Żegluga

Shoei Kisen, japoński właściciel kontenerowca, który utknął w Kanale Sueskim i blokuje transport towarów o wielomiliardowej wartości, przeprosił w czwartek za zaistniałą sytuację i zapewnił, że pracuje nad jej rozwiązaniem. Zarząd Kanału tymczasowo zawiesił w nim ruch.

Zarząd Kanału Sueskiego poinformował w czwartek, że tymczasowo zawiesił ruch, gdy osiem holowników pracuje nad przemieszczeniem gigantycznego kontenerowca, który przed dwoma dniami utknął na mieliźnie na południowym odcinku tego szlaku wodnego.

Armator kontenerowca Ever Given przekazał, że ściągnięcie statku z mielizny jest "niezwykle trudne", ale nikt nie odniósł żadnych obrażeń ani nie doszło do wycieku oleju.

Szczerze przepraszamy za wywołanie dużego zaniepokojenia - przekazała firma w oświadczeniu po angielsku, opublikowanym ponad 24 godziny po wypadku.

Armator podał, że na pokładzie było 25 członków załogi, wszyscy narodowości indyjskiej. Statek był w pełni załadowany towarami konsumpcyjnymi przeznaczonymi na rynki europejskie w kontenerach odpowiadających 20 tys. TEU.

Specjalistyczna firma ratunkowa koordynująca próby przemieszczenia statku porównuje go do "wieloryba na plaży" - podaje agencja Reutera (o czym więcej w naszym wcześniejszym materiale).

Kontenerowiec o długości 400 metrów opiera się próbom przesunięcia go z piaszczystej krawędzi wąskiej części kanału. Statek zaklinował się na brzegu kanału po tym, jak stracił sterowność w czasie silnego wiatru.

Shoei Kisen i ubezpieczyciele statku, jednego z największych na świecie, jaki kiedykolwiek utknął w Kanale Sueskim, muszą liczyć się z roszczeniami opiewającymi na wiele milionów dolarów, nawet jeśli statek zostanie szybko wyciągnięty - poinformowały w środę źródła branżowe.

cyk/ ap/

-27 armator kontenerowca
Tak to jest jak sie buduje statki w Chińskich stoczniach i obsadza dziwną załoga bo taniej...pewnie gdzieś silikon puścił i stracił napęd..
25 marzec 2021 : 11:46 Jano | Zgłoś
+41 Słabo się orientujesz
Statek został wybudowany w Japonii,pod japońskim klasyfikatorem,nie wierzę w jakiekolwiek przyczyny techniczne,wczoraj był Black out,dzisiaj już wiatr i sterowność,stawiam na to że ciała dał egipski pilot,który ma zawsze wiele innych zajęć i telefonów do wykonania a nie pilotaż,zwłaszcza na samym początku przejścia a tu tak było.
25 marzec 2021 : 12:10 Mm | Zgłoś
+19 CE
zgadzam sie z Panem,ale w hinduskie zalogi nie bardzo wierze , oni dobrzy to sa tylko w jezyku angielskim,jako zaloga
maszynowa poza obsluga"guzikowa" sa slabi.Chociaz w tym przypadku winy "maszyny" bym sie nie dopatrywal.Amen
25 marzec 2021 : 12:22 vic | Zgłoś
-11 Jaki pilot?
Jakich pilotów masz na myśli ?
25 marzec 2021 : 13:11 Capitan | Zgłoś
+4 Totalny brak wiedzy
Widać że kolega ma pojęcie o statkach i biznesie stoczniowym na poziomie Janusza w białych podkolanówkach i sandałach.
26 marzec 2021 : 06:18 Bill | Zgłoś
-5 Tak to jest jak się nie czyta artykułu lub ma się problemy z jego zrozumieniem
Cytuję Jano:
Tak to jest jak sie buduje statki w Chińskich stoczniach i obsadza dziwną załoga bo taniej...pewnie gdzieś silikon puścił i stracił napęd..

.
25 marzec 2021 : 15:14 Leszek Łanowski | Zgłoś
+13 Bardzo dobrze, że zarząd zawiesił ruch w kanale, bo jakby nie zawiesił toby inne statki przepływały przez kontenerowca
Bardzo dobrze, że zarząd zawiesił ruch w kanale, bo jakby nie zawiesił toby inne statki przepływały przez kontenerowca, utrudniając tym samym akcję uwalniania go z piasku a może nawet przepływając przez ten kontenerowiec jeszcze by go podtapiali.
25 marzec 2021 : 15:41 Sredaizd | Zgłoś
-10 Suski już ma swój kanał?
ludzie na co wy pozwalacie! Jeszcze ruch statków blokuje! Walczą z KO jak sie da.
25 marzec 2021 : 16:32 Abdul | Zgłoś
+7 Och..
No co tu dużo pisać , wiadomo że *****e z Suezu zamiast prowadzić konwój, pewnie po cygaretki i nie tylko pielgrzymowali do Starego. Oj po kilkudziesięciu przejęciach to by szło książkę napisać...Tam i tak jest mało wypadków....

Szkoda że żaden ***** za to nie odpowie za to....chociaż VDR pewnie prawdę nam powie !!!
Dobrze chociaż, że na beżowych trafiło , bo też do błyskotliwych nie należą... Kumary :P.
25 marzec 2021 : 17:51 MarianKPT | Zgłoś
+4 A JA BYM SIĘ ZASTANOWIŁ NAD celowym DZIAŁANIEM.
Teraz to stawki frachtu morskiego wystrzelą w górę. Blokada kanału sueskiego najmocniej dotknie Europe. I jeszcze mocniej obciąży europejskie gospodarki mocno zależne od towarów i pół produktów z Chin.Nie mówiąc już o ropie i gazie z półwyspu arabskiego. Napewno już Rosyjskie firmy zacierają ręce... JEŚLI BLOKADA KANAŁU POTRWA MIESIĄC STRATY EUROPEJSKICH GOSPODAREK BĘDĄ GIGANTYCZNE. MOIM ZDANIEM STATEK NIE OSIADŁ NA MIELIŹNIE TYLKO ZOSTAŁ NA PEŁNEJ PRĘDKOŚCI WBITY W NABRZEŻE. USTAWIENIE TAK STATKU NIE UWARZAM ZA PRZYPADKOWE. NAWET JAK BY ZAWIAŁO GO TO BY OTAR SIĘ O PRAWĄ BURTĄ O NABRZEŻE. A nie wbił się dziobem w nabrzeże. Bez wychylenia steru UWARZAM to mało prawdopodobne.
25 marzec 2021 : 19:37 Marek Pi | Zgłoś
0 Ok - Ruscy skorzystają ale czemu Polacy nie skorzystają?
Ruscy potrafią produkować to co Chinczycy, to czemu Polacy nie potrafią? Dziś na marginesie rozmawiałem ze znajomym Ruskiem, mówił mi, ze w Rosji buduje sie teraz mnóstwo statków a stocznie mają zamówienia na 5 lat. Takie zdanie wyraził.
25 marzec 2021 : 20:39 Sredaizd | Zgłoś
0 Żeby móc produkować...
...trzeba mieć z czego. W tym jest problem. A drugi taki, że fabryki czegokolwiek nie buduje się w tydzień, a załogi nie szkoli się w drugi tydzień.
25 marzec 2021 : 22:20 ter | Zgłoś
+1 No ale Ruscy potrafia
to jak oni potrafia, to czemu Polacy nie potrafia? Moze to taka wymowka tylko. Zeby nic nie robic, trzeba sobie wytlumaczyc, ze to nie takie proste...
25 marzec 2021 : 23:24 Sredaizd | Zgłoś
+1 jesli chodzi o budowy statków w Rosji...
Wszystkie Rosyjskie firmy panstwowe lub strategiczne (Gazprom ,Lukoil itp.)mają nakaz zamawiania statków w Rosyjskich stoczniach.Mogą jedynie zamówić statek za granicą jesĺi w kraju go zbudować nie idzie i musza na to uzyskać pozwolenie wydane przez rząd.
26 marzec 2021 : 07:57 Marek Marek | Zgłoś
+2 Ropa
Kiedyś robiono testy z transportem irańskiej ropy do naszej rafinerii w gdańsku. Okazuje się, że opłacalny jest jej transport z wykorzystaniem największych tankowców, a te nie mogą przepływać przez kanał, tylko opływać afrykę. Więc na transport ropy ma to niezbyt wielkie przełożenie.
26 marzec 2021 : 00:51 Leonek | Zgłoś
+3 W koncówce lat 80tych wybudowano rurociąg do tansportu ropy między Portem Suez a Portem Port Said
Właśnie po to by najwiękrze tankowce mogły się odciąrzyć i przechodzić kanał Suezki. Teraz już niemuszą pływać do okoła Afryki.
26 marzec 2021 : 08:06 Marek Marek | Zgłoś
+1 Hmmmm
Przypadek!? Nie sadze
26 marzec 2021 : 07:09 Krystian.krystian | Zgłoś
+1 Dokładnie
Tak jak mówisz , wiatr by go zniósł na burtę , szczególnie bo kanał jest wąski, to bardzo smierdzi
26 marzec 2021 : 07:19 romek | Zgłoś
+1 wektor
Panie Marek Pi weż pan i rozrysuj prędkości wektorowe jako suma prędkości i znosu na skutek oddziaływania wiatru na powierzchnie boczną statku. Suma tych wektorów będzie ich wypadkową kierującą statek dziobem na brzeg.
Niewykluczone, że mogłyby być inne czynniki, nie tylko wiatr, które doprowadziły do zdarzenia.
26 marzec 2021 : 10:18 Kaszub | Zgłoś
0 EVERGREEN
Według tego co znalazłem min w wiki firma EVERGREEN wywodzi się z Tajwanu, a więc Chińczycy (ale nie ludowi) nie Japonia.
Przyjmując, że to zrobiono celowo, to w kogo to uderzy najbardziej? Jak dla mnie w Chrl. Chiny najwięcej eksportują do europy i to tamtędy biegnie najkrótsza droga którą pokonuje 99% towarów made in china które znajdziesz u nas. Takim kolosem steruje się z wykorzystaniem komputerów i oprogramowania. Wystarczy smatfon podpięty w odpowiednim miejscu, żeby wywołać takie coś. Na wąskim kanale, zanim załoga się zorientuje jest po ptokach.
26 marzec 2021 : 00:45 Leonek | Zgłoś
+3 Silna Polska
Jakby był pod klasą PRS to by nie doszło do takiej rzeczy!!!
26 marzec 2021 : 07:17 WhitePower | Zgłoś
-5 To wina Tuska i opozycji!
Statek przewoził mnóstwo przedmiotów zamówionych na Aliexpress przez polskie parafie na święta. A opozycja dyskryminuje polskich katolików i dopuściła się dywersji w Kanale Sueskim.
Mówiono o tym na kazaniu w Toruniu.
26 marzec 2021 : 07:39 zyga | Zgłoś
-2 Kanal
A jak sie taki zaklinuje w przekopie mierzei, dopiero beda straty!!
26 marzec 2021 : 07:54 chopek roztropek | Zgłoś
-4 Przecieki
Skoro to celowe działa je to czemu po prostu nie podłożyli bomby, zatopili statek, zablokowali kanał na X czasu i powiedzieli, że to isis?

Bo to tylko wypadek.
26 marzec 2021 : 15:49 Spiski | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter