Bezpieczeństwo

Po tym, jak rząd Nowej Zelandii zaakceptował inwestycję, norweski armator Østensjø Rederi podpisał kontrakt, na mocy którego sprzeda nowozelandzkiej marynarce wojennej (Royal New Zealand Navy - RNZN) i doposaży swój wielozadaniowy serwisowiec offshore (przystosowany m.in. do lekkich prac konstrukcyjnych) Edda Fonn.   

Nowa Zelandia zapłaci za zbudowany w 2003 roku statek - przyszły okręt, jego modyfikacje i inne usługi łącznie 103 miliony USD.

Platforma okrętu ratowniczego i hydrograficznego została wybrana przez specjalistów nowozelandzkiej marynarki wojennej ponoć spośród 150 jednostek na początkowej liście odpowiednich statków typu offshore and subsea support

Statek o długości 84,7 metra zostanie doposażony w systemy nurkowe, ROV (zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych) i hydrograficzne przez Østensjø Rederi od początku przyszłego roku, przed przekazaniem okrętu RNZN w Devonport Naval Base w maju 2019 r. Modyfikacje zostaną przeprowadzone według specyfikacji RNZN i w ścisłej współpracy z nabywcą jednostki. 

Okręt ma realizować takie zadania, jak podwodne prace poszukiwania i ratownictwa (w czym wykorzystywany będzie m.in. 100-tonowy żuraw pokładowy offshore przystosowany do podwodnych prac konstrukcyjnych), badanie dna po trzęsieniach ziemi (jak Kaikoura z 2016 r.) czy usuwanie min - niewybuchów w rejonie wysp pacyficznych.

Gdy Edda Fonn uzyska zdolność operacyjną - zastąpi dwa okręty - HMNZS Resolution i HMNZS Manawanui, które zostaną wycofane z nowozelandzkiej marynarki. Niektóre źródła podają, że okręt zostanie wprowadzony do służby w listopadzie 2019 r.

"Jednostka ta zapewni, że obecne luki w zakresie możliwości przeprowadzania prac podwodnych i nurkowych oraz hydrografii zostaną wypełnione najszybciej, jak to możliwe, dzięki sprawdzonej, dobrze przetestowanej platformie" - powiedział minister obrony Nowej Zelandii Ron Mark. 

Nowa Zelandia nie posiada okrętów podwodnych.

Dotychczas we flotach wielu państw zatrudniano z powodzeniem adaptowane wielozadaniowe statki offshore (OSV), PSV i AHTS, w różnych rolach, jako okręty pomocnicze, w tym ratownictwa okrętów podwodnych, jak w przypadku szwedzkiego HSwMS Belos (A214). 

PBS

Edda Fonn
Edda Fonn
+1 Dobry interes dla Norwegow
Norwedzy zrobili dobry interes. Wiele tego typu statkow od kilku lat czeka bez zatrudnienia w portach. Chociaz z drugiej strony to tylko jedna ze 150 branych pod uwage jednostek.
25 sierpień 2018 : 12:01 R. | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0609 4.1429
EUR 4.3167 4.4039
CHF 4.4468 4.5366
GBP 5.0564 5.1586

Newsletter