Żegluga

Na Mierzei Wiślanej, pomiędzy Kątami Rybackimi, a Krynicą Morską trwają prace przy budowie kanału żeglugowego, który połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Budowa kanału o długości około 1 km to jeden z etapów inwestycji, która docelowo ma połączyć port w Elblągu z Zatoką Gdańską.

Całkowita długość planowanej drogi wodnej, na którą składa się także tor wodny przez Zalew Wiślany oraz wzdłuż rzeki Elbląg to niemal 23 km. Sam przekop docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości.

Etap I realizowanej na Mierzei Wiślanej inwestycji obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, budowę nowego układu drogowego z obrotowymi mostami o konstrukcji stalowej, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą oraz budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej trwają prace przy budowie falochronów. Wykonywany jest port osłonowy, czyli falochron zachodni i wschodni. W części północnej i południowej wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki, w miejscu wykonywanej śluzy powstaje szczelna przesłona. Rozpoczęły się także prace przy budowie mostów obrotowych zapewniających ciągłość ruchu wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 501. Pierwsze elementy konstrukcji stalowej ustroju nośnego mostu powinny w październiku trafić na plac budowy. Na terenie inwestycji powstaje także budynek bosmanatu. Po stronie powstającej na Zalewie Wiślanym sztucznej wyspy pogrążane są kolejne stalowe ścianki szczelne, które wyznaczają jej przyszły kształt.

10 września br. zostały otwarte oferty złożone w ramach postepowania przetargowego pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – Część II”, którą ogłosił Urząd Morski w Gdyni, inwestor całego przedsięwzięcia. Ta część inwestycji będzie obejmowała przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości ok. 10,4 km i szerokości toru mierzoną w dnie na rzece 60 m i 40 m w rejonie Nowakowa w zakresie obudowy brzegów oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo (w odległości około 650 m w kierunku południowym od istniejącego mostu pontonowego).

W ramach inwestycji, na którą Urząd Morski zamierza przeznaczyć ponad 687,5 mln zł powstanie także odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg z ciągiem pieszo-rowerowym, chodnikiem i poboczem gruntowym jak również dróg dojazdowych do obsługi nieruchomości wraz z poboczem gruntowym o łącznej długości około 1,55 km.

W trzecim etapie budowy kanału żeglugowego pogłębiony zostanie tor wodny na Zalewie Wiślanym.

Fot. Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL, Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

-4 DW 501
Czyli malo prawdopodobne ze ja wyremontuja z puli wojewody, moze tylko na podjazdach przez mosty nad przekopem!?
23 wrzesień 2020 : 06:36 Chlopek roztropek | Zgłoś
-19 Rosja beneficjentem
Cala ta inwestycja nabiera dziwnego posmaku jesli sie wezmie pod uwage zwiazki Morawieckiego z Rosja ( polecam ksiazke Piątka ) np poprzez tzw Terese Czerwinska ( z domu Tatiana Tumanowskaja) byla juz minister w jego rzadzie ,wychowana i wyksztalcona w Rosji ktorej "zalatwil"nielegalnie dostep do dokumentow NATO.(w latach 2018–2019 minister finansów w rządzie Mateusza Morawieckiego, od 2019 do 2020 członek Zarządu Narodowego Banku Polskiego, a od 2020 wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.)
Jego ojciec prowadzil rozbijacka i awanturnicza polityke wobec Solidarnosci a dzis wielu jego bylych wspolpracownikow jest zaangazowanymi lobbystami na rzecz handlu z Rosja.
W sumie tym przekopem robimy prezent stronie rosyjskiej za grube miliardy.
Krasicki napisal kiedys fraszke ktora konczyla sie tak "Polak tak przed jak i po szkodzie glupi" .Co dedykuje co bardziej kumatym .
23 wrzesień 2020 : 06:41 Jorge | Zgłoś
+19 Oj chyba nie
Rosja jest przeciwna budowie. Nie chce prezentu?
23 wrzesień 2020 : 06:45 jerzy | Zgłoś
+15 Różnica
Różnica między Rosją, a resztą świata polega na tym, że bardzo rzadko się zdarza aby to co Rosjanie mówią (politycy), zgadzało się z tym co robią.
23 wrzesień 2020 : 07:18 Peperon | Zgłoś
+10 Pełny odlot..
Wasz wód Stalin niegdyś nazywał takich jak ty POżytecznymi idiotami, ale ty do nich nie należysz, prawda?
23 wrzesień 2020 : 10:40 roman22 | Zgłoś
-7 arguementy proszę
Cytuję roman22:
Wasz wód Stalin niegdyś nazywał takich jak ty POżytecznymi idiotami, ale ty do nich nie należysz, prawda?


Co ma Stalin do tej inwestycji? Człowieku puknij się w głowę. Może zaboli.
23 wrzesień 2020 : 11:16 tomm | Zgłoś
+6 KacapoPOdobny
A to, że nam w 1945 przysłała takich jak ty..
24 wrzesień 2020 : 12:09 roman22 | Zgłoś
+8 Lepiej...
Jak my się przekopiemy, to Rosjanie otworzą Cieśninę Pilawską do swobodnej żeglugi.
23 wrzesień 2020 : 09:04 bogdan06 | Zgłoś
-5 ?
Polska nie będzie utrzymywać toru wodnego na zalewie. Kajaki ewentualnie.
25 wrzesień 2020 : 06:25 Nizinny | Zgłoś
+4 KANAŁ SUSKI
Romanie 22 a może byś się postarał i wreszcie pomyślał i napisał coś na temat. Może nie potrafisz i masz z tym problem. To poważna sprawa ale to da się leczyć. Ubliżanie mającym inne zdanie na zadany temat, to bardzo prymitywne i czysto bolszewickie - nie pasujące do tego specjalistycznego portalu.
23 wrzesień 2020 : 11:21 Andy | Zgłoś
-12 ..
Ktokolwiek, kto używa słowa bolszewik, bolszewicki, komuch itp. nie powinien mieć dostępu do Internetu.
23 wrzesień 2020 : 12:51 tomm | Zgłoś
+3 ruskie tam-tamy
Tamm ..a czemuż to ranią Twe ucho słowa "bolszewik, bolszewicki, komuch itp" Zakazanie ich używania nie usunie ludzi z których jeszcze dziś można tak nazwać. Swoja drogą czyżbyś uważał że tylko ta wymieniona grupa osobników jest godna dostępu do internetu ? ? ha ha ha
Nie na tym to polega. Widzisz..taki "Jorge " mimo że to typowy rusek niech pisze to za co mu Putin płaci.
To ze "Andy" ma podobne zdanie w sprawie rozwoju tego regionu jak Jorge - jego opinia . Napisałem - rozwoju gospodarczego...bo wypociny Jorge jako płatnego kacapa mają całkowicie inny cel ...ha ha ha
POżyteczni idioci - to krajowy wyrób.
Jeżeli nie znasz historii powstania tego stwierdzenia i tego co za sobą niosą...znaczyło by że z historią u Ciebie krucho. Znaczyło by że umiesz tylko czytać i pisać.
Pozdrawiam
23 wrzesień 2020 : 15:06 kaszub | Zgłoś
+5 *
Ten port wcale nie jest taki mały, jest tam jak widać całkiem sporo przestrzeni do wykorzystania. Dla coasterów, feederów wystarczy.
24 wrzesień 2020 : 02:48 WD | Zgłoś
+6 Elbląg
Elbląg od zarania dziejów był miastem portowym. Hitler tam budował okręty podwodne. Za PRLu był tam ZAMECH, jedna z niewielu na świecie firm która budowała między innymi potężne turbiny. Po 1989 judeobolszewia Balcerowicza i Lewandowskiego na zlecenie zachodnich korporacji zaorała ten zakład i dziś stanowi centrum serwisowe dla ABB, firmy która ZAMECHOWI jeszcze w 1989 mogła buty czyścić! Kanał w obliczu polityki Rosji jest konieczny aby odblokować ten rejon Polski.
25 wrzesień 2020 : 07:37 roman22 | Zgłoś
+7 Elbląg 2
Poza tym, w połączeniu z budująca się via Carpatią i już istniejącą S-1, powoduje że Elbląg i nie tylko staną się ważnym centrum przerzutowym towarów z północy Europy na południe i odwrotnie. odciążającym porty Trójmiasta które już nie dają rady z obecną masą przeładunkową. Kto zna ruch na trasie Kwiatkowskiego i Sucharskiego, obwodnicach Trójmiasta, wie o czym mówię. Każdy duży port na świecie ma porty pomocnicze. Antwerpia czy Rotterdam z Hamburgiem już dawno by się zablokowały gdyby nie sieć połączeń rzeczno-kanałowych i małych portów spiętych w jeden potężny organizm przepływu towarów.
25 wrzesień 2020 : 07:38 roman22 | Zgłoś
-4 4 m zanurzenia....
4 metry zanurzenia.
Flisacy będą mogli spławiać swoje tratwy Dunajcem i dalej przez Przekop Mierzei Wiślanej. Chyba taki właśnie jest zamysł tej wiekopomnej inwestycji. Znaczenia gospodarczego tu jakoś nie widać.
Pozdrowienia dla wszystkich zaangażowanych w te bzdurę. Mam tylko nadzieję, że zostaniecie rozliczeni.
09 listopad 2020 : 08:14 Arka Noego | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter