Żegluga

W Kanale Sueskim, po utracie napędu i sterowności lub poddając się nagłym porywom silnego wiatru, bardzo duży kontenerowiec (ULCV) Ever Given, tarasując całkowicie tor wodny, stanął pod kątem ok. 45º do osi kanału, z dziobem i rufą, które ugrzęzły w przybrzeżnych płyciznach. Tym samym wielki statek zablokował ruch w jednym z najbardziej uczęszczanych "wąskich gardeł" szlaków globalnego handlu morskigo.

Agencja żeglugowa GAC, posiadająca sieć placówek na całym świecie, poinformowała, że do utknięcia Ever Given na mieliźnie doszło ok. godz. 7:40 rano lokalnego czasu we wtorek, 23 marca, na 151 kilometrze słynnej drogi wodnej, po tym, jak na statku doszło do awaryjnej utraty zasilania i napędu.
Niedługo wcześniej Ever Given rozpoczął przeprawę przez kanał w grupie statków zmierzających na północ, w której był piąty od czoła konwoju.

Początkowo praktycznie wszystkie źródła mówiły - możliwe, że w ramach spekulacji - o utracie zasilania (black out), jako przyczynie utraty sterowności, niekontrolowanego skrętu / zejścia z toru wodnego i wejścia statku na mieliznę.
Później w mediach, w ślad za agencjami prasowymi, pojawiło się oświadczenie Evergreen Marine Corp, według którego do wypadku doszło "prawdopodobnie przez uderzenie nagłego silnego porywu wiatru".
Oczywiście, teoretycznie możliwe jest zaistnienie jednocześnie obu okoliczności. Jeśli doszło tylko do jednej z nich - raczej bardziej prawdopodobny zdaje się black out.
 
Evergreen, czarterujący statek od japońskiego armatora, stwierdził w oficjalnym oświadczeniu, że armator poinformował go, iż "podejrzewa się, że statek doznał nagłego uderzenia silnego wiatru, co spowodowało odchylenie kadłuba od osi drogi wodnej i przypadkowe uderzenie w dno oraz wejście na mieliznę".
"Firma [operator, czyli Evergeeen - red.] wezwałała armatora do zgłoszenia przyczyny wypadku i wypracowania planu działania z zaangażowanymi jednostkami, takimi jak administracja kanału, aby pomóc statkowi w jak najszybszym wyjściu z kłopotów" - stwierdzono w oświadczeniu Evergreen, jak podają agencje prasowe.
 
Żaden ze statków przed kontenerowcem nie ucierpiał w wyniku zdarzenia, natomiast 15 jednostek płynących za nim utknęło na kotwicowiskach oczekując na udrożnienie kanału. Zablokowany został również konwój zmierzający na południe.

W chwili zaistnienia wypadku Ever Given był w podróży z malezyjskiego portu Tanjung Pelepas (wcześniej zawijał do portu Yantian w Chinach) do Rotterdamu.

W nocy z wtorku na środę, statek nadał blokował kanał. Przy jego obu burtach było kilka holowników. Próbowały one ściągnąć statek z mielizny - jak mówią relacje w mediach - już od przed południa.

Nie ma dotąd żadnych doniesień o zaistnieniu jakichkolwiek rozlewów substancji olejowych czy też o uszkodzeniach i przeciekach na statku.

Ever Given (nr IMO 9811000), zbudowany w 2018 r. w japońskiej stoczni Imabari Shipbuilding w Marugame, pływający pod banderą Panamy, klasyfikowany przez American Bureau of Shipping, jest jedym z największych tzw. mega-kontenerowców (Ultra Large Container Vessels - ULCV), charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 219 079, nośnością 199 489 t, ładownością 20 388 TEU (w 23 rzędach po szerokości pokładu).
Armatorem (właścicielem) statku jest Shoei Kisen KK z Japonii, armatorem zarządzającym - japońska spółka Higaki Sangyo Kaisha Ltd, a operatorem - Evergreen Marine Corporation z Tajwanu. Za zarząd techniczny i załogowy statku odpowiada Bernhard Schulte HKG LP z Hongkongu. Według najnowszych dostępnych danych - 23-osobowa załoga statku składała się w całości z Hindusów.
Statek ma 399,944 m długości całkowitej, 386,952 m długości między pionami, 58,80 m szerokości konstrukcyjnej, 16,00 m zanurzenia i 32,90 m wysokości bocznej. Wyporność statku, to 265 876 t, a pusta jednostka waży 66 387 t.
Prędkość eksploatacyjną 22,80 węzła zapewnia napęd o mocy 59 300 kW (80 624 KM).

Po obu stronach Kanału nabudowują się grupy przybywających statków oczekujących na możliwość przejścia.

Media, powołując się na lokalne źródła w Egipcie, podają, że przy niesprzyjających okolicznościach uwalnianie statku i udrożnienie Kanału może potwrać nawet dwa dni lub (wg innych źródeł) "kilka dni".

W roku 2019 przez Kanał Sueski przeszło 18 880 statków z 1 031 192 000 ton ładunków. Uśredniając można przyjąć, że pół doby przestoju kanału wstrzymuje przejście niemal 26 "statystycznych" statków i ok. 1,412 mln ton ładunków.

PBS 

Fot.: fallenhearts17 / Instagram

Ever Given w Kanale Sueskim
Ever Given w Kanale Sueskim
Ever Given w Kanale Sueskim
1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6468 3.7204
EUR 4.2248 4.3102
CHF 4.4881 4.5787
GBP 4.9581 5.0583