Żegluga

Na linię promową Stena Line łączącą Gdynię i Karlskronę (południowa Szwecja), wszedł tymczasowo statek o nazwie Stena Vinga. Według planów armatora pozostanie na niej, przewożąc ładunki, bez pasażerów, przez 2 tygodnie na przełomie stycznia i lutego. 

Pierwsze zawinięcie do gdyńskiego portu promu Stena Vinga, płynącego do Polski z Geteborga, miało miejsce po południu, w poniedziałek, 20 stycznia 2020 r.

Obchodząca w tym roku 25-lecie linię promową Gdynia-Karlskrona obsługują normalnie w ostatnim okresie trzy jednostki. Dwie z nich to bliźniacze promy pasażersko-samochodowe: Stena Vision i Stena Spirit. Kolejny statek na linii, Stena Baltica - prom typu ro-pax, również zabiera pasażerów i samochody osobowe, ale jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków.

Od poniedziałku 20 stycznia 2020 przez dwa tygodnie klienci frachtowi Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona będą mogli skorzystać z usług Stena Vinga. Przekazana do eksploatacji w 2005 roku (zakupiona przez grupę Stena od Clipper Group Management Ltd w 2017 i przejęta od operatora Danske Faerger A/S w 2018 roku) jednostka wspomoże obsługę trasy podczas planowego postoju Stena Vision w stoczni. Przegląd techniczny i remonty Stena Vision potrwać mają do 2 lutego. W tym czasie zaplanowano łącznie 23 rejsy Stena Vinga. Statek będzie zabierał wyłącznie fracht (czyli ciężarówki, naczepy itp.). Pasażerowie będą mogli pokonać Bałtyk korzystając z dwóch innych statków na tej linii - Stena Spirit oraz Stena Baltica.

Stena Vision weszła dzisiaj wczesnym popołudniem do Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.

Stena Vinga, jako Hammerode, został zbudowany z myślą o obsłudze linii Kopenhaga-Bornholm. Ostatnie dłuższe zatrudnienie promu Stena Vinga miało miejsce na linii Geteborg - Frederikshavn.

rel (Stena Line), PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Stena Line; Rys. HSB 

Stena Vinga - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9323699
państwo bandery - Szwecja
stocznia - Merwede Shipyard BV, Holandia
rok budowy - 2005
armator - Stena AB, Szwecja
armator zarządzający, operator - Stena RoRo AB
zarząd techniczny - Stena Line Scandinavia AB, Szwecja
długość całkowita - 129,90 m
długość między pionami - 114,95 m
szerokość maksymalna - 23,42 m
szerokość konstrukcyjna - 23,40 m
zanurzenie - 5,60 m
wysokość boczna - 8,60 m
nośność - 3365 t
wyporność - 9337 t
masa statku pustego - 5972 t
tonaż pojemnościowy brutto - 14 551
tonaż pojemnościowy netto - 5157
liczba kabin - 50
miejsca pasażerskie w kabinach - 109
pasażerowie bez kabin - 340
łączna liczba pasażerów (wg innego źródła) - 400
ładowność samochodów osobowych - 340
długość linii ładunkowej ro-ro - 1235 m (1500 m wg innego źródła)
rampa zewnętrzna - rufowa (12,40 × 12,00 m)
moc napędu głównego - MCR 8640 kW (11 746 KM)
napęd główny - 2 × silnik wysokoprężny + 2 × śruba nastawna
prędkość eksploatacyjna - 18,80 węzłów
zespoły prądotwórcze - 3 × MAN-B&W 6L16/24 po 540 kW każdy (MCR); 3 × 515 kW / 400V / 50Hz
prądnice zawieszone - 2 × 1160 kW 400V 50 Hz
łączne zużycie paliwa - 33,50 tony na dobę
stery strumieniowe dziobowe - 2 × 900 kW (1224 KM)
załoga - 28 osób
klasyfikacja - Lloyd's Register
wybrane notacje klasy - + 100 A1; roro passenger ship : Ice Class 1C : + LMC UMS

Ro-pax Stena Vinga - plan ogólny
Ro-pax Stena Vinga - plan ogólny
1 1 1 1