Żegluga

Do 17 lipca Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska odroczyła wydanie postanowienia ws decyzji środowiskowej dotyczącej przekopu Mierzei Wiślanej. GDOŚ tłumaczy kolejne przesunięcie wydania decyzji tym, że musi zapewnić wszystkim stronom udział w postępowaniu.

Chodzi o zakończenie prawomocne postępowania dotyczącego wydania decyzji środowiskowej dla nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. Wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie decyzję, pozwalającą pod pewnymi rygorami przyrodniczymi na przeprowadzenie budowy, zaskarżyły zarząd woj. pomorskiego i organizacje ekologiczne.

Termin wydania decyzji, który był wyznaczony na 29 maja po raz kolejny został przesunięty. Nowy termin wyznaczono obecnie na 17 lipca. Obecnie GDOŚ tłumaczy, że „ze względu na konieczność zapewnienia stronom udziału w postepowaniu – przedmiotowe postępowanie nie mogło być zakończone w wyznaczonym terminie”.

Pomorscy samorządowcy przypomnieli, że odwołanie od wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – lokalizacja Nowy Świat (tzw. przekop Mierzei) złożyli 28 grudnia 2018 roku.

Wskazali, że RDOŚ w Olsztynie, po wydaniu decyzji środowiskowej, nadała jej rygor natychmiastowej wykonalności, co pozwoliło inwestorowi, czyli Urzędowi Morskiemu w Gdyni, podejmować kolejne działania, bez czekania na rozstrzygnięcie procedury odwoławczej. Również zgoda Wojewody Pomorskiego Dariusza Drelicha na realizację inwestycji, w tym wycinkę drzew na Mierzei (wydana 15 stycznia 2019 roku) miała rygor natychmiastowej wykonalności.

Jak podkreślili samorządowcy z Pomorza, "w obu wspomnianych wyżej sytuacjach decyzja o rygorze wykonalności była szybka i jednoznaczna".

Wydający nie uznali wówczas za zasadne uwzględnienie głosów ze strony samorządowców, naukowców i ekologów. Mimo że na każdym z etapów konsultacji inwestycji składali oni dziesiątki zastrzeżeń i uwag do projektu - ocenili.

Przedłużający się już o półtora roku brak odpowiedzi GDOŚ na odwołanie od decyzji środowiskowej jest wysoce niepokojący. W państwie prawa tak poważna i budząca kontrowersje inwestycja, jaką jest przekop Mierzei, powinna być realizowana na podstawie decyzji środowiskowej, która jest prawomocna, a nie jedynie posiadająca rygor natychmiastowej wykonalności. Powinien mieć to na względzie zarówno inwestor, jak i sami wykonawcy - podkreślili samorządowcy z Pomorza.

W miejscu planowanego przekopu trwają prace budowlane. Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej m.in. kontynuowane są prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Wykonany został już odcinek o długości 250 metrów. Zakończono pogrążanie ścianki szczelnej na nasadzie falochronu zachodniego - jej długość to 230 metrów. Teraz wykonywana jest jego część zasadnicza, do której użyty będzie sprzęt pływający. Rozpoczęto również budowę falochronu wschodniego. Od strony Zalewu Wiślanego m.in. zakończono budowę tymczasowej grobli wraz z konstrukcją tymczasowego nabrzeża przeładunkowego. To nabrzeże posłuży do przeładunku materiałów potrzebnych do budowy wyspy. Teren w rejonie wyspy został oczyszczony z materiałów ferromagnetycznych. Rozpoczął się transport materiału ziemnego pozyskanego z przekopu na teren, gdzie powstanie wyspa.

Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten jest realizowany pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Resort gospodarki morskiej przekonuje, że budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

autor: Agnieszka Libudzka

Komentarze   

-8 Skarga
I pomyslec ze samorzadowcy, naukowcy ,ekolodzy sa na garnuszku rzadowym!?
03 czerwiec 2020 : 10:48 Tallboy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 To pieniądze wszystkich Polaków, nie rządu.
Uważasz, że tak jak Przyłębska gotuje obiadki Kaczyńskiemu, bo ona też jest na garnuszku państwowym, ekolodzy powinni gotować obiadki budującym kanał ? A przypomnę, że garnuszek rządowy i państwowy, a to jeden garnuszek, jest wypełniany pieniędzmi wyciąganymi z kieszeni każdego obywatela. To nie są pieniądze Kaczyńskiego, Dudy, czy Morawieckiego. Urzędy nie są po to by działać z wolą i widzimisię rzadzących polityków, lecz są po to, by działać zgodnie z prawem. Tak powinno być w każdym państwie prawa, a jak wyraźnie widać, dzisiejszej Polsce do takiego państwa jeszcze daleko.
04 czerwiec 2020 : 07:59 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 KPINA
Obciążyć kosztami za ekoteroryzm.
03 czerwiec 2020 : 11:00 Gabi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 A ja ciągle zadaję pytania
Po raz kolejny am pytania do wszystkich zwolenników przekopu Mierzei Wiślanej. Tak się dziwnie składa, że są to wyznawcy dewelopera z Żoliborza. Widocznie lubi budować: dwie wieże w Warszawie, promy w Szczecinie, kanał do Elbląga, lotnisko w centralnej Polsce. Pytanie 1 Jakie towary i w jakiej ilości będą transportowane do i z Elbląga? Pytanie 2 Jakie będą koszty utrzymania założonej żeglowności? Pytanie 3 Jakie będą ogólne korzyści z transportu przez nowy kanał? (poza samozadowoleniem pislamistów)? Pytanie 4 Czy zwolennicy kanału zdają sobie sprawę z powolnego i nieuchronnego spłycania Zalewu? Pytanie 5 Czy dzisiejsi zwolennicy kanału zapłacą z własnej kieszeni za nietrafioną inwestycję? Na koniec dodam: nie jestem wariatem, nie jestem agentem Putina, nie jestem oszołomem ekologiem. Oczekuję merytorycznej odpowiedzi od zwolenników przekopu.
03 czerwiec 2020 : 13:10 zbyszek 1111 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Sasin +
Czyli kanalik suski jest budowany metoda wyborow Sasina , wywalamy kase chociaz nie mamy podstawy prawnej. Kolejni kolesie chca sie nachapc jak najszybciej przy tej inwestycji a podatnik zaplaci za dziure w ziemi. TVPis oglupi ciemny lud ze to dla suwerennosci I pomachanie szabelka Rosji I temu podobne napuszone dete bzdety PAD. A tak naprawde to jest sterowany przez kreml sabotaz prowadzacy do zalania Zulaw i zrobienia z Elblaga portu podwodnego. Potrzebna jest kasa na regulacje rzek aby zapobiegac powodziom I suszom I cisza. Cala para w gwizdek bo to mial byc kanal Lecha K. Taki sam bezsens jak jego kadencja tragicznie zakonczona. Polak potrafi … spieprzyc. :(
03 czerwiec 2020 : 13:53 Zenek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Przekop plus
W obecnym stanie prawnym nic nie dziwi. Zatem decyzja środowiskowa będzie wydana po zakończeniu inwestycji. A po następnych, przegranych przez PIS wyborach, dowiemy się również, że budowa przekopu była niezgodna z prawem. No cóż taki mamy klimat... inwestycyjno / polityczny. Nie wiadomo śmiać się czy płakać.
03 czerwiec 2020 : 15:59 Marencjo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 przekop +
Ani śmiać, ani płakać. Trzeba mocno trzymać się za kieszeń, bo długo będziemy spłacać "strategiczne inwestycje"...
03 czerwiec 2020 : 19:46 peperon Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Tak dla przekopu.
Wybudowano Kanał Panamski, Sueski, Kilonski i co świat się nie zawalił .Inwestycje te przynosły same korzyści dla tych obszarów . A tu co? Grupa popaprańców probuje lobować na korzyść Rosji i szkodzić własnemu krajowi za garść srebrników
ŻENADA
03 czerwiec 2020 : 20:27 Gabi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Kiełbie we łbie
Kolega na pewno po dobrej szkole reformy oświaty min. Zalewskiej, gdzie geografię omawia się na przykładzie jak to Polka kiedyś była wielka od morza do morza...

Brawo....
04 czerwiec 2020 : 19:08 xyz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Kanał Suski
Owszem, zbudowano kilkanaście kanałów dla żeglugi, ale większość z nich miała sens i nikt nigdy nie kwestionował zasadności ich realizacji. Zbudowano teź kilka kanałów co do których budowy były uzasadnione wątpliwości. Zwyciężyła jednak wola Wielkiego Przywódcy . By nie szukać daleko. Tak było w przypadku kanału Bałtyk -Morze Białe, czyli Kanału im. STALINA, o głębokości 3,5m, o którym już po jego zbudowaniu Stalin uznał, że jest bez sensu. Budowa kanału Wołga-Don została wstrzymana tuż po śmierci Stalina. W obu przypadkach poniesiono ogromne koszty a życie straciło kilkadziesiąt tysięcy ludzi. To przykłady, że chore pomysły Wielkich Przywódców (tak premier nazwał prezydent Dudę) należy weryfikować. Jedno jest pewne. Niektóre firmy przez wiele lat zarobią krocie. Cały projekt drogi wodnej zajmie wiele lat, niektórzy zarobią krocie, a potem? A kogo to dziś obchodzi.
04 czerwiec 2020 : 05:41 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Sluza
Ludzie obudzcie sie a zwlaszcza opozycjonisci. Takich sluz w calej europie zach belgia holandia niemcy jest multum i nie ma zadnych problemow srodowiskowych.
Widac niewiele osob rozumie dzialanie sluzy.
Dziekije
04 czerwiec 2020 : 07:00 Stanislaw 3 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Wpuszczeni w śluzę.
Czy w Belgii i Holandii, tak jak w Polsce, budowę każdej śluzy politycy przedstawiają jako inwestycję strategiczną i rozpoczynają budowę z naruszeniem prawa ? Podpowiem, na zachodzie Europy ekologia jest stawiana na pierwszym miejscu i bez rozwiązania wszystkich z tym zwiazanych problemów, żadna inwestycja nie może tam ruszyć. Ale w Polsce, najbardziej zanieczyszczonym kraju w UE, rządzący politycy ekologię mają głęboko w d. Dla nich ekologia to ekoterroryzm, dokładnie tak samo uważają w Rosji.
04 czerwiec 2020 : 07:42 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Prawo jest po to, żeby je łamać.
PiS po to ma w nazwie słowa prawo i sprawiedliwość, żeby politycy PiS przypadkiem nie zapomnieli co mają łamać. Tylko w Państwie PiS jest możliwe prowadzenie inwestycji z naruszeniem prawa, a naruszanie prawa przez rządzących polityków staje sie normą. Oni nie potrafią inaczej funkcjonowac. Oczywiście wszystko tłumaczą ważnym interesem państwa.
04 czerwiec 2020 : 07:30 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 tak trzymać
do wszelkiej maśći eko terrorystów , POlitycznych ignorantów zadających pytania na których odpowiedzi i tak nie rozumieją. Kanał zostanie wybudowany i tyle :) . Tupanie i wrzask wszelkich pseudo POlityków płatnych przez wschód, zdenerwowany przewidywanymi stratami zachód czy agenture fundacji so*rosa nic ne zmieni. Bardzo mnie to cieszy. Oponentom mogę powiedzieć..nie podoba się ? to używajcie kanał Śródlądowy czy Dortmund -Ems. Dolecicie z lotniska w Berlinie ha ha ha
04 czerwiec 2020 : 11:01 Mazur Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 A gdzie jest prawo ?
Jestem zwolennikiem budowy kanalu i jestem jednoczesnie zdecydowanym przeciwnikiem polityki PIS. Ja oczekuje od partii rzadzacej, ze w koncu zacznie przestrzegac prawa i przestanie robic wszystko na rympal, bo lamanie prawa stalo sie czescia polityki PiS, a widzimy to rowniez przy budowie przekopu przez Mierzeje Wislana.
04 czerwiec 2020 : 12:41 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: