcznik "Morze" i wziął udział w rejsie po Bałtyku na szkunerze "Janek Krasicki". W 1965 r. ukończył studia na Wydziale Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej, studiował także w Instytucie Okrętowym w Leningradzie w ZSRR (obecnie Sankt Petersburg w Rosji).

Przez kilka lat pracował w Katedrze Teorii Okrętów Politechniki Gdańskiej. W 1968 r. zaczął pracę w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym Stoczni Gdańskiej, w którym od 1978 r. był Głównym Projektantem – przede wszystkim statków żaglowych. W 1992 r. Zygmunt Choreń założył w Gdańsku własne biuro projektowe "Choreń Design and Consulting", którym kieruje do dzisiaj.

Zygmunt Choreń od 1958 r. uprawia żeglarstwo, najbardziej aktywnie w latach 60-tych i 70-tych XX wieku. W czasie studiów należał do Akademickiego Klubu Morskiego, a po rozpoczęciu pracy w Stoczni Gdańskiej był członkiem Yacht Klubu Stoczni Gdańskiej. Uzyskał patent jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej. W latach 1973 – 1974 na jachcie Otago, dowodzonym przez kpt. Zdzisława Pieńkawę, opłynął kulę ziemską podczas pierwszych regat jachtów załogowych Whitbread. Swoje doświadczenia żeglarskie wykorzystał później przy projektowaniu żaglowców.

"Żaglowce Zygmunta Chorenia" – wystawa czasowa
Muzeum Rybołówstwa
8.10.2019 – 29.03.2020

rel (Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku)

1 1 1

Ostatnie ankiety