Żegluga

Odkąd pierwszy silnik 12X92DF został zbudowany w 2019 roku, Winterthur Gas & Diesel (WinGD) z przekonaniem nazywa go silnikiem dwupaliwowym o największej na świecie mocy. Teraz jest to już oficjalne. Seria silników otrzymała tytuł rekordzisty Guinness World Records za największej mocy silnik działający na zasadzie cyklu Otta jaki kiedykolwiek dotąd zbudowano.

W testach przeprowadzonych przez producenta silników CSSC-MES Diesel Co. (CSSC-CMD) - chińską spółkę z udziałem kapitału japońskiego (Mitsui) i zweryfikowanych przez Guinness World Records, w celu uzyskania oficjalnego tytułu "Największej mocy morskiego silnika spalinowego (cykl Otto) dostępnego komercyjnie", ważący 2,140 tony silnik wykazał moc 63 840 kW przy prędkości 80 obr/min.

"Super-wymiarowe" silniki zasilane paliwem ze zbiorników o pojemności 18 600 metrów sześciennych, zawierających wystarczającą ilość skroplonego gazu ziemnego (LNG) do przepłynięcia całej trasy z Azji do Europy, będą napędzać łącznie dziewięć kontenerowców o pojemności po 23 000 TEU eksploatowanych przez wiodącą na świecie francuską firmę żeglugową i logistyczną CMA CGM. Część z tych statków stocznia przekazała już armatorowi.

Statki te są obecnie największymi na świecie jednostkami napędzanymi LNG. W listopadzie 2017 roku Rodolphe Saadé, prezes i dyrektor generalny Grupy CMA CGM, podjął decyzję o uczynieniu CMA CGM pierwszym armatorem, który będzie eksploatował "ultra-duże" kontenerowce z wykorzystaniem paliwa gazowego LNG. Statki te są efektem siedmiu lat badań i rozwoju oraz koncentracji innowacji technicznych.

Prezes WinGD Klaus Heim powiedział: "Spodziewane przyszłościowe upowszechnienie LNG jako paliwa morskiego opiera się na dużych statkach handlowych z silnikami dwusuwowymi, gdzie oszczędności i korzyści dla środowiska są największe.
Cieszymy się z tego osiągnięcia, które było możliwe dzięki silnej wizji CMA CGM i bliskiej współpracy z producentem silników CSSC-CMD i Bureau Veritas. Silnik 12X92DF jest nie tylko największym silnikiem dwupaliwowym w naszym portfolio - jest teraz oficjalnie najmocniejszym silnikiem tego typu na świecie."

Wiceprezes Guinness World Records, Neil Foster powiedział o osiągnięciu: "Morski silnik spalinowy WinGD w pełni zasługuje na swój tytuł Guinness World Records.
Rekordy doskonałości w dziedzinie inżynierii nigdy nie przestają fascynować, a ten tytuł jest świadectwem umiejętności zespołu WinGD, który miał wizję i pracował z poświęceniem, by dostarczyć technologię, która stoi za tym tytułem."

Statki napędzane paliwem LNG znacznie zmniejszają zanieczyszczenie powietrza spowodowane emisją SOx, drobnych cząstek stałych i NOx, oferując jednocześnie znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych.

Silnik, który właśnie zdobył oficjalny tytuł rekordzisty, podobnie jak inne jednostki napędowe z gamy X-DF, jest gotowy do użycia, bez konieczności modyfikacji, gdy dostępne staną się paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, w tym metan produkowany z biomasy lub odnawialna energia elektryczna.

Silniki te odgrywają ważną rolę we wspieraniu żeglugi w osiągnięciu celu, jakim jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 50% do roku 2050 i jak najszybsze wyeliminowanie emisji w późniejszym okresie.

Ta przełomowa seria silników opiera się na doświadczeniach projektowych i eksploatacyjnych, zdobytych dzięki bazie ponad 100 zainstalowanych silników X-DF, które przepracowały łącznie prawie milion godzin, przy zamówionych dotąd prawie 400 jednostkach napędowych typoszeregu X-DF.

Rozwój i wzrost skali najbardziej efektywnych kosztowo i najczęściej używanych silników dwupaliwowych stawia WinGD i serię X-DF w kluczowej pozycji przy przechodzeniu sektora żeglugowego na czyste paliwa - przekonuje Winterthur Gas & Diesel w oficjalnym komunikacie.

rel (WinGD)

Fot.: WinGD, Port of Hamburg 

Silnik 12X92DF - charakterystyka podstawowa:
średnica cylindra - 920 mm
skok tłoka - 3468 mm
prędkość obrotowa - 80 obr./min.
moc - 63 840 kW
masa własna - 2140 t
długość całkowita - 22,87 m
wysokość całkowita - 15,92 m

Silnik 12X92DF z rekordem Guinessa
Silnik 12X92DF z rekordem Guinessa
Silnik 12X92DF z rekordem Guinessa
Silnik 12X92DF z rekordem GuinessaSilnik 12X92DF z rekordem GuinessaSilnik 12X92DF z rekordem Guinessa
+3 SILNIK
Natomiast największym silnikiem okrętowym pracującym w obiegu Diesla jest silnik Warsila-Sulzer RTA 96C o mocy przeszło 80 tys. KW (109 000 KM) . 14 cylindrowy silnik waży aż 2300 t .
29 styczeń 2021 : 19:21 ANDY | Zgłoś
+1 Kto to pisze ??????
"ważący 2,140 tony silnik wykazał moc 63 840 kW"
Powinno być: 2 140 ton
31 styczeń 2021 : 18:21 Henryk D. K-1 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter