Żegluga

Hiszpański armator ujawnia ambicje dotyczące Realu Madryt. Przedsiębiorca żeglugowy Vicente Boluda ujawnił plany kandydowania na stanowisko prezesa słynnego klubu piłkarskiego Real Madryt. Oczekuje się, że pod koniec 2020 roku Boluda stanie w szranki z obecnym prezesem Florentino Perezem. 

Jak wynika z doniesień hiszpańskich mediów - właściciel rozwijających się ostatnio przedsiębiorstw żeglugowych, powiedział na spotkaniu biznesmenów w Walencji, że ma środki finansowe niezbędne do złożenia oferty.

Jego silna pozycja finansowa wynika w znacznej mierze z prowadzonych biznesów w sektorze morskim i zajmowanego stanowiska prezesa Boluda Corporacion Maritima, rodzinnej firmy żeglugowej o zdywersyfikowanej działalności, obejmującej holowniki, zbiornikowce i żeglugę liniową.

64-letni Boluda już po raz drugi zainteresował się najwyższą pozycją w drużynie Los Blancos, jak zwany jest czasem Real Madryt. Na początku 2009 roku przez krótki okres był tymczasowym prezesem zespołu.

Boluda Towage, jak sama siebie przedstawia, jest drugą w świecie co do wielkości firmą eksploatującą holowniki i oferująca usługi holownicze i portowe. Posiada 307 holowników w wielu oddziałach w głównych portach Europy Zachodniej (od Niemiec po Hiszpanię, łącznie z Wielką Brytanią), Afryki (głównie w części północno-zachodniej), Ameryki Łacińskiej i nad Oceanem Indyjskim. Hiszpańska grupa ma też 57 motorówek, głównie cumowniczych.

Boluda budowała swoją potęgę w znacznej mierze przez przejęcia i zakupy firm. Do najbardziej sensacyjnych należało przejęcie, w minionym roku, grupy Kotug Smit. W 2017 roku Boluda nadbyła niemieckie, bogate w tradycje, przedsiębiorstwa holownicze URAG International i Lütgens & Reimers (L&R).

Grupa Boluda eksploatuje też obecnie 12 pojemnikowców dowozowych i 15 niedużych zbiornikowców (do 7250 t nośności, większość z nich, to bunkierki).

Gdyby Vicente Boluda zajął stanowisko prezesa Realu Madryt, tym razem na dłużej, to awansowałby do ekskluzywnego klubu armatorów ze znaczącymi interesami piłkarskimi.

Należy do nich izraelski armator Idan Ofer, najbogatszy człowiek w Izraelu (jego majątek szacowany jest na 5,6 mld USD).
W 2018 roku, po nabyciu udziałów w hiszpańskim Atletico Madrid, Ofer stał się najbardziej znanym w branży żeglugowej właścicielem klubu piłkarskiego.
Jego firma Quantum Pacific Group stała się posiadaczem 32 % udziałów w gigantach ligi hiszpańskiej po zakupie, w lutym 2018 r., 17 % udziałów od chińskiej grupy Dalian Wanda. W listopadzie 2017 roku Ofer zapłacił ok. 50 mln euro za swój pierwszy, 15-procentowy, pakiet udziałów w tym klubie. Ale to nie jedyne piłkarskie interesy Ofera. W 2018 roku Ofer nabył, poprzez Quantum Pacific Group, 51 % udziałów w portugalskim klubie piłkarskim drugiej ligi FC Famalicão, zwiększając swoje zaangażowanie do 85 % w roku minionym.

Do Idana Ofera, poprzez Quantum Pacific Group, należy m.in. przedsiębiorstwo wiertnicze offshore - Pacific Drilling. Natomiast jego przedsiębiorstwo żeglugowe Pacific Shipping Pte. Ltd. (od 30 lat działające w Singapurze) zajmuje się głównie zarządem statków. Chodzi o flotę o łącznej nośności około 14 milionów ton, dość zróżnicowaną, bo są w niej kontenerowce,chemikaliowce, masowce, gazowce, zbiornikowce naftowe i produktowce, a także samochodowce.

W świecie żeglugowym rodzina Ofer znana jest głównie poprzez przedsiębiorstwa żeglugowe skupione w Zodiac Group, należącej do starszego brata Idana - Eyal'a, zwłaszcza Zodiac Maritime i Zodiac Tankers z siedzibami w Londynie. Marka Zodiac obecna jest na rynku żeglugowym od lat 70-tych. W grupie eksploatowane są zarówno statki własne jak i zarządzane dla podmiotów zewnętrznych, głównie bardzo duże rudowce (VLOC) masowce capesize, panamax, handymax i handysize (samych masowców capesize Zodiac ma 27, o łącznej nośności 5,282 mln ton), bardzo duże kontenerowce oraz kontenerowce post panamax, panamax i dowozowe (obecnie łącznie 43 statki o łącznej ładowności 337 819 TEU i jednostkowej do ok 16 650 TEU), zbiornikowce naftowe, produktowce, chemikaliowce, gazowce LPG i samochodowce PCTC.
W żegludze liniowej Zodiac nie działa jako przewoźnik - kontenerowce w barwach Zodiac udostępnia operatorom / liniom kontenerowym w czarterach.
Eyal Ofer nie inwestuje w sport. Woli handel dziełami sztuki, a także status mecenasa kultury.

Inni armatorzy o znaczących interesach piłkarskich to m.in. grecki Evangelos Marinakis, właściciel zespołu Olympiacos z Pireusu i angielskiego klubu piłkarskiego Nottingham Forest FC. Marinakis, poza interesami piłkarskimi, buduje też imperium medialne w Grecji.
Marinakis jest założycielem i prezesem Capital Maritime & Trading Corp. Capital Maritime Group, kontrolowane przez rodzinę Marinakis, zarządzała w 2017 roku float ponad 70 statków - zbiornikowców, kontenerowców i masowców. W 2018 roku Capital Group weszła na rynek przewozów LNG zamawiając do 10 gazowców łącznej wartości ok. 1,8 mld USD (część w opcjach). Pierwszych siedem gazowców LNG Marinakisa, o łącznej nośności 570 157 t i zdolności przewozowej 1 218 000 m³, ma wejść do eksploatacji w tym (2020) i przyszłym roku. Capital Ship Management Corp. zarządza obecnie 56 statkami (istniejącymi i zamówionymi) o łącznej nośności 6 502 763 ton. Poza gazowcami LNG jest wśród nich 48 zbiornikowców (5 753 385 t nośności) i jeden masowiec (179 221 t).

To do Capital Ship Management Corp. należy zbiornikowiec klasy VLCC Atlantas o ładowności ok. 2 mln baryłek i nośności 319 300 t, jeden z największych statków, jakie dotąd zawijały do polskich portów. W swoim dość szeroko relacjonowanym w polskich mediach zawinięciu, w połowie sierpnia 2016 roku, do Portu Północnego w Gdańsku, gdzie zacumował przy stanowisku "T" Naftoportu, dostarczył irańską ropę sprowadzoną przez Lotos.

Marinakis konkuruje z rodziną Alafouzos, która jest właścicielem ateńskiego klubu Panathinaikos. Do rodziny tej należy przedsiębiorstwo żeglugowe Kyklades Maritime Corporation. Firma ta zarządza zbiornikowcami dla armatorów zewnętrznych. W zarządzanej flocie ma obecnie siedem zbiornikowców klasy aframax, cztery suezmax i siedem VLCC. Flota w zarządzie Kyklades powiększy się w tym i przyszłym roku o statki zamówione / w budowie: jeden VLCC i sześć jednostek suezmax.

Inni przedstawiciele świata żeglugi z silnymi powiązaniami z piłką nożną, to np. szef Freight Investor Services John Banaszkiewicz jako dyrektor angielskiego Burnley FC. Od założenia w 2002 r., Freight Investor Services działa w sektorze derywatywów (finansowych instrumentów pochodnych, do których zalicza się różnego rodzaju opcje, kontrakty terminowe futures i forward, swapy, warranty, itp.) w handlu morskim suchych ładunków masowych.

Z kolei Glauco Lolli-Ghetti, dziadek szefa firmy Scorpio Tankers - Emanuele Lauro, był prezesem włoskiego klubu Sampdoria.

Norweski magnat żeglugowy i stoczniowy Kjell Inge Rokke (znany głównie jako właściciel grupy Aker) od 1993 roku wspiera finansowo klub piłkarski Molde FC. Ponoć "utopił" już grube miliony.

PBS

1 1 1 1