Porty, logistyka

Modernizacja linii kolejowej, tzw. Nadodrzanki, poprawi przepustowość trasy i zwiększy prędkość maksymalną pociągów – powiedział w poniedziałek podczas konferencji prasowej w Szczecinie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Remont linii ma potrwać rok, jest dofinansowany z KPO.

Po zakończeniu modernizacji tzw. Nadodrzanki pociągi zwiększą prędkość. Na 300-kilometrowym odcinku trasy, który przebiega przez województwa dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie, wymienione zostaną szyny i wyremontowane rozjazdy. W efekcie pociągi towarowe pojadą z prędkością do 100 km/h.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zauważył, że towary, które przypływają do portu, muszą też stąd sprawnie pojechać dalej na południe Polski.

- Bardzo istotna jest ich dystrybucja dalej do klienta i w drugą stronę, kiedy mają z Polski wypłynąć, muszą tutaj sprawnie dojechać. Dzięki inwestycji, którą realizujemy z Krajowego Planu Odbudowy, kluczowy szlak towarowy dla naszego szczecińskiego i świnoujskiego portu zostanie zmodernizowany – powiedział Marchewka.

- Dzisiaj sytuacja w naszych portach, w Szczecinie i Świnoujściu, wygląda tak, że aż 65 proc. towarów obsługiwanych jest za pomocą ciężarówek. Zaledwie 15 proc. to jest obsługa drogą kolejową. Tą inwestycją stawiamy na kolej, zwiększamy liczbę ładunków, które będą transportowane koleją i zwiększamy potencjał naszego portu w Szczecinie i portu Świnoujściu – dodał Marchewka.

Wiceminister wskazał, że modernizacja tzw. Nadodrzanki usprawni łańcuch logistyczny i skróci czas przejazdu towarów.

Pociągi pasażerskie pojadą tą trasą z prędkością do 160 km/h na odcinku dolnośląskim i 140 km/h na odcinkach lubuskim i zachodniopomorskim. Przełoży się to na skrócenie czasu przejazdów pociągów między Wrocławiem a Zieloną Górą o 18 minut, między Zieloną Górą a Szczecinem o ponad 20 minut, na całym odcinku Wrocław – Szczecin o 40 minut, a między Szczecinem a Świnoujściem o 10 minut.

- Ten efekt, który osiągniemy za kwotę ponad 600 mln zł to skrócenie czasu przejazdu Nadodrzanką ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut. Czas przejazdu jest dla nas istotny w ruchu pasażerskim, ale i w ruchu towarowym. Dzisiaj maksymalna prędkość na Nadodrzance wynosi 120 km/h, a w ruchu towarowym będzie możliwość stabilnej jazdy z prędkością 100 km/h – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Prace będą prowadzone w formule "projektuj i buduj" i dofinansowane z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Rozpoczęcie robót planowane jest jesienią br.

- Inwestycja warta ponad 600 mln zł brutto jest już w toku. Trzy umowy z trzema różnymi wykonawcami są już podpisane. Już niedługo pierwsze prace na infrastrukturze będą widoczne na ponad 200 km linii kolejowej – powiedział dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK Marcin Mochocki.

Cała inwestycja ma się zakończyć w drugiej połowie 2026 r.

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter