Żegluga

Francuski armator CMA CGM poinformował o uzyskaniu kredytu w wysokości 1,05 miliarda euro (1,14 mld dolarów), który w 70. procentach jest gwarantowany przez państwo.

Grupa CMA CGM z Marsylii to prywatny, czwarty na świecie armator kontenerowy, kontrolowany przez rodzinę założycieli - Saade, posiadający ponad 500 statków o łącznej pojemności 2,7 mln TEU.

Kredytu udzieliło konsorcjum trzech banków – BNP Paribas, Societe Generale oraz HSBC France. Finansowanie to jest częścią systemu kredytów gwarantowanych przez państwo, ustanowionego pod koniec marca br. w odpowiedzi na pandemię Covid-19. Termin spłaty kredytu wynosi jeden rok, z możliwością przedłużenia do pięciu lat.

"Chciałbym podziękować władzom francuskim za tak skuteczne i szybkie wprowadzenie tego systemu. Ten kredyt pokazuje również zaufanie naszych partnerów bankowych do modelu biznesowego i strategii Grupy CMA CGM" - napisał w oświadczeniu jej prezes i dyrektor generalny Rodolphe Saade.

Jak dalej wyjaśnił, CMA CGM potrzebuje tych pieniędzy, aby wzmocnić płynność gotówkową "w celu stawienia czoła niepewności w gospodarce światowej, wynikającej z kryzysu Covid-19 oraz ograniczeń transportu w dużej liczbie krajów".

"Nasza grupa przewiduje spowolnienie działalności w najbliższym czasie, z szacowanym spadkiem wolumenów rynkowych o 10 procent w pierwszej połowie 2020 r. w porównaniu z pierwszą połową 2019 r." – napisano w oświadczeniu spółki.

Rodolphe Saade ostrzegał w ubiegłym miesiącu, że pandemia Covid-19 wymusi także konieczność całkowitej reorganizacji łańcuchów logistycznych.

"Pandemia będzie miała wpływ na światowe przepływy gospodarcze i będzie wymagała od nas wszystkich przemyślenia modeli łańcuchów dostaw" - powiedział Saade w przekazie wideo.

Jego zdaniem, trzeba będzie je tak przeprojektować, aby były bardziej odporne szybko dostosowując się do gwałtownych wahań podaży i popytu.

Jeszcze przed pandemią CMA CGM wdrożył plan płynnościowy o wartości 2,1 mld USD, który miał pomóc w zarządzaniu zadłużeniem spółki na poziomie 17,8 mld USD. Armator, który odnotował w ubiegłym roku stratę netto, próbuje zmniejszyć swoje zadłużenie po przejęciu szwajcarskiej firmy CEVA Logistics, które miało na celu rozszerzenie obecności grupy poza transport morski.

GL

 

Komentarze   

+5 Prywatyzacja zysków, nacjonalizacja strat :)
Czy to jest pomoc w związku z epidemią czy może ratowanie bankruta zadłużonego na 18 MILIARDÓW $$$ ? Jakie to typowe dla gospodarek pseudokapitalistycznych w których olbrzymie korporacje mają przełożenie na władzę i politykę finansową państwa. Gdy osiągamy zyski to z nikim się nie dzielimy ale gdy mamy wielkie straty to najchętniej pokryjemy je z podatków obywateli. Dokładnie tak samo ja to zrobili kapelusznicy w USA po niby-wielki kryzysie 2008 roku gdy wyciągnęli od państwa czyli od obywateli setki miliardów dolarów.
14 maj 2020 : 07:29 niedouczony sztauer Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 jak polskie, państwowe
Całkowita racja, z tym tylko zastrzeżeniem, że tak samo działają polskie firmy żeglugowe, na kroplówce finansowej od podatników nawet w czasach prosperity, niestety
14 maj 2020 : 09:15 safety Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1