Władze Indii wezwały do wprowadzenia bardziej rygorystycznych środków bezpieczeństwa dla kontenerowców po serii wypadków, które miały miejsce w ciągu ostatnich trzech tygodni wzdłuż wybrzeża kraju.
Przypomnijmy, że tylko w tym miesiącu doszło do czterech poważnych incydentów u wybrzeży Indii. W ostatnich dniach udało się ugasić pożar na pokładzie statku Interasia Tenacity (3055 TEU) oraz Wan Hai 613 (5608 TEU). Jak poinformowała delegacja indyjska podczas posiedzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej w dniu 18 czerwca, oba pożary były spowodowane przez niezarejestrowane baterie litowo-jonowe, które charakteryzują się intensywnym wydzielaniem ciepła oraz możliwością wybuchu i emisji toksycznych gazów. Poważne zagrożenia mogą wystąpić w wyniku uszkodzenia mechanicznego, przegrzania lub wady produkcyjnej.
Dwa kolejne przypadki dotyczą kontenerowców MSC Elsa (1728 TEU) i Wan Hai 503 (4252 TEU). MSC Elsa zatonął 25 maja, 30 mil morskich na południowy zachód od miasta portowego Koczin w stanie Kerala po poważnym przechyle. Całą, 24-osobową załogę uratowała straż przybrzeżna. Wrak leży obecnie na głębokości 51 metrów. Z kolei na pływającym pod banderą Singapuru Wan Hai 503 9 czerwca, w części dziobowej statku doszło do eksplozji w kontenerach, w których miały znajdować się materiały niebezpieczne, w tym łatwopalne ciecze i substancje toksyczne. Ogień szybko rozprzestrzenił się na znaczną część długości kontenerowca. Z 22 członków załogi uratowano 18, a czterech nadal uznawanych jest za zaginionych.
Czytaj także:
Podczas 110. posiedzenia komitetu ds. bezpieczeństwa morskiego IMO Indie wezwały do przeglądu protokołów dotyczących ładowania, sztauowania i monitorowania ładunków, zwłaszcza baterii litowo-jonowych i tzw. nurdli - kilkumilimetrowego plastiku, używanego jako surowiec do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych. Dodano, że linie kontenerowe powinny wdrożyć odpowiednią technologię i wziąć na siebie odpowiedzialność za zapobieganie takim incydentom w sposób przejrzysty.
Te cztery incydenty, które miały miejsce w ciągu trzech tygodni, wymagają podjęcia natychmiastowych działań przez zainteresowane strony w celu ochrony życia marynarzy oraz środków utrzymania indyjskich rybaków i społeczności nadbrzeżnych – podkreśliła indyjska delegacja.
AL, z mediów