Żegluga

Stena Line umacnia swoją pozycję na Morzu Bałtyckim poprzez przejęcie bałtyckiego przewoźnika promowego NLC Ferry Ab Oy/Wasaline, poinformowała Stena Line.

Wasaline to najbardziej na północ wysunięta linia żeglugowa na świecie, obsługująca połączenie promowe między Umeå w Szwecji a Vaasa w Finlandii. Połączenie promowe między tymi miastami jest finansowane z budżetu obu gmin poprzez spółkę Kvarken Link (każda z gmin posiada po 50 proc. udziałów), która jest właścicielem NLC Ferry.

NLC Ferry działa pod nazwą handlową Wasaline. Zgodnie z podpisaną dzisiaj umową Stena Line przejmie NLC Ferry i obsługiwane przez Wasaline połączenie.

Obsługujący połączenie między Umeå a Vaasa statek Aurora Botnia to hybrydowa jednostka zasilana biogazem i akumulatorami. Zgodnie z zawartą umową, statek pozostanie własnością Kvarken Link, spółki należącej wspólnie do obu miast.

Zapewnienie ciągłości połączenia między Vaasa a Umeå oraz możliwości jego rozwoju w przyszłości ma strategiczne znaczenie. Cieszymy się na dalszy rozwój naszej współpracy z firmą Stena Line w zakresie efektywności środowiskowej i operacyjnej. Pracownicy Wasaline, zarówno na lądzie, jak i na pokładzie, będą nadal świadczyć usługi na takim samym wysokim poziomie jak obecnie. Będzie to znaczący impuls dla regionu, przynoszący istotne pozytywne efekty synergii – mówi Peter Ståhlberg, dyrektor generalny Wasaline.

Wasaline jest pierwszym operatorem promów neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla na Morzu Bałtyckim.

W lipcu br. Wasaline zawarła umowę dotyczącą biogazu z firmą Gasum oraz umowę o wspólnym wykorzystaniu paliwa w ramach programu Fuel EU Maritime ze Stena Line, dzięki czemu trasa Umeå – Vaasa stała się pierwszym międzynarodowym ekologicznym korytarzem transportowym.

Dzięki Wasaline zyskujemy nie tylko statek wyposażony w najnowszą technologię środowiskową i zdolny do regularnego pływania bez emisji CO2, ale także zwiększamy nasz dostęp do paliw alternatywnych. Ponadto zyskujemy silne połączenie transportowe w kierunku Göteborga i Trelleborgu, a dalej na kontynent europejski – podkreśla Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający Stena Line.

Podpisana przez Stena Line i NLC Ferry wymaga zgody rad miejskich Umeå i Vaasa, która ma zostać wydana jeszcze w listopadzie. Zamknięcie transakcji ma nastąpić na początku 2026 roku.

Stena Line jest jednym z wiodących operatorów promowych w Europie, obsługującym 20 tras na całym kontynencie. Na Morzu Bałtyckim Stena Line obsługuje obecnie trasy promowe między Trelleborgiem a Rostockiem, Karlskroną a Gdynią, Ventspils a Travemünde oraz Nynäshamn a Liepają. Dzięki dodaniu do swojej oferty trasy Umeå –Vaasa, Stena Line będzie miała piątą trasę na Morzu Bałtyckim. Stena Line obsługuje również kilka portów w regionie.

LEW/rel Stena Line

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter