Żegluga

Holenderski drobnicowiec wielozadaniowy Eemslift Hendrika jest już bezpieczny w porcie, w Alesund - informuje norweska administracja przybrzeżna - Kystverket. Jednostka w świąteczny poniedziałek, 5 kwietnia znalazła się w niebezpieczeństwie - doszło do przesunięcia ładunku i przechyłu zagrażającego zatonięciem statku.

Eemslift Hendrika, w chwili gdy wysyłał prośbę o pomoc, znajdował się ok. 60 Mm na zachód od Alesund. Powodem groźnej sytuacji, zaistniałej w niesprzyjających warunkach powodowych, było przesunięcie ładunku, które doprowadziło do niekontrolowanego, trwałego, około 30-stopniowego przechyłu statku. Załoga wraz z kapitanem musiała opuścić statek.

Wkrótce po ewakuacji, norweska administracja przybrzeżna - Kystverket wspólnie z armatorem rozpoczęli planowanie dalszego postępowania z dryfującym statkiem.

W środę, 7 kwietnia załodze ratowniczej Smit Salvage udało się wejść na pokład Eemslift Hendrika i odebrać podany na niego hol z dwóch holowników. Przez ostatnie dni utrudniały to warunki pogodowe - wysokie fale, osiągające wg niektórych mediów 15 m.

Statek holowano do portu z prędkością około 2,5-3 węzłów. Jednostki AHTS - BB Ocean, wraz z patrolowcem Kystvakten KV Bergen - utrzymywały asystę.

AL, rel (Kystverket)

Fot.: Kystverket

+6 Holowanieno
No to norwegowie sa "do przodu" za ratowanie statku
09 kwiecień 2021 : 13:40 wesoly romek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Do tylu
Do przodu jest nasza firma A chłopaki dostanę 5 % premi. To jest holenderska firma gamoniu.pozdrowienia z Rotterdam.
09 kwiecień 2021 : 15:19 Max Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Straty
Wygląda na to że są spore straty. Połowa pokładowego ładunku albo i wiecej za burtą, rufowy dźwig pozbawiony boma no i ciekawe skąd ten trwały przechył. Czyżby niedostatecznie zabezpieczony ładunek w ładowniach?
09 kwiecień 2021 : 16:48 Piotr S Sienkiewicz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Przechył
Dyrektor techniczny firmy powiązanej z Moen Marin, za pośrednictwem której norweski armator zakupił ten statek, w wypowiedzi dla norweskiej gazety i internetowego serwisu informacyjnego VG stwierdził, że powodem problemów statku były stery strumieniowe, przewożone pod pokładem, których mocowanie nie wytrzymało w sztormie. Stery strumieniowe przesunęły się z impetem i uderzyły w burtę, uszkadzając poszycie statku i doprowadzając do dostania się wody do ładowni.Według jednego ze źródeł norweskich nie doszło do zalania pokładu wodą zaburtową - uszkodzeniu miało ulec nie pojedyncze poszcie burty statku, a jedynie zbiornik balastowy (mieszczący się między poszyciem wewnętrznym, a zewnętrznym), z którego woda dostała się do ładowni.
09 kwiecień 2021 : 18:52 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Mały zielony stateczek ocalał i ma się dobrze!!!
24 metrowy AQS Top. Ta jednostka, o wartości ok. 66 mln koron norweskich, przeznaczona jest dla armatora AQS AS z Kolvereid. W rzeczywistości zsunął się z Eemslift Hendrika i zabrał ze sobą wysięgnik dźwigu. Ogromna siła. Został uratowany przez norweską straż przybrzeżną, podczas gdy Eemslift Hendrika został uratowany przez Smit Salvage (obecnie część Boskalis).
09 kwiecień 2021 : 19:02 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 odpowiedzialność!!??
aha jak się przekomarzacie... a kto premie łyknie itd it. a ja zapytam gdzie był Odpowiedzialny za ten bałagan kapitan??? klęczy jak zawsze przed swym guru armatorem??? co nie miał prognozy pogody??? wiadomo było że przy takim wyżu i niżu co będzie na północnym!!! ale nie... on jest bohaterem i wypływa a może się uda i nie będzie przestoju w porcie a to są dodatkowe opłaty itd itd. teraz kpt. powinni zdegradować do marynarza a armato z własnej kieszeni za wszystko powinien zapłacić!!!! ale to ubezpieczyciel sobie i tak odbije na nowych stawkach!!! BINGO!!!
09 kwiecień 2021 : 22:31 były Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Latający holender
Jak słyszę że cos ładowali , nadzorowali Holendrzy ..to aż dziw ,że tyle ocalało....większych baranów nie ma....jak widzie holenderskiego surveyr'a od H/L w porcie , to aż mnie telepie... ich tylko obchodzą wyliczenia i plany i drętwe dyskusje....a zdrowej logiki i praktyki morskiej coraz bardziej brakuje
15 kwiecień 2021 : 13:13 ON Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter