Bezpieczeństwo, Granice

Raport niemieckiej gazety "Bild" wywołał obawy o bezpieczeństwo. W sprawie tej interpelację w Bundestagu wniosła partia zielonych. Chodzi o wspierający nawigację system map elektronicznych Navi-Sailor rosyjskiej firmy Transas używany także przez… Marynarkę Wojenną RP.

Według "Bilda" niemieckie okręty podwodne nawigują za pomocą rosyjskiego sprzętu, który jest "otwarty" na cybersabotaż, a nawet spowodowanie "całkowitej utraty zdolności do działania".

System nawigacyjny rosyjskiego pochodzenia o nazwie Navi-Sailor 4100 został zainstalowany na co najmniej 100 jednostkach pływających w służbie niemieckiej marynarki, w tym na okrętach podwodnych, od 2005 roku - podaje tabloid "Bild am Sonntag".

Urządzenia nawigacyjne zostały opracowane przez Transas, firmę założoną w Sankt Petersburgu w 1990 roku i nazywaną często "rosyjskim Microsoftem". Choć w 2018 roku została ona zakupiona przez fińską grupę Wartsila, dział aplikacji na potrzeby wojska pozostał w rękach rosyjskich - twierdzi "Bild".

Na stronie internetowej Wartsila można wyczytać, że jej spółka zależna Transas dostarcza 35 proc. systemów map elektronicznych używanych przez światową żeglugę i porty oraz 45 proc. światowego sprzętu symulacyjnego, używanego zazwyczaj do szkoleń, co przekłada się na zastosowania na 13 tys. statków handlowych i jednostek patrolowych flot marynarki wojennej i straży przybrzeżnej z ponad 100 krajów.

Systemy nawigacyjne Transas spotkać można także na polskich statkach handlowych, ale i na okrętach Marynarki Wojennej RP.

Wiadomo, że zainstalowano takowe (WECDIS Transas Navi-Sailor 4100) np. w 2017 roku na ORP Heweliusz, jednym z dwóch bliźniaczych okrętów hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3. Flotylli Okrętów w Gdyni. 

Niewykluczone, że system zainstalowany jest na większej liczbie okrętów Marynarki Wojennej RP.
W 2018 roku w Centrum Szkolenia Marynarki Wojennej w Ustce zainstalowano symulator mapy nawigacyjnej WECDIS typu Transas NaviSailor 4100 z 16 stanowiskami szkoleniowymi oraz stanowiskiem instruktora symulatora map elektronicznych typu NTPro 5000. Wszedł on użytku w marcu 2019 r.

W raporcie "Bilda" stwierdzono, że szyfrowanie danych w systemie Navi-Sailor na wyposażeniu niemieckich okrętów nie spełnia wojskowych standardów bezpieczeństwa (w domyśle - NATO-wskich).

"Podczas cyberataku według najgorszego scenariusza dane nawigacyjne mogą zostać zhakowane, a okręt może całkowicie stracić operacyjność" - miał powiedzieć cytowany przez Bild niewymieniony z nazwiska oficer. Raport wskazał przy okazji, że Rosja czasami przeprowadza manewry morskie w pobliżu niemieckiej linii brzegowej Morza Bałtyckiego.

System Navi-Sailor, powszechnie stosowany na statkach cywilnych, został zainstalowany na około 100 okrętach niemieckiej marynarki wojennej w 2005 roku, za czasów kanclerstwa socjaldemokraty Gerharda Schrödera - podaje "Bild". Obecnie jest on przewodniczącym rady nadzorczej projektu gazociągu bałtyckiego Nord Stream 2 rosyjskiego koncernu Gazprom.

Kolejne rządy, jak donosi "Bild", podjęły również decyzję o zainstalowaniu systemu nawigacyjnego Transasa na dwóch niemieckich okrętach podwodnych: U35 i U36, zwodowanych odpowiednio w 2015 i 2016 roku. Te zbudowane w Niemczech okręty podwodne typu 212A, reklamowane jako wysoce manewrowe, ciche i nieuchwytne przez długi czas pod wodą, wykorzystują hybrydowy napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych, silnikach spalinowych i bateriach. Są wyposażone w sześć wyrzutni torpedowych.

"Bild" podał, że na pytanie do niemieckiego Ministerstwa Obrony (BMVg) o to, czy system Transas jest podatny na włamania, uzuskał odpowiedź, że "rząd dokłada wszelkich starań, aby zapewnić szeroko rozumiane bezpieczeństwo w obszarach operacyjnych Federalnego Ministerstwa Obrony".

PBS, z mediów ("DW", "Bild")

+7 Who is who?
Akurat dla statkow handlowych Transas to sa dobre mapy, uzywamy ich od lat. Dla celow militarnych to juz inna sprawa. Podobnie jest z GPS / GNNS na wypadek konfliktu Amerykanie albo Rosjanie moga wylaczyc pozycje z satelity dla wszystkich uzytkownikow czyli statkow kierowcow i oczywiscie uzytkownikow zwyklych smartfonow. Gwoli scislosci Wartsila nalezy do Chinczykow jak wiele swiatowych koncernow a nawet nasi producenci wedlin. Niestety kto ma kase i wplywy ten rzadzi, obecnie wszystko jest amerykanskie, chinskie lub rosyjskie. Europejski kapital prawie sie nie liczy, polski to juz promil. Sabotazem, na przyklad, jest przejecie przez Orlen Lotosu wraz z wyprzedaza 80 % stacji benzynowych firmie "europejskiej" jak wegierski MOL - czytaj wschodnia mafia. Anty-Midas rozwala polska gospodarke a tvpislam daje mu jeszcze nagrody. A ciemny lud pije za 500+. Szkoda ze jak wytrzezwieje nie bedzie co zbierac :(
Wesolego Alelluja! ;)
31 marzec 2021 : 07:37 Zeeman Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Skończyło się koryto
Dlaczego uważasz, że 500+ idzie na wódkę ? Masz jakieś dane na ten temat ? Lepsze to niż kilka milionów rocznie na dopłaty do teatrów Jandy itp...
31 marzec 2021 : 09:04 Manitou Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Błędna terminologia
Używaj, proszę j ciebie, poprawnej terminologii - pisząc o wiadomej osobie używaj formy "Św. Krystyna od szczepionki".
Dziękuję za uwagę.
31 marzec 2021 : 10:51 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Tylko spokojnie proszę
No już, już, uspokój się.
Pamiętaj o regularnym zażywaniu przepisanych lekarstw.
I spacery, dużo spacerów.
Wesołych Świąt Wielkiej Nocy.
31 marzec 2021 : 10:55 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 światły lud
zeeman...a ja powiem tak...przestań pić ,bo jak wytrzeżwiejesz to jako najświatlejszy lud ,nie będziesz miał co zbierać.
Swoją drogą co u Ciebie znaczy Wesołego Alleluja ?
01 kwiecień 2021 : 19:16 kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Spoko
Ruski Niemcom nic nie wyłączą. Przynajmniej dopóki ci drudzy będą brali gaz przez Nord Stream2 i za niego płacili. Niemiecko-rosyjska przyjaźń i współpraca kwitnie od czasów II wojny (z drobnym epizodem zwanym der Ostfeldzug).
31 marzec 2021 : 08:27 Tymek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 A tymczasem w Niemcech...
...taki kwiatek:
nakolei.pl/niemcy-flaga-wehrmachtu-u-podwykonawcy-deutsche-bahn-we-frankfurcie/

Cytaty:
"We Frankfurcie Deutsche Bahn zleciły usunięcie flagi Wehrmachtu, która wisiała w kontenerze budowlanym jednego z podwykonawców. Flaga z napisem “Wehrmacht” i orłem cesarskim z krzyżem w wieńcu dębowym wisiała w kontenerze budowlanym przy ulicy Weilburger."

Pomijając lewacki bełkot w treści tej wiadomości - sam fakt zaistnienia takiego wydarzenia jest warty szerokiego nagłośnienia.
31 marzec 2021 : 11:01 Opinia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Cybersabotaż?
Zastanawia mnie panika o cybersabotaż systemów które z założenia są offline.
Jak kiedyś stwierdził Kevin Mitnick - najsłabszym elementem systemu jest zawsze człowiek. Każdy kto ma dostęp do systemów ECDIS czy WECDIS może je zwyczajnie zainfekować wirusem, takie sytuacje zdarzały się i się zdarzają - kwestia na ile użytkownik dba o sprawdzenie nośników podłączanych do systemu.
Nie trzeba do tego grona superhackerów i Jamesa Bonda.....
Kwestia na ile podatne są na włamania systemy ex-Transas które są online to kompletnie inna kwestia.
01 kwiecień 2021 : 15:39 Michu_X Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter