Żegluga

Operator promowy DFDS złożył wniosek o wsparcie unijne projektu i budowy promu zasilanego wodorem. Do współpracy zaprosił takie firmy, jak: ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd's Register, Knud E. Hansen, Ørsted oraz Danish Ship Finance.

Chodzi o zaprojektowanie i zbudowanie promu pasażersko-samochodowego zasilanego układem wodorowych ogniw paliwowych, emitujących wodę i produkujących do 23 MW. Prom ma mieć roboczą nazwę Europa Seaways, przewozić 1800 pasażerów i 120 ciężarówek lub 380 samochodów osobowych.

Prom ma być zaprojektowany i zbudowany z myślą o zatrudnieniu na linii Kopenhaga - Oslo.

Największe obecnie systemy ogniw paliwowych wytwarzają tylko 1-5 MW, a rozwój tak dużych instalacji ogniw paliwowych dla promu elektrycznego jest zadaniem monumentalnym. Możemy odnieść sukces tylko we współpracy z firmami, które razem mają doświadczenie w projektowaniu, zatwierdzaniu, budowie, finansowaniu i eksploatacji innowacyjnych statków - mówi Torben Carlsen, dyrektor generalny DFDS.

Partnerzy złożyli wniosek o wsparcie z unijnego funduszu innowacji. Ponieważ na świecie nie ma obecnie promów tego typu, ich rozwój będzie wymagał zaangażowania pomocy publicznej. Jeśli jednak projekt będzie rozwijał się zgodnie z planem, prom może być normalnie eksploatowany na trasie Oslo - Frederikshavn - Kopenhaga już w 2027 roku.

Wodór ma być produkowany lokalnie, w Kopenhadze, w oparciu o morską energię wiatrową.

AL, rel (DFDS)

Planowany prom DFDS z napędem wodorowym - wybrane parametry techniczno-eksploatacyjne:
generacja mocy - ogniwa paliwowe typu PEM
moc zainstalowana - 23 MW
paliwo - sprężony wodórpojemność zbiorników paliwowych - 44 t
miejsca dla pasażerów - 1800
długość pasa ładunkowego ro-ro - 2300 m
trasa - Kopenhaga-Frederikshavn-Oslo
czas podróży okrężnej - 48 godzin
odstęp między bunkrowaniem - 48 godzin
ilość emisji CO2, której można uniknąć w ciągu roku dzięki zastosowaniu napędu wodorowego - 64 000 ton

+1 A tymczasem...
... pewna stępka leży i rdzewieje. #kopanielezacego
02 grudzień 2020 : 12:21 Wiesław | Zgłoś
-2 A i jeszcze jedno...
... wodór jest lewacki!
02 grudzień 2020 : 12:22 Wiesław | Zgłoś
+1 Szmel
To byl szmel zelazny, pokazowa, to nawet nie byla czesc zadnego statku pis to pic
02 grudzień 2020 : 18:51 Pawełggg@wp.pl | Zgłoś
+2 Prom
Polska z swoim bogatym doświadczeniem w dziedzinie budowy promów mogła by i powinna wesprzeć projekt.
03 grudzień 2020 : 09:48 Bard | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter