Żegluga

Trwają prace przy inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Dziś, tj. 12 maja, budowę odwiedził Grzegorz Witkowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Towarzyszyli mu przedstawiciele wykonawcy - Małgorzata Winiarek-Gajewska - prezes zarządu NDI, Dominik Wróblewski - kierownik budowy Konsorcjum NDI/BESIX oraz inwestora - Wiesław Piotrzkowski - dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Inwestycja strategiczna dla państwa polskiego przebiega w sposób niezakłócony, zgodnie z harmonogramem. Zobaczyłem postęp prac, wszystko dzięki inwestorowi i generalnemu wykonawcy odbywa się w sposób bezpieczny dla pracowników pod względem BHP, jak i epidemiologicznym, co jest szczególnie ważne w tych czasach. Bardzo dużo polskich podwykonawców pracuje na tej budowie. Ta inwestycja jest strategiczna ze względu na pobudzenie gospodarcze nie tylko Elbląga i tej części Polski ale śmiem twierdzić tej części Europy. Łaskawa zima, dobra pogoda powodują to, że ten postęp prac jest niezakłócony – powiedział minister Grzegorz Witkowski.

Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej kontynuowane są prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Zaawansowanie tych robót to ponad 50%. Zakończono z kolei pogrążanie ścianki szczelnej na nasadzie falochronu zachodniego. Wykonawca - konsorcjum NDI/Besix pracuje przy tzw. zalądowieniu portu przeładunkowego. Posłuży on do odbioru dostaw kamienia hydrotechnicznego na potrzeby budowy falochronów.

Staramy się zminimalizować konieczność transportu drogami lądowymi, stąd budowa tego nabrzeża, jako pierwszego elementu pozwalającego na transportowanie kamienia, materiałów masowych, które w dużej ilości będą musiały być dowożone na plac budowy. To jest nasza troska i staranie o to, żeby rzeczywiście działania związane z transportem były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców – powiedziała Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes zarządu NDI.

W rejonie kanału żeglugowego toczą się roboty ziemne. Materiał uzyskany z prac jest hałdowany na terenie przekopu, a w przyszłości zostanie użyty do wykonania obwiedni sztucznej wyspy oraz zalądowienia obszaru nabrzeża południowego. Zabezpieczane są tu skarpy ziemne, po wschodniej i zachodniej części przekopu. Zakończyły się już prace nasypowe pod obiektami mostowymi, a kontynuowane są prace nasypowe przy powstających drogach. Pod przyszłymi mostami zakończyło się także pogrążanie pali prefabrykowanych, rozpoczęto roboty żelbetowe pod fundamentami.

Od Strony Zalewu Wiślanego zakończono budowę tymczasowej grobli oraz wbijanie ścianek dla tymczasowego nabrzeża. To nabrzeże posłuży do przeładunku materiałów potrzebnych do budowy wyspy. Teren w rejonie sztucznej wyspy jest obecnie oczyszczany z materiałów ferromagnetycznych.

Na terenie inwestycji zakończono przewierty pod sieci energetyczne i teletechniczne. Do końca miesiąca zakończą się przebudowy wszystkich kolizji średniego napięcia i teletechnicznych. Obecnie realizowane są przełączenia sieci.

A co przed nami? W kolejnych tygodniach zakończy się pogrążanie ścianek szczelnych nabrzeża południowego, a rozpocznie falochronu zachodniego. Realizowane będą też prace pogłębiarskie. W rejonie kanału rozpoczną się przygotowania do prac przy budowie śluzy.

Planowane są w przyszłym tygodniu pierwsze dostawy ścianek szczelnych do budowy śluzy kanału żeglugowego. W czerwcu mobilizacja sprzętu i rozpoczęcie pierwszych ścianek na obszarze śluzy – mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy Konsorcjum NDI/BESIX.

Kontynuowane będą też roboty ziemne i żelbetowe. W rejonie Zalewu Wiślanego rozpoczną się transporty drogą wodną materiałów do budowy wyspy.

Aktualnie realizowana umowa obejmuje pierwszą z trzech części, na jakie została podzielona inwestycja pn. „Budowa drogi wodnej łączej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.

Ta droga wodna jest przejściem administracji morskiej z naszego okresu stuletniej historii, która zaistniała 2 kwietnia 1920 roku do czasów obecnych. Przetarg na drugi etap ogłosiliśmy 24 kwietnia br., najprawdopodobniej oferty zostaną otwarte 22 czerwca. Etap ten obejmuje rzekę Elbląg wraz z umocnieniem i obwałowaniami. Będziemy budować także trzeci most, most w Nowakowie o długości 104 metrów. Oprócz tego, odcinek drogi o długości 1550 metrów, która będzie łączyła tę część drogi powiatowej i służyła mieszkańcom. Most będzie się znajdował 650 metrów od obecnie istniejącego mostu pontonowego. Oprócz tych inwestycji hydrotechnicznych i drogowych planujemy wykonanie znaków nawigacyjnych. Całość w przyszłości zostanie połączona trzecim odcinkiem, a więc przejściem przez Zalew Wiślany - powiedział w trakcie wizyty na placu budowy, Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,880 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany - 10,176 km; Rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m. Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.​

Więcej artykułów na temat przekopu Mierzei Wiślanej znajdziesz tutaj.

rel (MGMiŻŚ)

Fot.: MGMiŻŚ

0 strategia, to brzmi dumnie....
"....inwestycja strategiczna dla państwa polskiego...", "....inwestycja jest strategiczna ze względu na pobudzenie gospodarcze nie tylko Elbląga i tej części Polski ale śmiem twierdzić tej części Europy..." SZCZEGÓLNIE TEJ CZĘŚCI EUROPY ! Tej to znaczy ?
12 maj 2020 : 19:55 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 ...niezakłócony i bezprawny.
Wciąż nie ma decyzji środowiskowej!
12 maj 2020 : 21:58 adam_long Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+19 Bardzo dobrze ?
Robić, robić, robić i totalnie za przeproszeniem „olać“ wszelkie działania destrukcyjne mające na celu opóźnienie budowy.
Nikt nie będzie nam mówił, co demokratycznie wybrana władza może, a czego nie może!!!
13 maj 2020 : 05:42 Andrzej 1969 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-14 olać....
Nikt nie będzie nam mówił.... NAM to znaczy KOMU ?...demokratycznie wybrana władza może... WIEMY ! mamy tego dowody codziennie.
Andrzej 1969, gratuluję dobrego samopoczucia. W jakiej spółeczce skarbu państwa "robimy".
13 maj 2020 : 08:25 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 Demokracja
Czyżby obecna władza przejęła rządy siłą??? Ocknij się człowieczku i odstaw TVN! wygrali po raz drugi w wolnych i demokratycznych wyborach... ale no tak, dla niektórych miernot, jak nie wygrało poko, to nie ma demokracji :-( ŻENADA
13 maj 2020 : 10:32 Andrzej 1969 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 KANAŁ SUSKI
Trzeba przyznać, że póki co, jedyne co wychodzi panu ministrowi od gospodarki morskiej, to kopanie rowu w poprzek mierzei. Nie poszło ze stoczniami produkcyjnymi i remontowymi, z budową promów 4 dla PŻM i 2 dla PŻB, z programem dla Odry , z poprawą dostępu do portów od strony lądu- kolej i żegluga śródlàdowa, z portem centralnym, z nowymi terminalami kontenerowymi sztuk 5, z polską banderą na statkach POLSKICH ARMATORÓW, nie poszło z rybakami, itd.
Wniosek. Ministerstwo od gospodarki morskiej nadaje się jedynie do kopania rowów. Ciekawe jak pójdzie z przekopem przez półwysep Helski?
13 maj 2020 : 07:05 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Kanał Suski
Nie żartuj z przekopem helskiej Kosy, bo jeszcze ktoś potraktuje to dosłownie i wtedy dopiero zacznie się dramat...
13 maj 2020 : 09:34 Petero Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 Jak barany
Zaczęli kopać kanał, a nie bardzo wiedzą po co?
13 maj 2020 : 13:24 szymon-er Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Jestem za, ale przeciw szybkim i nieprzemyślanym zmianom w celach politycznych obecnej szybkiej nocnej zmiany
jestem za przekopem i uniezależnieniem się od Rosji , cokolwiek to znaczy ale czy to się będzie opłacało ot takie pytanie na przyszłość
14 maj 2020 : 12:16 ROBO Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Przetarg
ILE Firm stanelo do przetargu??
15 maj 2020 : 06:42 Miroslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 tylko piach
Bzdura i jeszcze raz bzdura. Pieniadze wyrzucone w bloto. Paru oszolomom z Elblaga wydaje sie beda portem morskim. Nic z tego nie bedzie. wydac 3 mld zlotych na frajde dla zeglazy i motorowodniakow to nawet Arabii Saudyjskiej nie stac. Arabowie maja chociaz lukratywny Kanal Sueski, mu zas deficytowy kanalik suski. Tak to jest jak ciemniaki dorwaly sie do wladzy. Zenada i marnotrawstwo :(
15 maj 2020 : 12:41 Zdzicho Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Ekolodzy
Niemiecki Federalny Urząd Ochrony Konstytucji opisał w swym raporcie jeden z ruchów ekologicznych jako „lewicowy ekstremizm”. Wywołało to falę oburzenia aktywistów.
24 maj 2020 : 20:04 Merol Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Słusznie
Decyzja słuszna z przekopaniem mierzei . Dawno powinniście unizaleznić sie od pachołków moskowskich .
31 maj 2020 : 09:20 Wolodia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter